• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Mindfulness » Wetenschappelijk onderzoek: mindfulness op scholen effectvol

kiddy minds pesten

Wetenschappelijk onderzoek: mindfulness op scholen effectvol

23 oktober 2012 door Joop Ha Hoek

Uit en deze zomer afgerond onderzoek aan de Katholieke Universiteit Leuven blijkt dat mindfulnesstrainingen jongeren beschermen tegen psychische problemen. Er zijn voorzichtige plannen om mindfulness standaard in te voeren op middelbare scholen in Vlaanderen. Ten opzichte van andere Europese landen kampt België met een relatief hoog aantal zelfdodingen onder jongeren. De uitslag van het onderzoek door KU Leuven wordt dit najaar gepresenteerd. Het is het eerste onderzoek ter wereld met deze omvang.

Er is ook wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de effecten van mindfulness op hele jonge kinderen. In samenwerking met de Vlaamse organisaties ‘Ga voor geluk’ en ‘Mindfulness’ van mindfulnesstrainer dr. David Dewulf , werkte KiddyMinds, dat een mindfulnessprogramma  voor jonge schoolkinderen heeft ontwikkeld, twee jaar lang aan een project op lagere scholen.

Het werd gekoppeld aan wetenschappelijk onderzoek naar de effecten van mindfulness , dat werd uitgevoerd door de dienst orthopedagogie van de Universiteit Gent. Van 2008 tot 2011 werd het acht weken KiddyMinds-programma gegeven aan kinderen op veertien scholen. De resultaten zijn positief, de kinderen konden zich onder meer beter concentreren en angsten van zich afzetten.

De uitslag van het onderzoek door de KU Leuven naar de effecten van mindfulness op middelbare scholieren, is ook bij de Vlaamse minister van Welzijn en Volksgezondheid positief ontvangen. In het kader van een actieplan suicidepreventie laat de minister de mogelijkheden van het geven van mindfulnesstrainingen op middelbare scholen verder onderzoeken.

De resultaten van het onderzoek door KU Leuven zijn verrassend omdat de training niet alleen een preventief maar ook een genezend effect zou hebben op depressies. ‘Het helpt ook om bestaande psychische problemen te reduceren’, zegt psycholoog Flip Raes, die leiding gaf aan het onderzoek dat drie jaar duurde en onder vierhonderd leerlingen uit het middelbaar onderwijs in Vlaanderen werd gehouden.

Raes: ‘De leeftijd waarop mensen voor het eerst een depressie krijgen, wordt steeds vroeger. Dertig jaar geleden ontstonden die problemen rond je veertigste, nu is dat tussen je veertiende en je twintigste. De Vlaamse suïcidecijfers wijzen op een enorme hoeveelheid psychisch leed onder jongeren. Ik vind dat we dat eens bespreekbaar moeten maken.’

Mindfulnesstrainer David Dewulf vindt dat mindfulness standaard ingevoerd moet worden op middelbare scholen, om zo min of meer te voorkomen dat jongeren tussen veertien en zeventien jaar geestelijk in de problemen komen. Bij jongeren in deze leeftijdsgroep worden volgens Dewulf nieuwe hersengebieden actief, het piekervermogen wordt groter. Raes sluit zich daar bij aan en vindt dat er meer aandacht moet komen voor mentale hygiëne op scholen.

kiddy minds pestenKiddyMinds is een op mindfulness gebaseerd programma voor lagere schoolkinderen.  Het wordt door de gelijknamige Vlaamse organisatie gepresenteerd als kindermindfulness. Het programma van acht weken is gericht op lagere schoolkinderen vanaf het tweede leerjaar (zeven tot negen jaar). Aan bod komen vaardigheden aan de hand van geleide meditaties, concentratie, waarnemingsspelletjes, yoga en helende verhalen. Deelname van een ouder is verplicht, om de kinderen thuis optimaal te kunnen begeleiden bij de oefeningen. De cursus kost in totaal 320 euro. Voor de training aan de groep met ouderen schoolkinderen, in de leeftijd van tien tot twaalf jaar, is de aanwezigheid van een ouder niet verplicht en zijn de kosten 180 euro.

Kathleen Van der Gucht van ‘Mindfulness’, die het door de orthopedagoog Veerle Soyez uitgevoerde  onderzoek naar de effecten van KiddyMinds bij kleine kinderen van een reactie voorzag , noemt het een onderzoek naar een ‘middel tot het vergroten van weerbaarheid en veerkracht in moeilijke, stressvolle, emotionele situaties’. Zij signaleert dat de leefwereld van kinderen in de moderne samenleving steeds complexer wordt. En soms chronische stress oplevert.

Het doel van het KiddyMinds project is om jonge kinderen te leren om goed met stress om te gaan, zodat ze daar hun hele leven lang profijt van hebben. De KiddyMinds training bestaat uit acht wekelijkse sessies van anderhalf uur. Tijdens deze training leren kinderen hun aandacht bewust in het hier en nu te gebruiken. En volgens de makers zonder oordeel naar hun ervaringen te kijken. De training is ontwikkeld door Chris Lejaeghere en Veronique Benoit van KiddyMinds en David Dewulf van het instituut voor aandacht en mindfulness.

Aan het onderzoek namen in totaal 755 lagere schoolkinderen van twaalf scholen deel. De leerlingen zaten in experimentele klassen, waar het onderzoek plaatsvond. Hun ervaringen werden vergeleken met leerlingen in zogenaamde controleklassen. De training kreeg gemiddeld een score van 7,5 op de schaal van tien, wat de onderzoekers hoog noemen. Ongeveer 65 procent van de leerlingen gaf aan nog meer mindfulness oefeningen te willen doen.

Meer dan de helft van de kinderen die meededen aan het onderzoek merkte na de training een verandering in hun gedrag op. Zij meldden dat het gemakkelijker was om aandachtig te zijn. Zij voelden dat vooral wanneer andere kinderen al pratend of lachend de les verstoorden. Ook bij kinderen met aandachtsproblemen was er effect. Ze luisterden beter, reageerden sneller en luisterden beter naar instructies. De leerkrachten hoefden minder snel in te grijpen.

Tijdens interviews met de onderzoekers was een toename merkbaar in het tonen van emoties, boosheid, angst en verdriet. Meer dan de helft van de leerlingen gaf aan meer zelfvertrouwen te hebben door de training. Sommige kinderen gaven aan ook minder bang te zijn om fouten te maken. Kinderen met faalangst merkten na de training een duidelijk verschil op met zelfsturing. Ze waren meer zelfverzekerd en evenwichtiger. Deze leerlingen gingen zich volgens de leerkrachten meer assertief gedragen en minder terughoudend hun vragen stelden. Ze kwamen losser en vrijer in hun vel zittend over.

Bij heel wat kinderen groeide na de training volgens de onderzoekers het besef van wat hun gedrag kan veroorzaken bij anderen. Ze zeiden meer aandacht te hebben voor emoties van anderen. De resultaten van dit onderzoek laten een verbetering zien op het gebied van concentratie, bewust ervaren en sturen van emoties, een toename in zelfvertrouwen en acceptatie, empatische gevoelens werden versterkt en de kinderen rapporteerden beter om te kunnen gaan met stress. Om meer zicht te krijgen op de effecten van KindyMinds training is meer onderzoek nodig. De ervaringen in deze studie maakten volgens de onderzoekers duidelijk dfat mindfulness bij lagere schoolkinderen in het algem,een en in een schoolcontext bijzonder een haalbare kaart is.

De onderzoekers bevelen aan om in een toekomstig onderzoek eveneens aandacht te besteden aan een eventuele verankering van mindfulness in het dagelijks onderwijs van leraren.

Bronnen:  Katleen Van der Gucht, Vlaams ministerie van onderwijs en gezondheid, , www.kiddyminds.be lees ook trainers en hun motieven  en Smiling Mind

foto’s: website KiddyMinds

 

 

 

Categorie: Mindfulness, Nieuws Tags: David Dewulf, hersengebieden actief, Kathleen Van der Gucht, KiddyMinds, mindfulness, pesten, scholen, schoolkinderen Vlaanderen, Veerle Soyez

Lees ook:

  1. Uitstekende resultaten met mindfulness op Engelse school
  2. ‘Mindfulness op scholen in de VS onder vuur na bezwaren ouders schoolkinderen’
  3. Toename aanbod op Amerikaanse scholen – zijn yoga en mindfulness ontspanning en religie?
  4. Herinnering en inbeelding – mindfulness kan slecht voor het geheugen zijn

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Rikkie Postema zegt

    29 oktober 2012 om 10:43

    Wat een fantastisch bericht.

  2. KMS zegt

    7 november 2012 om 16:28

    Dat het wetenschapelijk onderzoek uitwijst dat mindfulness op scholen effectvol is, is niet zo verbazingwekkend. Maar kun je het maken om het standaard te introduceren op een school? Heeft een leerling een keuze om wel of niet mee te doen met een training, of wordt het een verplichting? In dat laatste geval past het eigenlijk niet binnen de kaders van mindfulness…

  3. Erik Kluit zegt

    8 november 2012 om 21:36

    Ik ben blij dat mindfulness, opmerkzaam in het nu zijn, in het moment zijn, meer aandacht (!) krijgt voor jongere mensen. Hoe eerder je je hier bewust van wordt in je leven, hoe beter! Het is een enorme verbetering van kwaliteit van leven. Ook Jon-Kabat Zinn zijn benadering van mindfulness werkt al vele jaren door in heel de wereld.

  4. Eric Souren zegt

    10 november 2012 om 10:15

    Eindelijk, er lijkt bewustzijn op te komen. Het werd tijd

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.