Vorig jaar is het aandeel van de supermarktomzet van kip met een welzijnskeurmerk met 20% gestegen ten opzichte van 2015. Dat is goed nieuws voor miljoenen kippen. Wakker Dier concludeert dit uit haar analyse van cijfers van IRI Nederland.
Consumenten blijken bereid te betalen voor dierenwelzijn: zes jaar geleden ging van elke 100 euro die werd uitgegeven aan kip maar 7 euro naar kip met een keurmerk. Inmiddels is dat 19 euro. Wakker Dier: “Deze cijfers geven een duidelijk signaal aan supermarkten: zet vol in op kip met Beter Leven keurmerk, de klant is er klaar voor.” Wakker Dier blijft campagne voeren totdat alle kip in de supermarkt is voorzien van minimaal 1 ster Beter Leven van de Dierenbescherming.
Verkoop diervriendelijkere kip neemt toe
In de afgelopen 2 jaar is de plofkip nagenoeg uit de schappen verdwenen en heeft plaats gemaakt voor een ‘tussenkip’. De tussenkip heeft geen keurmerk en zit qua welzijn tussen plofkip en kip met 1 ster Beter Leven in. Opvallend is dat veel mensen niet kiezen voor de tussenkip, maar voor een treetje beter: de kip met 1 ster. Dit is duidelijk terug te zien in de cijfers: de omzet van kip met 1 ster Beter Leven van de Dierenbescherming steeg met 28%. De omzetstijging van biologische kip was 17%. De totale verkoop van keurmerkkip steeg met 29%.
Plofkip en tussenkip dalen in populariteit
De totale omzet van kip is gestegen met 6%. De omzet van plofkip en tussenkip steeg met een kleine 2%. Deze stijging is vele malen lager dan de omzetstijging van kip met een keurmerk (29%). Als je kijkt naar het aandeel van de omzet van plofkip en tussenkip, ten opzichte van de totale omzet van kip, dan is dit aandeel van de dieronvriendelijkere kippen afgenomen met 4%. Plofkip en tussenkip worden dus minder populair bij de consument.
Analyse van omzetcijfers
Wakker Dier heeft een analyse gemaakt van de omzetcijfers van kip in supermarkten. Dit betreft verse kip uit het vleesschap, dus niet de vleeswaren of producten waar kip in is verwerkt. De cijfers komen van marktonderzoeksbureau IRI Nederland en zijn gebaseerd op de kassascans van vrijwel alle supermarktketens, met uitzondering van Aldi en Lidl, met een totaal marktaandeel van 85%.
Plofkip campagne
In 2012 startte Wakker Dier met de campagne tegen plofkip. Veel supermarkten zijn inmiddels grotendeels overgestapt op een tussenkip of doen dit zeer binnenkort. De tussenkip is de kip die supermarkten ieder voor zich hebben ontwikkeld ter vervanging van de plofkip. De verschillen in het welzijn van deze tussenkippen is groot. Albert Heijn en Plus stellen bijvoorbeeld minimale eisen, zoals een grens van 16 kippen per vierkante meter, terwijl Jumbo hogere eisen stelt zoals daglicht en ongeveer 13 kippen per vierkante meter.
Wakker Dier ziet deze kip als een tussenstap en voelt zich gesteund door deze cijfers: steeds meer consumenten kiezen voor een diervriendelijkere kip die wel een welzijnskeurmerk heeft. Wakker Dier blijft actie voeren tegen supermarkten totdat ze allemaal over zijn op kip met minimaal 1 ster Beter Leven van de Dierenbescherming. Want pas vanaf 1 ster worden er echt stappen gezet voor het welzijn van de kip. Zo krijgen ze een overdekte buitenuitloop en meer leefruimte.