
…
Home » Poëzie » Renske de Graaf
door Renske de Graaf
Op een mistige herfstdag staat een groepje paarden bijeen in de wei. Het is alsof de wereld om hen heen is weggevallen, zo stil is het. Het is nog vroeg en er hangen nevelslierten boven de akkers en de weiden. Als kinderen noemden wij dat vroeger koeien-zonder-poten-weer. Hier zijn het paarden zonder benen. Die benen zijn verdwenen in de mist. De paarden staan met de hoofden bij elkaar alsof ze fluisteren. Roddelen zelfs, volgens Issa.
door Renske de Graaf
door Renske de Graaf
door Renske de Graaf
door Renske de Graaf
door Renske de Graaf
door Renske de Graaf
Deze senryū gaat over de liefde. En in het bijzonder over puberliefde. Waar de haiku vaak een beschrijving is van een natuurbeleving, gaat de senryū meer over een dagelijkse gebeurtenis of over de menselijke natuur. In dit geval over twee jonge mensen, zo verliefd dat ze proberen zoveel mogelijk samen te zijn. Maar wel zo dat niemand het merkt. Denken ze.
door Renske de Graaf
door Renske de Graaf
door Renske de Graaf
door Renske de Graaf
De klaproos staat symbool voor veel dingen. In het Westen vooral voor gesneuvelde soldaten. In Engeland dragen mensen bij de herdenking van WO I en andere gewapende conflicten, een klaproos. Tegelijkertijd is de klaproos het symbool voor hoop, vernieuwing, de fragiliteit van het leven en in sommige culturen voor slaap, dromen en troost.
door Renske de Graaf
door Renske de Graaf
door Renske de Graaf
door Renske de Graaf
door Renske de Graaf
door Renske de Graaf
door Renske de Graaf
door Renske de Graaf
De vogelverschrikker neemt zijn hoed niet af als de koning voorbij komt. Dat kan hij natuurlijk ook niet, maar er spreekt wel een gevoel uit deze woorden. Een gevoel van eigenwaarde, van trots misschien. Deze figuur is gekleed in lompen en heeft een oude, versleten hoed op zijn hoofd. Hij staat onderaan in de hiërarchie. Maar hij heeft een functie: hij beschermt het gewas tegen de vraatzucht van vogels.
door Renske de Graaf
door Renske de Graaf
door Renske de Graaf
door Renske de Graaf
Maar ook al ver daarvoor werd onderscheid gemaakt tussen mensen. Er zijn altijd slaven geweest. Er was onderdrukking van mensen uit andere culturen of met een andere godsdienst. Ik noem geen voorbeelden, iedereen kan dit voor zichzelf wel invullen.
Lees meer over Gedachten over een haiku, nr. 35 Chiyo-ni, Issa, Orwell