Supermarkten kiloknalden 40 procent meer op tv dan een jaar geleden. De afgelopen driekwart jaar waren er op tv ruim 17 duizend vleesreclames te zien zonder enig dierenwelzijnskeurmerk. Albert Heijn knalde het meest, en Jumbo en Lidl lieten de grootste stijging zien. Dit blijkt uit een analyse van Wakker Dier op basis van gegevens van onderzoeksbureau Nielsen, dat de mediabestedingen in Nederland registreert.
Kiloknallers liggen vanwege dierenleed, milieu en klimaat onder vuur. Wakker Dier is dan ook ontsteld dat de supermarkten niet minder maar méér kiloknallen: “Met iedere kiloknaller geven ze de dieren én de Beter Leven boeren een trap na.”
Prijzenoorlog met vlees
Het aantal reclame-uitzendingen met vlees nam toe van 17 naar 38 duizend (+124 procent). In bijna de helft (45 procent) van deze vleesreclames was al het getoonde vlees een kiloknaller*. Dat is in percentage een stuk minder dan het jaar ervoor (70 procent), maar door de gigantische toename in het aantal vleesreclames, waren er toch 40 procent meer kiloknallerspots op tv. De grote toename dit jaar komt voornamelijk door Jumbo en Lidl, die hun vleesreclames zonder keurmerk ruimschoots verdubbelden. Albert Heijn kiloknalde iets minder, maar nog steeds het meeste van alle supermarkten. Deze drie supermarkten troeven elkaar af met het goedkoopste industrievlees om klanten de winkel in te trekken. Maar voor dit stunten betalen dieren en boeren de prijs.
Plus doet het beter
Plus koos ervoor om tv-reclames vooral te gebruiken om beter vlees te promoten. Plus nam in haar eentje 72 procent van alle vleesuitzendingen met dierenwelzijnskeurmerk voor haar rekening, vaak met 2 Beter Leven sterren. Ook Coop maakte mondjesmaat reclame voor vlees met 2 sterren. Nog geen één procent van de 38 duizend tv spots betrof biologisch vlees, en die kwam van Albert Heijn.
Iedere kiloknaller is trap na
Elke keer dat een supermarkt stunt met keurmerkloos vlees, maakt zij het prijsverschil met diervriendelijker vlees groter. Zo overtuigt de supermarkt haar klanten keer op keer om geen biologisch of stervlees, maar een kiloknaller te kopen. De supermarkt zet de Beter Leven boer hiermee aan de kant, en laat het dier in de ellendige vee-industrie zitten. Want het betere biologische vlees krijgt maar een fractie van de aandacht en promotie op televisie. De vele kiloknallers leiden ook tot prijsdruk in de keten, met misstanden tot gevolg zoals de paardenvlees affaire en de dierenmishandeling in het horrorslachthuis Tielt.
Stop de kiloknaller
Al jarenlang gebruiken supermarkten vlees als klantenlokker. Maar deze stuntaanbiedingen hebben veel gevolgen voor consument, boer en dier. Wakker Dier wil dat de supermarkten hun aanbiedingen inzetten om de verduurzaming te versnellen in plaats van te remmen. Daarom voert Wakker Dier campagne voor een aanbiedingenbeleid zonder kiloknallers, maar met scharrelvlees en vleesvervangers. Wakker Dier krijgt voor haar campagne steun uit de politiek, van instanties als de Voedsel en Waren Autoriteit en de Land- en Tuinbouworganisatie ZLTO, van ruim 50 hoogleraren en tienduizenden consumenten. Lees meer over de campagne.
*Een tv-reclame met meerdere vleesproducten is als één geheel beoordeeld. Reclames met daarin zowel kiloknallers als keurmerkvlees worden, net als vorig jaar, meegerekend als vleesreclames mét keurmerk. In werkelijkheid is het aandeel kiloknallers op tv daarom nog hoger.
Bron Wakker Dier.
Henk Ferwerda zegt
Interessant dit te lezen. Goed dat deze harde cijfers gepubliceerd worden. Zelf ben ik geen vegetariër maar ik matig het eten van vlees.
De zomer staat weer voor de deur. Waar ik mij aan erger is dat bij een warme dag veel weermannen hoor zeggen: Het is weer BBQ-weer. Vooral weerman Piet Paulusma werkt hieraan mee.