Elk jaar staat de Jozefschool in Muiden en Weesp in het teken van één van de grote wereldgodsdiensten. Dit om de leerlingen kennis te laten maken met religies en het gesprek aan te gaan over verschillen en overeenkomsten. De beleving van het kind staat daarbij centraal.
Om dit in de praktijk te brengen en een voorbeeld te stellen is er dit jaar een ambitieus project ontstaan om de principes uit het boeddhisme aan de leerlingen mee te geven en daarbij ook de ouders, de buurt en de kerk te betrekken.
Tijdens het project wordt telkens de verbinding gezocht met de katholieke en protestantse kerk in Muiden. Zo wordt er gelijktijdig gewerkt aan een zandmandala door Yogi Lama Choenyi en aan een mandorla door pater Jan Haen in de H. Nicolaaskerk in Muiden. Ook wordt er yoga gegeven aan de leerlingen en zullen de leerkrachten in traditionele kleding rondlopen.
Verbinding en verbeelding zijn vaardigheden die, in deze tijd, heel belangrijk zijn om te ontwikkelen. Zeker omdat polarisatie en vooroordelen aan de orde van de dag zijn. De leerkrachten en de kerk zijn in dit project de verbinding aangegaan met een lama en hebben een heel mooi, divers programma ontwikkeld waarbij mandala’s tekenen, yoga en meditatie een leidraad vormen. Verder worden ouders uitgenodigd op de school en in de kerk en valt er van alles te beleven en te zien.
Tenslotte zal meester Douwe Hoitsma zijn nieuwe prentenboek “Zes Waardevolle Vrienden” op 19 mei presenteren.
Even alle punten op een rijtje:
- 14 mei: Lama werkt aan de zandmandala in de H. Nicolaaskerk van 12.00 tot 16.00 uur. Kinderen kunnen mandala’s maken en kleuren
- 15 mei: Lama en pater werken samen. Kerk is open vanaf 10 uur
- 16 mei: Pater werkt verder. Kerk is open vanaf 10 uur
- 18 mei: discussiepanel tussen Yogi Lama Choenyi, pater Jan Haen en dominee Gerben Hoogterp met als thema “Verbinding en verbeelding”. Het gesprek wordt door Jeppe de Boer geleid. Het gesprek zal in de Protestantse Kerk te Muiden gehouden worden. Aanvang: 20.00 uur. Iedereen is van harte welkom. Entree is gratis.