Vegan(isme) is hot én nodig. Het stukje vlees op ons bord heeft meer invloed op de wereldwijde honger dat we denken. Tijd voor een vegarevolutie, vindt Viva Las Vega’s. De veganpromotor organiseert op 11 en 12 maart de tweede Nederlandse editie van VeggieWorld in de Jaarbeurs, Utrecht.
Van flexitariër, tot vegetariër of bewuste consument, de beurs is volgens de organisatoren voor mensen die graag meer plantaardige producten willen eten. Ruim honderd ondernemers en inspirators uit binnen- en buitenland – onder wie vegabodybuilder Patrik Baboumian – geven peptalks, workshops en kooktips. Het is hiermee een van de grootste beurzen in Europa op het gebied van vegan lifestyle.
Nederland voorloper vegarevolutie
“We hebben de wetenschap aan onze kant”, vertelt Veerle Vrindts, oprichter van de organisatie Viva Las Vega’s, die zich inzet voor een gezonde, schone en diervriendelijke toekomst. “Afgelopen week kopte het RIVM dat we massaal minder dierlijke producten moeten consumeren. En met het tekenen van het Convenant Plantaardige Eiwitten tijdens de Voedseltop in Den Haag op 26 januari jongstleden, wil Nederland koploper worden in gezonde en duurzame voeding. Wat ons betreft is de volgende revolutie een vegarevolutie.”
VeggieWorld biedt de inspiratie om te experimenteren met vega(n) producten. Vrindts: “Van de Nederlandse innovator De Vegetarische Slager tot de Duitse seitansteaks van Wheaty en vegan wafels uit Parijs. Opvallende gast tijdens deze tweede editie van de beurs is de vegabodybuilder Patrik Baboumian. Bij hem zal je niet snel denken aan een vega-beurs. Baboumian is namelijk gebouwd als Popeye en heeft meerdere wereldrecords gewichtheffen op zijn naam staan.’
Viva Las Vega’s ziet de revolutie in Nederland rooskleurig in. Zo schreef de stichting eerder al over een topjaar in 2016 waarbij de vleesconsumptie in ons land daalde met 1 kilo per persoon per jaar en de Nederlandse markt voor vleesvervangers harder groeide dan ooit. Met steun van het Ministerie van Economische zaken kwam in het afgelopen jaar De Green Protein Alliance (GPA) tot stand. Doel van de alliantie is dat in 2025 de verhouding tussen plantaardige en dierlijke eiwitten in ons dieet 50/50 moet zijn.
VeggieWorld valt dit jaar in dezelfde maand als de publiekscampagne VeggieChallenge. Doel van de campagne is om deelnemers een maand lang minder dierlijke producten te laten eten. Tot nu toe hebben ruim negenduizend mensen zich aangemeld voor de challenge. Viva Las Vega’s ondersteunt de deelnemers met recepten, restauranttips, gezondheidsadviezen en inspiratie voor vega-producten.