Al duizenden jaren dragen boeddhistische monniken oranje pijen. Oranje is het nieuwe zwart, is stimulerend en heeft een positief effect bij depressie en angst. Het wekt ook de eetlust op. In het Oosten associeert men oranje met spiritualiteit en geluk. Het is de kleur van boeddhistische gewaden. Oranje is de complementaire kleur bij blauw, de kleur van reflectie en kalmte. Veel mensen associëren oranje dan ook eerder met het sociale, het joviale en entertainment. Bij Goethe wordt oranje al als een weinig verfijnde kleur gezien, en dat is eigenlijk nog steeds zo. Oranje wordt vaak gebruikt in schreeuwerige reclame, en ook in mode en in interieurs is oranje een moeilijke kleur die snel goedkoop oogt.
Het woord voor oranje is in vele talen nog altijd hetzelfde als dat voor de sinaasappel. Die vrucht heeft dan ook haar naam gegeven aan de kleur. Het is pas sinds de invoering van de sinaasappel in Europa (rond de tijd van de kruistochten) dat er in de Europese talen een apart woord voor deze kleur bestaat. Daarvoor sprak men over een ‘roodgeel’, stelt trendwatcher en kleurdeskundige Hilde Francq in haar boek Kleur verkoopt.
Nochtans is deze kleur heel aanwezig in onze omgeving: denk maar aan de kleuren van bladeren in de herfst, van vossen, van een vogelbek of van verroest ijzer. Oranje ligt tussen rood en geel en ook qua associaties ligt het ergens tussen die twee kleuren in. Zo staat oranje voor optimisme, vrolijkheid en speelsheid. Mensen associëren het met avontuur en enthousiasme, wellicht de reden dat zoveel sportkleren oranje zijn of oranje elementen hebben.
Stimulerend
Oranje is stimulerend en heeft een positief effect bij depressie en angst. Het wekt ook de eetlust op. In het Oosten associeert men oranje met spiritualiteit en geluk. Het is ook de kleur van boeddhistische gewaden. In het Westen wordt oranje vaak gebruikt bij zaken die met veiligheid te maken hebben, bijvoorbeeld in fluo-oranje veiligheidsvesten of in verkeerspylonen. In veel landen zijn er zelfs wettelijke voorschriften dat bepaalde veiligheidsaccessoires oranje moeten zijn.
Oranje is de complementaire kleur bij blauw, de kleur van reflectie en kalmte. Veel mensen associëren oranje dan ook eerder met het sociale, het joviale en entertainment. Bij Goethe wordt oranje al als een weinig verfijnde kleur gezien, en dat is eigenlijk nog steeds zo. Oranje wordt vaak gebruikt in schreeuwerige reclame, en ook in mode en in interieurs is oranje een moeilijke kleur die snel goedkoop oogt.
Oranje voeding bevat vaak bètacaroteen, een voedingsstof die in het menselijk lichaam deels omgezet wordt in vitamine A en goed is voor de ogen. In de dierenvoeding wordt bètacaroteen vaak als supplement toegediend aan kippen om oranje eierdooiers te bekomen. In de jaren 1970 werd er opvallend veel oranje gebruikt. De kleur was enorm verbonden met de opkomst van plastic in het interieur. Om het nieuwe en avant-gardistische karakter van hun ontwerpen in de verf te zetten, gebruikten designers deze kleur, die veel moeilijker te bereiken was met natuurlijke materialen. In blinkend plastic zag oranje er toen zeer nieuw uit. Voor ons is het nu erg verbonden met die tijd. In de jaren 1990 kwam er nog een revival van oranje plastic, maar sindsdien is oranje weer grotendeels verdwenen uit ons interieur.
Hotdog
Mensen associëren oranje zoals vermeld ook met de term goedkoop. Een mooi voorbeeld hiervan is het Amerikaanse hotdogbedrijf Wienerschnitzel. Een wetenschapper gespecialiseerd in kleur raadde hen aan om op hun restaurants wat oranje aan te brengen om aan te geven dat ze goedkope hotdogs verkopen. Na deze aanpassing steeg de verkoop van Wienerschnitzel met 7%!
Het bepalen van kleuren en trends is geen exacte wetenschap. Er komt ook buikgevoel bij kijken. Wie professioneel met kleurentrends wil werken, moet het rationele en het emotionele in evenwicht houden. Hij moet als een koorddanser balanceren tussen feiten en onderzoeken enerzijds en fingerspitzengefühl anderzijds. Het is bijvoorbeeld niet omdat we blauw niet met eten associëren dat een blauwe praline voor een bepaald publiek niet kan scoren.
Aantal pagina’s: 276
Afmetingen: 260×220
Verschijningsdatum: 23/05/2017
EAN: 9789401429313
Uitgever: LannooCampus
p.klene zegt
Chivara’s of monnikspijen zijn bepaald niet alleen in oranje. Vele civara’s zijn in tinten donker bruin, lichtbruin tot een beetje oranje. Het ligt aan het soort kloosterorde welke keur er gedragen wordt. De woudkloosters dragen veelal heel donkere tinten bruin en wordt oranje in deze contemplatieve kloosters als veel te werelds en opzichtig beschouwd in Sri Lanka..
G.J. Smeets zegt
De kleur van een pij wordt bepaald door de kleur van de aarde. Kwestie van wasvrouw/man logika.
p.klene zegt
De kleur van de civara werd in hoge mate mate bepaald welke soorten boomschors er in het waswater wordt gedaan. m.n. schors van de oerwoudreuzen en kleinere bomen die rond het klooster staan waar ik verbleef. Er werd gewoon een jongetje het bos in gestuurd met de opdracht bepaalde soorten schors te verzamelen, om een opvallend oranje civara veel donkerder te kleuren in kokend water. De civara kwam prachtig warm donkerder bruin uit het sop. De aarde was behoorlijk gelige keiharde leem mogelijk met veel kalk erin onder de dikke laag oerwoudhumus. De aardekleur had hier in dit geval niet veel mee uit te staan…………….