• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Abt Dhammakayatempel nog steeds uit handen van politie

Abt Dhammakayatempel nog steeds uit handen van politie

20 februari 2017 door de redactie

De Thaise politie is er nog steeds niet in geslaagd om abt Phra Dhammachayo van de boeddhistische Dhammakayatempel te arresteren. Duizenden volgelingen van Thailand’s grootste boeddhistische tempel trotseren het bevel om het terrein te verlaten. De abt wordt verdacht van het witwassen van geld. De regering gebruikt een noodwet om het duizend hectare grote terrein van de tempel te ontruimen. Al maanden worden pogingen ondernomen om de abt aan te houden.

De volgelingen willen dat de politie het beleg opschort. In de gebouwen zelf dreigt een tekort aan voedsel en water. De tempel tart al langer de regering. Medewerkers van de abt worden verdacht van het financieren van een samenzwering, het ontvangen van gestolen goederen en het op onrechtmatige wijze bouwen van meditatiecentra. De medewerkers stellen dat de beschuldigingen politiek gemotiveerd zijn.

Bron BNN.

Categorie: Nieuws Tags: abt, arrestatie, Dhammakayatempel, Thailand, witwassen

Lees ook:

  1. Nieuwe plannen om van witwassen verdachte Thaise abt te arresteren
  2. Thaise koning ‘ontneemt’ verdachte abt zijn titels
  3. Bangkok – monastiek hoofd gearresteerd, nieuw benoemd
  4. Dertigduizend monniken uit Thailand en Birma gezamenlijk aan de bedel

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. ananda zegt

    20 februari 2017 om 12:26

    De ” onschuldige ” abt blijft zich hardnekkig verstoppen … zou hij misschien toch iets te verbergen hebben ?

  2. Lp Sander Khemadhammo zegt

    22 februari 2017 om 16:00

    In Nederland krijgen mensen over het algemeen mensen een rechtvaardig proces, als ze beschuldigd zijn. Maar in een militair junta lopen de dingen anders. De huidige rechtszaken tegen abt LP Dhammajayo moeten worden gezien in het licht van het beleid van “Ont-Thaksineren” door de junta.

    De beschuldiging van het witwassen van geld door donaties door abt Dhammajayo werd reeds door de AMLO-commissie onderzocht in 2014 en 2015. Hierbij werd geconcludeerd dat de tempel geen geld had witgewassen, omdat het gedoneerd geld in kwestie kon worden getraceerd en was gebruikt voor het bouwen van een kantoor. De junta heeft echter opnieuw een onderzoek gestart, wat duidelijk politiek gemotiveerd is. Het is niet de eerste keer dat in Thailand een monnik die de overheid niet zint in de gevangenis wordt gestopt voor enige tijd, en daarmee wordt gedwongen uit te treden.

    Laten we niet te vlug oordelen een land waar we niet zoveel van weten, waar de scheiding der machten niet of nauwelijks bestaat, en het woord ‘democratie’ nog niet zo lang geleden in woordenboeken werd gedefinieerd als “een opstand tegen de Koning”.

  3. Sumitta zegt

    23 februari 2017 om 11:37

    De Dhammakaya, ik kwam er mee in aanraking in 2010 toen ik voor langere tijd in Savannakhet verbleef, de op twee na grootste plaats van Laos op zo’n 650 km van Bangkok en de Dhammakaya-tempel. Na enkele jaren uitgebreid kennis gemaakt te hebben met de boeddhistische woudkloostertraditie op Sri Lanka, ging ik naar Cambodja, Laos en Noordoost-Thailand om te leren hoe het Theravada-boeddhisme hier beleefd en in de praktijk gebracht wordt. In Savannahket (Laos) ben ik daarom o.a. les gaan geven op een high-school waar novieten en monniken vanuit verschillende stadstempels bijeenkomen om lessen te volgen, boeddhistische vakken maar met name algemene vakken.

    Overal in de stad had ik al grote posters zien hangen waarop duizenden monniken netjes in rijen afgebeeld stonden; een grootschalige Dhammakaya-campagne. Waarom? In ieder geval een groot contrast met het kleinschalige, traditionele stadstempelleven in Savannakhet. Bij het zien van al die posters had ik meteen al mijn bedenkingen bij waarom er zo grootschalig campagme gevoerd moest worden voor een tempel of traditie, gezien het niet-boeddhistische karakter ervan. Want de kern van het boeddhisme zat hem toch juist niet in kwantiteit en de wereld veroveren?

    Zo nu en dan kwam er een Dhammakaya-delegatie naar Savannakhet. Naar de betreffende high-school maar ook naar particuliere hogescholen. Vrijwilligers bereidden dan een lunch-offering voor en ik maakte daar deel vanuit. Na de lunch werd er door de Dhammakaya-monniken (weinig subtiel) van veel aanwezige (mogelijk in het monnikschap geïnteresseerde) jonge mensen naam- en adresgegevens genoteerd, en waren de Dhammakaya-monniken en hun toegewijden tevens druk met het afsluiten van donatiecontracten, die min of meer afgedwongen leken te worden. Met grote verbazing keek ik toe, wat gebeurde hier allemaal? Van mijn vrouw (Laotiaanse lerares uit Savannakhet) hoor ik ook nu nog regelmatig van families die in schulden terechtkomen doordat ze niet meer kunnen voldoen aan het Dhammakaya-donatiecontract waar ze niet onderuit kunnen komen. Wanneer je niet tijdig betaald, wordt het geld letterlijk opgeëist op een onvriendelijke manier. In Laos zijn de mensen niet rijk maar wel heel vrijgevig, veel families hebben zich laten verleiden om in dergelijke onvrijblijvende donatie-constructies verzeild te raken. Je zou kunnen zeggen dat er van hun vrijgevige aard misbruik wordt gemaakt, in die zin dat het geen zuivere, vrijblijvende vorm van dana is met al die contracten. In mijn ogen is dana een van de eerste grondbeginselen van het boeddhisme, en is juist de vrijblijvendheid en onvoorwaardelijkheid hierin juist zo cruciaal in de beoefening van zowel gever als ontvanger. In Sri Lanka had ik dit in een vrij pure (en daarmee overweldigende) vorm kunnen ervaren en nu was er opeens een groot contrast zichtbaar met hoe de Dhammakaya-sangha te werk ging. Ik was geschokt en kon me er behoorlijk over opwinden, maar voelde me ook machteloos en nam een zekere gelatenheid waar.

    Ik vond het daarnaast schrijnend om te zien dat plaatselijke novieten en monniken verleid werden om in de Dhammakaya-tempel te komen gaan wonen, die ze alleen van de indrukwekkende campagneposters kenden. De omstandigheden, mogelijkheden en middelen zijn er ongetwijfeld beter, voor veel Laotianen is de keuze dan snel gemaakt. Het schrijnende eraan vond ik dat vaak juist de capabele novieten en monniken (met wat meer vaardigheden en mogelijkheden om het boeddhisme lokaal te ontwikkelen) hun eigen traditie de rug toekeerden, met in mijn ogen een ontwrichting van het plaatselijke, traditionele boeddhisme ten gevolg.

    Naast de fanatieke christelijke zendingswerkers die arme mensen afdrijven van hun traditionele boeddhistische achtergrond, is ook de Dhammakaya-sangha met vergelijkbare praktijken bezig in Savannakhet, en wie weet in hoeveel meer andere plaatsen in Zuid-oost Azië?

    Misschien is mijn verslag niet helemaal on-topic hier, maar ik wou mijn ervaringen, bedenkingen en zorgen toch even kwijt.

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 134 – wrijving
    • Emmaho – Piraterij met het mes tussen de tanden
    • Verweesd, verdwaald, verloren
    • Guy – dhammazaadjes – De oorspronkelijke geest (P. sabhava citta)
    • Milieudefensie start nieuwe Klimaatzaak tegen Shell: geen nieuwe olie- en gasvelden

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.