De Boeddha zou de Rohingya vluchtelingen in Birma (Myanmar), die vluchten voor het geweld van boeddhisten in Birma, zeker niet in de steek hebben gelaten. ‘De Boeddha zou deze arme moslims zeker geholpen hebben, dat ervaar ik nog steeds zo. Het is zo verdrietig,’ zei de spiritueel leider het afgelopen weekeinde tegen verslaggevers.
Honderdduizenden Rohingya zijn de afgelopen weken naar Bangladesh gevlucht om uit handen van het leger te blijven, dat hun dorpen platbrandt en behalve op leden van het bevrijdingsleger ook op burgers schiet. De Rohingya zijn in Birma verstoken van burgerrechten en worden door nationalistische boeddhisten en de regering van Birma beschouwd als illegale immigranten. Meer dan duizend vluchtelingen, de meeste Rohingya, zouden zijn gedood. Het leger kwam in actie nadat de afgelopen maanden extremistische moslims de aanval opende op tientallen politieposten langs de grens met Bangladesh. Waarbij politiemensen om het leven kwamen.
De Dalai Lama is een Nobelprijswinnaar voor de vrede. Net als Birma’s feitelijke leider Aung San Suu Kyi, die weigert in te grijpen in het conflict en de jacht van het leger op inwoners van Rakhine staat, waar de Rohingya wonen. De Dalai Lama is de laatste Nobelprijswinnaar die zich dit weekeinde uitsprak over de situatie in Birma, na eerder al enkele keren gewaarschuwd te hebben voor de mensonwaardige situatie waarin de Rohingya leven. Nobelprijswinnaar aartsbisschop Tutu, de morele stem van Zuid-Afrika in zijn strijd tegen apartheid, riep vorige week Aung San Suu Kyi op zich uit te spreken. ‘Als de politieke prijs voor uw bekleding van het hoogste ambt in Myanmar (Birma) uw stilte is, de prijs is te hoog’, zei Tutu in een verklaring.
Ujukarin zegt
HELE goede stap van HHDL. Maar het is altijd iets makkelijker uitspraken te doen over andere boeddhistische omgevingen/groeperingen dan over de eigen.
Want tijdens de oprispingen van het (nog steeds niet opgeloste) ethnische conflict tussen de hindoe-bewoners / ‘immigranten’ in de laaglanden van Bhutan en de Tibetaans-boeddhistische meerderheid daar was HHDL muisstil over het geweld/onrecht tegen die minderheid. Het is qua schaal zeker niet vergelijkbaar met wat er nu in Myanmar gebeurt maar wel degelijk een meten-met-twee-maten :-(
With folded palms,
Karel Burgs zegt
Ik lees hieronder de regels waaruit juist spreken bestaat. Allemaal mee eens, volledig sociaal wenselijk. Maar in het kader van wat er nu gebeurt met de rohinga’s in relatie tot het algemene beeld van wat mensen van het boedhisme hebben,is het wel gecompliceerd om dan toch een kritische noot weer te kunnen geven. On naast het sociaal wenselijke van een vredelievende wereld ook het sociaal werkelijke, dat dat nu blijkbaar ook al bij het boedhisme niet meer in praktijk gebracht kan worden in deze specifieke situatie, wat natuurlijk niet doorgegeneraliseerd kan worden naar alle andere situaties waarin vredelievendheid wel in praktijk gebracht wordt ( dus niet alleen met woorden beleden). Het zou jammer zijn als juist spreken zou moeten leiden tot kritiekvermijding omdat dat niet zou passen binnen de kaders die gesteld zijn aan de communicatie. Dat voelt in mijn ogen gesloten en dogmatisch aan, en dat lijkt me niet een uitgangspunt voor verbetering. Meer een vorm van zelfbescherming. Misschien wordt deze opinie ook gezien als ‘hard’ of ‘leugens’ en zeker als ‘onzinnig’ alhoewel ik me afvraag hoe je het gewicht van die woorden in Nederland opinieland zuiver kan bepalen, maar geweld en boedhisme, dat kantelt het wereldbeeld dat mensen ondanks alle situaties in de wereld nog af en toe in stand hopen te houden, dat de mens in wezen goed is, toch steeds meer in de richting van vertwijfeling over alles.