In zijn roman ‘4 3 2 1’ biedt Paul Auster vier versies van één mensenleven. Hij stopt eigenlijk vier romans in één boek en speelt op een onderhoudende manier met plausibele alternatieven in een levensloop.
André – Uitgebouwde werkelijkheid
Een mooie middag, Amersfoort, een brug vol mensen, allemaal met hun smartphone in de hand. Wat is hier aan de hand? O, gewoon, Pokémon.
André – Crypte
Bezinningsweek meegemaakt in Vézelay, met een focus op de basiliek. De kerk is indrukwekkend, groot en hoog. Wij verblijven in een dorp onderaan de heuvel, de kerk staat er bovenop. In de loop van de week wandelen we drie keer naar boven, één keer in stilte.
André – Waarden
Ik ging tanken. Bij onze dorpspomp was het druk. Ik sloot aan achter een grote zwarte Mercedes, type stationwagon.
Keuzevrijheid
Eigenlijk hebben we na vijf eeuwen nog geen goed kader voor de keuzevrijheid. We verkeren nog altijd in een tussentijd.
Zoals / ja maar
We pendelen de hele dag tussen algemene conclusies en unieke voorbeelden.
Misverstandje
De vis gaat onze mond in, de woorden zwemmen eruit. Zo leven we.
Bewustzijn
‘Ik worstelde als klein meisje al met de vraag waarom ik mezelf als een geest met een lichaam zie, maar niet omgekeerd: een lichaam met een geest. Terwijl dat wel is wat de wetenschap zegt: een materieel lichaam waarin ergens bewustzijn ontstaat. Zomaar.’
Minimaal
Canto Ostinato, minimal music van Simeon ten Holt, hoor ik graag. Maar waarom eigenlijk? Ik vermoed een religieuze ondertoon.
Dood
Mensen zijn, vaak tegen beter weten in, op zoek naar verder leven.
André Droogers – Kuitert
Een mooi voorbeeld van speelse spiritualiteit.
Betekenisdiarree
Sinds Homo Sapiens is gaan nadenken, lijdt h/zij aan betekenisdiarree. Alles en iedereen wordt voorzien van uiteenlopende betekenissen, en dat verandert dan ook nog met de setting en de tijd.
Verschil
In de publieke sfeer zorgen verschillen vaak voor problemen, wereldwijd én binnenlands. Waar komt dat toch door?
Spelbederf
De kabinetsformatie is eigenlijk een overgangsritueel. Kijk je er op die antropologische manier naar, dan komt wat in Den Haag gebeurt langs een onverwachte meetlat te liggen. Conclusie: men haalt er niet uit wat erin zit. Nog sterker: er lijkt sprake van spelbederf.
Opmerkelijke vergelijking
Er is een merkwaardige overeenkomst tussen het hebben van een religie en van een relatie. Merkwaardig of zelfs absurd. Beide keuzes zijn namelijk zowel willekeurig als uniek!
Nietes-welles
Vandaag presenteert theoloog Frits de Lange een nieuw boek, ‘Heilige onrust: Een pelgrimage naar het hart van de religie‘. Daarin voorziet hij de hemel van een minteken. In theologentaal: hij schaft de ‘twee-wereldenmetafysica’ af.
Religieus matchen en mixen
Bijna een kwart van de Nederlanders vindt inspiratie in meer dan één religie, bijvoorbeeld christendom èn boeddhisme.
Angstcultuur 2
Het slechte nieuws van vorige week was dat de driehoek levensbeschouwingen-samenleving-identiteiten angstwekkend is. Elk hoekpunt draagt bij aan de angstcultuur. Bovendien versterken de drie elkaars effect. Het goede nieuws van deze week is dat dezelfde driehoek ook dient om de angstcultuur klein te krijgen.
Angstcultuur (1)
Als de samenleving polariseert, wordt de angstcultuur voelbaar. Lang was angstcultuur iets dat in slecht geleide bedrijven en organisaties voorkwam. Nu is het normaal aan het worden in de samenleving. Deze week een kleine diagnose, volgende week op zoek naar een remedie.
Waardig geloof en ongeloof
Pasen zet aan het denken, ook en vooral in onze geseculariseerde samenleving. Dat een ongeloofwaardig verhaal kan bijdragen aan waardig geloof is bekend. Maar kan het ook leiden tot waardig ongeloof?
Smotszooi
Op de middelbare school had ik een leraar die de leerlingen met hun schrift bij zijn lessenaar liet komen en als de inhoud hem niet beviel het schrift het klaslokaal ingooide onder de uitroep ‘smotszooi!’. Ik moest aan hem denken toen ik weer eens nadacht over de mensheid en ons tijdsgewricht.
Ook een atheïst gelooft
‘Geloof’ is een verwarrende term. De eerste associatie is religieus. Als gelovige ben je katholiek, of protestant, of moslim, of… Vraag je aan iemand ‘Geloof je?’, dan kun je als antwoord krijgen: ‘Nou nee, ik ga niet naar de kerk. Maar ik geloof wel iets, hoor.’
Doodsaaie bubbles
De meeste Nederlanders beleven hun levensbeschouwing op geheel eigen wijze, buiten kerken, synagogen, moskeeën of tempels om. Ze verblijven in hun zelfgekozen bubble. Daar zijn miljoenen versies van.
Vreemdeling
Vreemd en eigen vormen een gespannen stel. Sociale relaties worden erdoor bepaald. Populisme moet het hebben van de tegenstelling tussen eigen volk en vreemd volk.