Vanaf vandaag is de commercial van Wakker Dier tegen plofkip bij McDonald’s opnieuw te zien op televisie. Terwijl bijna alle supermarkten gestopt zijn met plofkip, blijft McDonald’s dit dierenleed serveren. In de commercial worden consumenten opgeroepen de plofkip van McDonald’s te ‘redden’. De commercial is een vervolg op de tv-spot uit 2016 waarin kreupele Cripple, volgevreten Fatty, oververhitte Puffy en Blisty met zijn voetzweren hun entree deden.
McDonald’s is het grootste horecabedrijf van Nederland met maar liefst 248 restaurants en drie miljoen gasten per week. Ondanks de vele mooie woorden over verduurzaming op de website en het nieuwe groene logo, is alle kip nog steeds plofkip. Dit geeft McDonald’s zelf ook toe op haar website en per e-mail aan Wakker Dier. McDonald’s probeert het leed een klein beetje te verzachten met kortere transporttijden en een smartphone aan extra leefruimte, maar de kip blijft de snelgroeiende plofkip.
In de tv-commercial draait het om de vier plofkipjes Fatty, Blisty, Puffy en Cripple. Zij illustreren een aantal (welzijns)problemen van plofkippen: ongezond snelle groei (Fatty), pijnlijke voetzweren (Blisty), snel last van hitte (Puffy) en kreupelheid (Cripple).
Plofkippen groeien extreem snel, meer dan 60 gram per dag. Vooral de borstspieren – de latere kipfilets – worden opvallend groot. Hier is het ras speciaal op gefokt. Kipfilet is voor de westerse consument namelijk het meest geliefde stuk kip. Door die snelle groei kan de kip al naar de slacht terwijl ze nog maar een jong kuiken is.
Een combinatie van genen en volle stallen, maar bovenal natte vloeren en bijtende poep, zorgt ervoor dat de voetzolen van het dier worden aangetast. In veel gevallen lijdt dit tot pijnlijke zweren. Een combinatie van deze zweren, genetische aanleg en een hoog gewicht zorgt ervoor dat veel plofkippen kreupel zijn.
Plofkippen groeien snel en produceren daardoor veel hitte. Bovendien zitten er heel veel plofkippen dicht op elkaar in een stal. Dan wordt het al snel te warm. Omdat kippen niet kunnen zweten, hijgen ze om de hitte kwijt te raken.
De commercial is een metafoor voor het leed dat de plofkippen wordt aangedaan. Kippen zouden niet gefokt moeten worden op ultrasnelle groei. Ook zouden ze niet hun korte leven moeten slijten in een overvolle stal, zonder daglicht en in hun eigen poep. McDonald’s houdt dit dierenleed in stand door plofkip te gebruiken in bijvoorbeeld haar kipnuggets. Wij roepen in deze commercial op daar een einde aan te maken door deze producten niet te kopen en de plofkip ‘te redden’ van McDonald’s.
Wakker Dier startte in januari 2012 met de campagne tegen de plofkip. Supermarkten zijn inmiddels vergevorderd met het omschakelen naar een diervriendelijkere kip. Maar op veel andere plekken wordt er nog volop plofkip verkocht. Zo staat het nog verrassend vaak op de menukaarten van restaurants en kantines. Het wordt hoog tijd dat ook zij de plofkip in de ban doen. Te beginnen bij de grootste en bekendste restaurantketen van ons land, McDonald’s.