• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Suu Kyi op kritiek Dalai Lama – ‘geen onderscheid tussen moslims, hindoes en andere burgers’

21 september 2017 door de redactie

De Birmese staatsadviseur Aung San Suu Kyi zegt in een recente reactie op het verzoek van de Dalai Lama aan Suu Kyi en de Birmese regering om het –geweldloze- voorbeeld van de Boeddha te volgen bij het geven van hulp en het oplossen van de raciale problemen in Birma (Myanmar) , dat de regering geprobeerd heeft al diegenen die in nood zijn, ongeacht hun etnische achtergrond, te helpen.

‘Wij doen ons best om al diegenen te helpen die binnen de grenzen van ons land in nood verkeren, zonder onderscheid te maken tussen hindoes en moslims of de inwoners van de regio Rakhine. Zoals u weet hebben we een kleine hindoeïstische gemeenschap in Rakhine, die ook betrokken raakt bij het conflict en van wie sommigen werden gedood. Wij willen iedereen helpen,’ zei Suu Kyi in een exclusief interview met ANI. Bijna negentig procent van de bevolking van de Birma is boeddhist, volgens cijfers van de regering, terwijl de meer dan een miljoen Rohingya moslims in Rakhine lange tijd al gemarginaliseerd worden vanwege hun islamitische geloof.

De Tibetaanse spirituele leider, de Dalai Lama, sprak zich enkele weken geleden uit en drukte zijn verdriet uit over het aanhoudende geweld in Birma. Hij zei dat de Boeddha zeker de Rohingya geholpen zou hebben. Het is zo triest, zo in en in triest, zei de Dalai Lama tegen verslaggevers. Meer dan 430.000 Rohingya zijn de afgelopen weken voor het Birmese leger op de vlucht geslagen en zochten hun heil in het buurland Bangladesh. Er zijn beschuldigingen dat het leger al duizend mensen- onder wie burgers, heeft gedood in de jacht op islamitische strijders van het Arakan Rohingya Salvation Army die aanslagen plegen op politieposten en legerbases in Birma. Er zijn berichten en beelden van platgebrande dorpen, maar Birma laat geen buitenlandse waarnemers toe die kunnen onderzoeken wie er achter die brandstichtingen zit.

Bron BNN.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Dalai Lama, Nieuws Tags: Aung San Suu Kyi, Birma, boeddhisten, geen onderscheid, hindoes, moslims, Rohingya

Lees ook:

  1. Dalai Lama spoort Suu Kyi aan meer te doen voor moslims
  2. Dalai Lama feliciteert Aung San Suu Kyi met overwinning
  3. Geweld tussen moslims en boeddhisten laait weer op
  4. Steden en dorpen in West-Birma met grond gelijk gemaakt

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Ujukarin zegt

    22 september 2017 om 10:41

    Korrekt citaat. Dat het 95% propaganda van het leger is, die onze arme Grand Lady als een poedeltje doorgeeft, is een andere dimensie. Aan ‘boeddhistische’ milities die moslimdorpen platbranden wordt geen strobreed in de weg gelegd door het leger, terwijl het zelf juist keihard optreedt tegen een ieder (vooral moslims) die ook maar een greintje vraagtekens bij gedrag of papieren hebben. En laat nu juist in 1982 de nationaliteit/identiteitspapieren-als-Birmees zijn afgenomen van alle Rohyingas waarvan de meerderheid al vele generaties in Rakhine leeft, dat was een markeerpunt in de ellende.

    Niet dat men in Bangladesh qua gedrag en desinformatie beter omgaat met HUN boeddhistische minderheid in de Chittagong Hills, alleen nu is even de focus op het Myanmar-probleem dat ook een aantal graden groter is.

    Tja, primaire wat we als boeddhisten in het Westen kunnen doen is duidelijk maken dat dit nationalistische gedrag niets met de Leer van Boeddha te maken heeft. En wie verder nog bezig wil zijn met mensenrechten enzo prima; ons distantieeren van de koppeling-met-religie kan hopelijk, hopelijk, ook anders-religieuzen inspireren tot loskoppelen van hun religie en bepaald gedrag. Zoals die Bangladeshi die ‘in naam van hun islam’ boeddhisten wegpesten, en in heel wat gebieden volksstammen die ‘in naam van hun Christendom’ anderen het leven moeilijk maken…

    With folded palms,

    • G.J. Smeets zegt

      22 september 2017 om 11:20

      “…ons distantieeren van de koppeling-met-religie kan hopelijk, hopelijk, ook anders-religieuzen inspireren tot loskoppelen van hun religie en bepaald gedrag.”

      Is dat niet ijdele hoop? IJdel omdat ze gebaseerd is op onze westerse secularisering, scheiding staat / kerk en proefondervindelijk onderzoek als basis van onze kennis. Allemaal zaken waar heel veel landen in Azië, Afrika en het Midden-Oosten niets mee hebben. En vanwege de armoede (inclusief analfabetisme) niets mee *kunnen* hebben.

      • kees moerbeek zegt

        22 september 2017 om 14:22

        Ooit waren in Europa kerk en staat twee handen op een buik, ooit was de Europa op een klein percentage na iedereen analfabeet, ooit gingen in Europa mensen als vliegen dood bijvoorbeeld door het ontbreken van goede sanitaire voorzieningen, riolen en wat al niet meer…

        Gelukkig waren er mensen, die niet accepteerden dat dit door opperwezen zo verordonneerd was of het slechtigheid van mensen is. Het zou ijdele hoop en hovaardig zijn om je er niet bij neer te leggen en opstandigheid tegen de god gegeven overheid.

        Voorwaar, ziet wat meer dan 1.500 jaar ijdele hoop was, is dit heden ten dage helemaal niet het geval in Europa.

    • Guus Went zegt

      22 september 2017 om 17:02

      Ujukarin,
      Aung San Suu Kyi heeft in haar leven meer geoefend dan jij en ik bij elkaar.
      Zij weet dus dat als zij zou doen wat jij haar in de schoenen schuift, haar schedel in de spreekwoordelijke zeven stukken zou barsten.

      Je geeft blijk van een volslagen onderschatting van wat Aung San Suu Kyi voor iemand is.

      Ik hoop dat de redactie je post nog eens zal nalezen op het juiste spraak gehalte. Het komt op zijn minst over als verdelend spreken.

      Ik hou het hier voor gezien, dit is mijn laatste post, aangezien humor hier kennelijk niet onderscheiden kan worden van onzin en de redactie niet eens het fatsoen heeft mij ergens op aan te spreken. Vaarwel!

      • Ujukarin zegt

        22 september 2017 om 17:44

        Ik ben bang dat je boodschap hier ook tegen dovemansoren gericht is. Met alleen stellen dat iemand Wijzer is dan wij zonder met enige concrete feiten/bewijzen te komen, terwijl haast ieder ander hier juist stelt dat onze hopelijk-wijze-Lady druk bezig is ernstige schendingen van mensenrechten EN, veel erger in de context hier, van zo’n beetje alle Boeddhistische leefregels met de mantel der zwijgzaamheid te bedekken? Tragisch voor haar, nog tragischer is dat iemand als jij dat vervolgens glashard ontkent zonder met enig argument/feit te komen…

        With folded palms,

  2. Ujukarin zegt

    22 september 2017 om 11:44

    Wel laten we hopen dat het NIET ijdel is. Helaas is dit een konstant evenwicht zoeken tussen de prive-waarden en publieke waarden, ook in Olland hebben we daar behoorlijke problemen mee. Met elke ‘stam’, ook de traditionele Bible Belt mensen (wie antivac-gedrag plotseling ook anderen blijkt te inspireren en tot ernstige besmettingen van vrijwel uitgestorven kinderziekten is gaan leiden). Maar natuurlijk ook alle ‘stammen’ van mensen die zich allochtoon noemen en hun eigen waardenstelsel meebrengen. In je priveruimte doenlijk, in de openbare ruimte niet acceptabel in een multiculti seculiere samenleving.

    En ja, dat betekent dus ook nadrukkelijk met wetten en subsidies grenzen stellen aan invloeden op Ollanders welke die loskoppeling doorbreken. Zoals aanprijzen van elke vorm van minderwaardigheid van vrouwen en homo’s, elke volgens de Grondwet archaische regel-binnen-de-groep die men ook op straat wil kunnen volgen.

    Als je dat in Olland enigszins onder controle krijgt is het ook makkelijker om dit soort gedrag van andere landen als voorwaarde te stellen voor onderhouden van zakelijke en subsidie-relaties etc. Isolementen enzo helpen op korte termijn niet makkelijk maar op lange termijn wel degelijk..

    With folded palms,

    • kees moerbeek zegt

      22 september 2017 om 14:34

      ‘Wel laten we hopen dat het NIET ijdel is.’

      De Boeddha bleef niet zitten onder de boom. Toen hij verlicht was, ging hij niet achterover op de bank hangen. Hij deed wat plaatje 10 van de os beschrijft.
      https://www.youtube.com/watch?v=iQDO1hahcVM

      Hij trok er met zijn leer op uit. Hij bleef onderwijzen zelfs nadat zijn eigen volk uitgemoord werd door een vorst die hij geadviseerd had dit niet te doen.

      • Ujukarin zegt

        22 september 2017 om 17:45

        De spijker op de kop, Sadhu!

  3. Guus Went zegt

    22 september 2017 om 13:55

    Facebook blokkeert berichten Rohingya rebellen.

    https://nos.nl/artikel/2194258-facebook-blokkeert-berichten-van-rohingya-rebellen.html

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 12 april 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 14 april 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • 14 april 2021
    'Natuur: één Leven' - ONLINE Lezingenserie
  • 15 april 2021
    Doorlopende groep Vipassana Haarlem
  • 17 april 2021
    Kum Nye Yoga Workshop – Lichaam en geest in balans online
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

De brug tussen China en Japan

Kees Moerbeek - 4 april 2021

Toen het koninkrijk Silla zich in het jaar 57 losmaakte van China, ontstonden de Drie Koninkrijken van Korea. Dit waren: het koninkrijk Goguryeo, het koninkrijk Baekje en het koninkrijk Silla. Dit artikel gaat met grote stappen door de geschiedenis van Korea. Eeuwenlang was het land de brug die China met Japan verbond en ook de brug waarover de Boeddha naar Japan reisde.

Ardan

Ardan - 4 april 2021

...

Over het lijden van boeddhisten in Bangladesh

Kees Moerbeek - 28 maart 2021

Bangladesh werd in 1971 na een wrede onafhankelijkheidsoorlog onafhankelijk van Pakistan. Dit ‘land van de Bengalen’, de letterlijke betekenis van ‘Bangladesh’, is de delta van de rivieren de Ganges en de Brahmaputra en grenst zowel aan India als aan Myanmar. Zo’n 0,6% van de ruim 162 miljoen Bengalen is Theravada boeddhist en 95% is moslim. In 1988 werd de islam er staatsgodsdienst. Dit artikel gaat over de grote lijnen van de positie van de boeddhisten.

Ekayano maggo – de kern van het pad naar zelfrealisatie

gastauteur - 25 maart 2021

Guy E. Dubois is auteur van verschillende werken over de leer van de Boeddha. Verder heeft hij verschillende vroeg-boeddhistische suttas vertaald vanuit het Pali naar het Nederlands en deze teksten becommentarieerd. Als yogi is hij volledig ongebonden t.o.v. elke boeddhistische stroming. Hij interpreteert de dhamma op een vrijgevochten manier. Al zijn boeken stelt hij gratis ter beschikking aan de lezers van het Boeddhistisch Dagblad

Boeddhisten ontwaakt! Deel 4 en slot.

Kees Moerbeek - 21 maart 2021

Walpola Rahula publiceerde in 1946 zijn Bhiksuvage Urumaya (The heritage of the Bhikkhu), over de politieke rol van de bhikkhu in Sri Lanka. Deze rol werd een geaccepteerde norm, aldus antropoloog Stanley Tambia in zijn Buddhism betrayed? (1992). ‘Het politiek boeddhisme werd een macht om rekening mee te houden. Zij waren in staat om regeringen te maken of te breken,’ schrijft Lionel Wijesiri in 2020. Waar komt dit vandaan en wat waren de gevolgen ervan? Hieronder een indruk van met name Tambiah’s boek.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Studenten dienen klacht in tegen volgens hen misleidende Shell reclames
  • 30NOW Podcast – Dingeman Boot
  • Leven in Thailand  – Call your girlfriend
  • Je ziet het als je niet meer ziet
  • ‘Mara… duivel, engel of illusie’

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens