• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Oranje pijen, spiritueel maar ook goedkoop ogend

Oranje pijen, spiritueel maar ook goedkoop ogend

3 juli 2017 door de redactie

Al duizenden jaren dragen boeddhistische monniken oranje pijen. Oranje is het nieuwe zwart, is stimulerend en heeft een positief effect bij depressie en angst. Het wekt ook de eetlust op. In het Oosten associeert men oranje met spiritualiteit en geluk. Het is de kleur van boeddhistische gewaden. Oranje is de complementaire kleur bij blauw, de kleur van reflectie en kalmte. Veel mensen associëren oranje dan ook eerder met het sociale, het joviale en entertainment. Bij Goethe wordt oranje al als een weinig verfijnde kleur gezien, en dat is eigenlijk nog steeds zo. Oranje wordt vaak gebruikt in schreeuwerige reclame, en ook in mode en in interieurs is oranje een moeilijke kleur die snel goedkoop oogt.

sri lanka monnikenHet woord voor oranje is in vele talen nog altijd hetzelfde als dat voor de sinaasappel. Die vrucht heeft dan ook haar naam gegeven aan de kleur. Het is pas sinds de invoering van de sinaasappel in Europa (rond de tijd van de kruistochten) dat er in de Europese talen een apart woord voor deze kleur bestaat. Daarvoor sprak men over een ‘roodgeel’, stelt trendwatcher en kleurdeskundige Hilde Francq in haar boek Kleur verkoopt.

Nochtans is deze kleur heel aanwezig in onze omgeving: denk maar aan de kleuren van bladeren in de herfst, van vossen, van een vogelbek of van verroest ijzer. Oranje ligt tussen rood en geel en ook qua associaties ligt het ergens tussen die twee kleuren in. Zo staat oranje voor optimisme, vrolijkheid en speelsheid. Mensen associëren het met avontuur en enthousiasme, wellicht de reden dat zoveel sportkleren oranje zijn of oranje elementen hebben.

Stimulerend

Oranje is stimulerend en heeft een positief effect bij depressie en angst. Het wekt ook de eetlust op. In het Oosten associeert men oranje met spiritualiteit en geluk. Het is ook de kleur van boeddhistische gewaden. In het Westen wordt oranje vaak gebruikt bij zaken die met veiligheid te maken hebben, bijvoorbeeld in fluo-oranje veiligheidsvesten of in verkeerspylonen. In veel landen zijn er zelfs wettelijke voorschriften dat bepaalde veiligheidsaccessoires oranje moeten zijn.

Oranje is de complementaire kleur bij blauw, de kleur van reflectie en kalmte. Veel mensen associëren oranje dan ook eerder met het sociale, het joviale en entertainment. Bij Goethe wordt oranje al als een weinig verfijnde kleur gezien, en dat is eigenlijk nog steeds zo. Oranje wordt vaak gebruikt in schreeuwerige reclame, en ook in mode en in interieurs is oranje een moeilijke kleur die snel goedkoop oogt.

Oranje voeding bevat vaak bètacaroteen, een voedingsstof die in het menselijk lichaam deels omgezet wordt in vitamine A en goed is voor de ogen. In de dierenvoeding wordt bètacaroteen vaak als supplement toegediend aan kippen om oranje eierdooiers te bekomen. In de jaren 1970 werd er opvallend veel oranje gebruikt. De kleur was enorm verbonden met de opkomst van plastic in het interieur. Om het nieuwe en avant-gardistische karakter van hun ontwerpen in de verf te zetten, gebruikten designers deze kleur, die veel moeilijker te bereiken was met natuurlijke materialen. In blinkend plastic zag oranje er toen zeer nieuw uit. Voor ons is het nu erg verbonden met die tijd. In de jaren 1990 kwam er nog een revival van oranje plastic, maar sindsdien is oranje weer grotendeels verdwenen uit ons interieur.

Hotdog

Mensen associëren oranje zoals vermeld ook met de term goedkoop. Een mooi voorbeeld hiervan is het Amerikaanse hotdogbedrijf Wienerschnitzel. Een wetenschapper gespecialiseerd in kleur raadde hen aan om op hun restaurants wat oranje aan te brengen om aan te geven dat ze goedkope hotdogs verkopen. Na deze aanpassing steeg de verkoop van Wienerschnitzel met 7%!

Het bepalen van kleuren en trends is geen exacte wetenschap. Er komt ook buikgevoel bij kijken. Wie professioneel met kleurentrends wil werken, moet het rationele en het emotionele in evenwicht houden. Hij moet als een koorddanser balanceren tussen feiten en onderzoeken enerzijds en fingerspitzengefühl anderzijds. Het is bijvoorbeeld niet omdat we blauw niet met eten associëren dat een blauwe praline voor een bepaald publiek niet kan scoren.

Kleur verkoopt.
Aantal pagina’s: 276
Afmetingen: 260×220
Verschijningsdatum: 23/05/2017
EAN: 9789401429313
Uitgever: LannooCampus
Foto’s Pixabay

 

Categorie: Boeddhisme, Boekbespreking, Nieuws Tags: anti stress, monniken, oranje, pij, trendi

Lees ook:

  1. Japanse monniken willen veiliger nucleaire centrales
  2. Dalai Lama – Wetenschap om Tibet te moderniseren
  3. Boeddhistische monniken maken zandmandala in universiteit Indianapolis, VS
  4. Boeddhistische Thaise monniken in opleiding winnen internationaal e-toernooi

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. p.klene zegt

    3 juli 2017 om 16:45

    Chivara’s of monnikspijen zijn bepaald niet alleen in oranje. Vele civara’s zijn in tinten donker bruin, lichtbruin tot een beetje oranje. Het ligt aan het soort kloosterorde welke keur er gedragen wordt. De woudkloosters dragen veelal heel donkere tinten bruin en wordt oranje in deze contemplatieve kloosters als veel te werelds en opzichtig beschouwd in Sri Lanka..

  2. G.J. Smeets zegt

    3 juli 2017 om 19:20

    De kleur van een pij wordt bepaald door de kleur van de aarde. Kwestie van wasvrouw/man logika.

  3. p.klene zegt

    3 juli 2017 om 20:41

    De kleur van de civara werd in hoge mate mate bepaald welke soorten boomschors er in het waswater wordt gedaan. m.n. schors van de oerwoudreuzen en kleinere bomen die rond het klooster staan waar ik verbleef. Er werd gewoon een jongetje het bos in gestuurd met de opdracht bepaalde soorten schors te verzamelen, om een opvallend oranje civara veel donkerder te kleuren in kokend water. De civara kwam prachtig warm donkerder bruin uit het sop. De aarde was behoorlijk gelige keiharde leem mogelijk met veel kalk erin onder de dikke laag oerwoudhumus. De aardekleur had hier in dit geval niet veel mee uit te staan…………….

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds
    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.