Wakker Dier is gisteren een actie tegen de plofkip bij KFC begonnen Met een filmpje roept Wakker Dier op tot een boycot van KFC, totdat de fastfoodketen overstapt op kip met een Beter Leven ster.
Wakker Dier hekelt voornamelijk de KFC ‘bucket’: een grote emmer vol stukken gefrituurde plofkip. Een ‘Hot for Two’ bucket weegt ruim twee kilo, terwijl het Voedingscentrum volgens de organisatie per dag per persoon slechts één tiende daarvan aanbeveelt aan vlees.
Een woordvoerder van Wakker Dier: “Met deze emmer vol plofkip stimuleert KFC consumenten om grote hoeveelheden dierenleed naar binnen te werken. De lage prijs bij KFC wordt via de boer afgewenteld op de dieren. Meer dan de helft van de plofkippen is kreupel en lijdt pijn door de snelle groei en overgewicht. Met gemiddeld twee dagdoseringen antibiotica per kip worden ze op de been gehouden.” De actie valt binnen de langlopende campagne van Wakker Dier tegen de plofkip. Unilever, Struik, Domino’s Pizza, Wagner Pizza, Johma en supermarkt Deen gaven al gehoor aan de campagne.