• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Psychiater Chabot – ‘Zelfdodingspoeder helemaal niet zo humaan en pijnloos’

14 september 2017 door Joop Ha Hoek

Onbedoeld heeft het bestuur van de Coöperatie Laatste Wil, waarvan leden die een half jaar lid zijn de naam van een conserveermiddel krijgen genoemd waarmee ze in eigen regie een eind aan hun leven kunnen maken, voor grote opschudding gezorgd. Mensen zijn op internet zelf op zoek gegaan naar dat middel en denken dat ook gevonden te hebben.

Een bedrijfje in Brabant, dat een conserveermiddel levert, zag de levering ervan met honderden procenten per dag stijgen. Sommige mensen bestelden meerdere potjes tegelijk. Het bedrijf is inmiddels gestopt met de levering aan particulieren die niet duidelijk kunnen maken waarvoor ze het aanschaffen. Het bestuur van de coöperatie wil niet zeggen of dit middel wordt geadviseerd om het leven te beëindigen. Het zelfmoordpoeder is in het verleden ook gebruikt voor het plegen van moorden. Volgens deskundigen, die ook maar gissen naar de naam van het poeder, laat het nauwelijks sporen na.

Het conserveermiddel dat gebruikt kan worden voor een zelfgekozen levenseinde is helemaal niet zo humaan en pijnloos als de coöperatie beweert. In het actualiteitsprogramma Nieuwsuur noemde psychiater Boudewijn Chabot een aantal bijwerkingen van het middel voordat de dood intreedt: Misselijkheid, duizeligheid, spierzwakte en het opwekken van een epileptische aanval. Chabot noemde het afschuwelijk voor de mensen die het levenseinde van een dierbare mee maken en degene die het middel inneemt om die bijwerkingen te moeten onderdaan. Overigens vermoedt de psychiater om welk middel het gaat, op basis van zijn contacten met de Australische arts Philip Nitschke, ook wel Dr. Death genoemd. Hij weet het niet zeker. De coöperatie vroeg volgens hem Nitschke enkele maanden geleden om advies over de werking van twee middelen. Eén ervan wordt gebruikt bij het doden van wilde varkens. Chabot mocht gisteren van de redactie van Nieuwsuur de naam van de twee middelen niet noemen. De Laatste Wil zegt over wetenschappelijke studies te beschikken waaruit blijkt dat het door hen gepropageerde middel wel effectief is en lijdt tot een humane dood in eigen regie.

Het conserveermiddel dat de Laatste Wil propageert zou eenzelfde effect hebben als de Pil van Drion, meer bekend als de zelfmoordpil. Chabot, die al lange tijd bezig is met onderzoek naar een humane wijze van sterven in eigen regie, noemt in zijn boek De Uitweg ook een middel dat niet in Nederland verkrijgbaar is maar wel in het buitenland en tot de dood leidt.

De politieke christelijke partij SGP wil dat Justitie ingrijpt en de coöperatie op de vingers tikt. Hulp bij zelfdoding is in Nederland een ernstig misdrijf. Laatste Wil zegt het middel niet zelf te leveren maar de leden alleen te wijzen op het bestaan ervan. De door Chabot genoemde bijwerkingen zijn volgens de coöperatie te voorkomen door het vooraf innemen van onder andere een pijnstiller en slaapmiddel.

Bron: diverse media.

 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Geluk, Gezondheid, Nieuws, Opmerkelijk, Politiek, Zorg Tags: Boudewijn Chabot, conserveermiddel, coöperatie, eigen regie, humaan en pijnloos, internet, Justitie, laatste wil, levenseinde, pil van Dion, SGP

Lees ook:

  1. Duizenden nieuwe leden voor Coöperatie Laatste Wil
  2. Coöperatie De Laatste Wil geeft naam dodelijk middel niet vrij
  3. Boeken – Onder eigen regie. Zelfeuthanasie belicht.
  4. ‘Kees betaalde 30.000 euro voor middel om te kunnen sterven’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 27 februari 2021
    Volle Maan chant (online)
  • 28 februari 2021
    Open les Kum Nye Tibetaanse Yoga | Online
  • 28 februari 2021
    Discovering Padmasambhava (online)
  • 1 maart 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 3 maart 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Mijmeringen over bewustzijn

Rob van Boven en Luuk Mur - 23 februari 2021

Je trok in je jeugd de conclusie dat je niet gewenst was. Met die ervaring ging je de wereld zien. Dat werd het fundament van je geloofssysteem. Je ging jezelf beschermen tegen deze pijnlijke gevoelens, die het gevolg zijn van wat je bent gaan geloven.  Dat kan zijn door jezelf zoveel mogelijk terug te trekken of vooral niet lastig te zijn. Of misschien ging je juist heel nadrukkelijk aanwezig zijn, wat door anderen juist als heel vervelend ervaren kan worden.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 2 en slot))

Erik Hoogcarspel - 21 februari 2021

Het is niet verwonderlijk dat het begrip “gelijkheid” in andere culturen geen rol speelt. Blijkbaar heeft men daar wel van de ervaring geleerd. Voor Confucius waren rangen en standen in de maatschappij noodzakelijk voor een harmonische en goed functionerende samenleving. Een referendum zou volgens hem alleen maar tot grote rampen leiden, want ongeletterde en slecht opgevoede mensen kunnen niet weten wat het beste is voor ieder.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 1)

Erik Hoogcarspel - 20 februari 2021

We leven in procrustische tijden waarin gelijkheid heilig is geworden. Onderscheid, discriminatie, is zo’n beetje de bron van alle kwaad. We moeten allemaal gelijk zijn. Alle kinderen in een klas, allemaal schaatsen of naar het strand op hetzelfde moment, allemaal dezelfde kleding en dezelfde maten, met wat elastiek in de stof past het toch wel.

Paul Boersma – Het portret als valkuil

Paul Boersma - 16 februari 2021

Het Boeddhabeeld is een symbolische weergave van de vergoddelijkte mens, van de verlichte mens, van de mens waarin wijsheid en mededogen tot volle ontplooiing zijn gekomen. Het is een toonbeeld van harmonie.

Zó ontken je het klimaatvraagstuk óók. Dat kan anders!

gastauteur - 9 februari 2021

De crisis lijkt te groot, te massief om door de massa’s goed begrepen te kunnen worden. Let wel, het staat hier goed, die massa’s mensen zijn niet dom, er is niets neerbuigends bedoeld, maar de omvang van de problemen en de belangenstrijd er omheen zijn dermate groot dat begrip en theorie moeilijk ‘populair’ te maken zijn. Alleen maar roepen dat het ‘heel erg’ is, motiveert ook niet echt. En dan nog de (on)kosten van de benodigde maatregelen, wie draait ervoor op?

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Bitter Winter – ‘Ook vrouwen stelselmatig verkracht in Tibetaanse heropvoedingskampen’
  • De werking van een krant – gratis gastcollege van een uitgever
  • Lenterebellie Extinction Rebellion: vrijdag  zwermende blokkade in Amsterdam
  • De afzetter
  • Het jaar 2021 – dag 56 – handhaving

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens