Laat je in vertrouwen dragen
Door de slingerende stroom van het leven
‘Al heel lang wilde ik een cabaretprogramma maken vanuit spiritueel gedachtengoed. Cabaret is een podiumkunst die poëzie, theater, komedie, dans en zang combineert. Ik zag echter niet hoe ik dit moest aanpakken en stelde het idee steeds weer uit. Toen liet Paul Van hooydonck weten dat hij interesse had in spiritueel cabaret voor Ehipassiko.
Voor mij is Ehipassiko geen plek voor dolle zotternij, dus een eventuele voorstelling aldaar zou niet dat karakter moeten hebben. Zodoende wist ik al iets over het project in wording. Twee maanden later ging ik schrijven en in korte tijd was het script gereed.
‘Meander ‘ gaat over de kronkelweg die we lopen door het leven. Het gaat ook over de dood.
Ik dank Paul dat hij mij het vertrouwen gaf om Meander te maken, ik dank u voor uw komst, en bovenal dank ik de Boeddha. De dhamma is wat mij betreft het grootste geschenk dat ooit aan de wereld gegeven is.’
Arie Vuyk
Op vrijdag 1 september is Arie Vuyk te gast in het boeddhistisch centrum Ehipassiko in Deurne, Vlaanderen.
Arie werd in 1969 geboren in Krimpen aan den IJssel en woont afwisselend in Rotterdam en Antwerpen. Van jongs af aan werd hij gegrepen door cabaret. Hij won het Parkstad Cabaret Festival, het Griffioen Cabaret Festival en het festival Twentse Lente. Sindsdien maakte hij verschillende avondvullende programma’s. Hij is tekstschrijver en programmeur voor het maandelijkse open podium voor cabaret en kleinkunst in Rotterdam. Hij regisseerde de stand up opera Orfeo voor het Comedy Café in Amsterdam. In 2016 ging zijn elfde programma ‘Bij de horizon linksaf’ in Werftheater Utrecht en speelde hij een eindejaarsconference.
Arie is reeds jaren een trouw bezoeker van Ehipassiko. Hij neemt regelmatig deel aan de retraites. Eind 2017 neemt hij toevlucht in Boeddha, dhamma en sangha. Hij schreef de cabaretvoorstelling ‘Meander’ speciaal voor Ehipassiko.
Veerle Van Pellegem zegt
Freek de Jonge klaagde onlangs dat het cabaret geen maatschappelijk engagement meer heeft.
Arie Vuyk is daarop een uitzondering. In een vol Ehipassiko koppelde hij de verstilde boeddhistische leer aan hilarische maatschappijkritiek.
Ook een niet boeddhistisch publiek zal smullen van Vuyk’s onthaastingstip en van zijn machine die je karma bijhoudt.
Op het podium stond een vakman die zonder grofheid de lach aan zijn broek heeft hangen.
Hij hoort in alle Nederlandse en Vlaamse theaters thuis.