• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Nieuw vipassana-collectief volgens het theravadaboeddhisme opgericht

Nieuw vipassana-collectief volgens het theravadaboeddhisme opgericht

7 december 2016 door Joop Ha Hoek

Zes Nederlandse vipassanaleraren die vorig jaar na publicaties over het seksueel wangedrag van de in 2008 overleden vipassanaleraar Mettavihari uit de zogenoemde lerarenraad in de traditie van Mahasi Sayadaw stapten, hebben een nieuw collectief opgericht: vipassana meditatie nu. Het nieuwe collectief geeft geen specifiek onderricht volgens de lijn van één leraar of stroming binnen de vipassana. De bindende factor in de groep van deze retraitebegeleiders zoals zij zich zelf noemen, is de beoefening en begeleiding van vipassana-meditatie, zoals in het theravada-boeddhisme onderwezen. Uitgangspunt daarbij zijn ethiek, meditatie en wijsheid. Ze noemen hun benoeming tot leraar door Mettavihari ongeldig.

logo-vipassana-nuDe leden van het collectief erkennen dat er vele verschillende vormen van vipassana zijn; er is sprake van een divers landschap. Voor veel retraitebegeleiders is de Mahasi Sayadaw-traditie de basis van waaruit zij het onderricht zelf beoefenen en doorgeven, maar er zijn ook veel andere invalshoeken zichtbaar, zoals Sayadaw U Tejanya, de Thaise woudtraditie, U Ba Khin of Westerse vipassana-scholen als Tegen de stroom in, IMS, Spirit Rock of Gaya House. 

Het collectief: ‘De bindende factor in de groep van retraitebegeleiders is de beoefening en begeleiding van vipassana-meditatie en de context van de drievoudige training van ethiek, meditatie en wijsheid waarin deze plaats kan vinden. Daarbij onderkennen we ook het belang van het beoefenen van concentratie-meditatie en de vier Brahmavihara’s, voor een vruchtbare verdieping van het proces van inzicht van hart en geest. Ook de studie van de boeddhistische leer en het beoefenen van de richtlijnen tot het mindful communiceren uit de Insight Dialogue zien we als belangrijke pijlers voor het ontwikkelen van vipassana-inzicht, compassie en de belichaming daarvan. Het ondersteunen van dit proces middels bewegingsoefeningen zoals mindfulnessyoga, chi-kung e.d. vinden we belangrijk.’ 

Benoeming ongeldig

De leraren/retraitebegeleiders in het nieuwe collectief zijn Ank Schravendeel, Dingeman Boot, Frits Koster, Johan Tinge, Joost van den Heuvel Rijnders en Marij Geurts. Ze zeggen afstand te hebben genomen van de benoeming (als leraar jh) door Mettavihari. ‘Met de kennis zoals we die nu hebben beseffen we dat Mettavihari eigenlijk afstand had moeten doen van zijn monnikspij en leraarschap. Wij hebben zeker veel van hem kunnen leren, maar vinden het op grote schaal geconstateerde ethische wangedrag onacceptabel. Daarom is een benoeming als leraar door hem ons inziens ongeldig. Wij vinden het door de ontstane situatie daarom passend dat degenen die door hem tot leraar benoemd zijn, duidelijk naar buiten communiceren waarom zij retraitebegeleider kunnen zijn en vanuit welke grond zij hun positie als retraitebegeleider innemen.’

Het collectief vindt dat de sangha is gediend bij helderheid. ‘Zo is het voor ons een uitgangspunt dat alle retraitebegeleiders kenbaar moeten kunnen maken wie hun belangrijkste leraren zijn geweest en duidelijkheid kunnen geven over de door hen onderwezen specifieke vipassana-benadering en -stroming en over de eigen ervaring in meditatie. Wij pleiten voor een vorm van zelfevaluatie en heroriëntatie en zoeken naar een geschikte vorm waarin dit kan plaatsvinden.’

Behoefte en vraag

Het collectief zegt een antwoord te bieden op de behoefte en vraag van veel vipassana-beoefenaars naar een duidelijker profilering van retraitebegeleiders. Het collectief heeft als uitgangspunt dat ‘wij allen deel uitmaken van een historische ontwikkeling waarbij de dhamma uit het Oosten nieuwe grond vindt in het Westen en beziet deze ontwikkeling met een grondhouding van openheid en niet-sektarisme.’

De leden van het collectief zeggen zich bewust te zijn van hun verantwoordelijkheid als retraitebegeleider. Voorop staat de veiligheid die ze bieden tijdens de activiteiten die ze begeleiden. Sila of ethisch gezond gedrag vormt daarbij de basis en dat betekent het zelf ter harte nemen en actief uitdragen van het belang van de vijf leef adviezen die het boeddhisme kent: Respect voor alles dat leeft, niet nemen wat niet gegeven is, onthouding van schadelijk seksueel gedrag, wijze spraak en geen alcohol en drugs gebruiken, in die mate dat de geest erdoor vertroebeld wordt en we onszelf of anderen schade kunnen berokkenen. De begeleiders zeggen deze leef adviezen te volgen tijdens retraites, in het dagelijkse leven en in de relatie leraar-leerling.

Seksbelust

In het voorjaar van 2015 publiceerde het Boeddhistisch Dagblad, korte tijd later gevolgd door de NOS, over de misdragingen van Mettavihari met studenten en een kind dat bij toeval in de tempel in Waalwijk terecht kwam. Een slachtoffer student vertelde in het BD hoe deze seks-en machtsbeluste boeddhistische monnik zijn macht als leraar misbruikte. De onthullingen waren voor veel sangha’s en de Boeddhistische Unie Nederland aanleiding vertrouwenspersonen te benoemen en ethische regels te formuleren.

Mettavihari werd in de berichtgeving met naam en toenaam genoemd. Zeven leraren in die zogenoemde lerarenraad, door Mettavihari benoemd, waren het daar niet mee eens. Dat leidde tot een scheuring in de raad. Acht van hen bleven aan: Aad Verboom, Jotika Hermsen, Henk van Voorst, Henk Barendregt, Paul Boersma, Adi Ichsan, Peter Baert en Marjo Oosterhoff, deze namen echter wel afstand van de misdragingen van Mettavihari.

De leden van het nieuwe collectief willen het onderricht in de dhamma faciliteren. Naast plaatselijke zitgroepen worden er retraites begeleid. ‘Het begeleiderschap vergt een grondige jarenlange meditatie-beoefening. Vipassana-nana is echter niet de enige pijler van het leraarschap. Ook theoretische kennis van de dhamma is belangrijk. Zeker net zo belangrijk zijn andere vaardigheden voor het leraarschap, zoals communicatieve vaardigheden, het bieden van veiligheid en het heilzaam omgaan met de rol van leraar, waarbij kundig omgaan met (spirituele) overdracht en tegenoverdracht essentieel is. Verder is het kundig omgaan met groepsdynamiek, kennis van lichamelijke ziektes en psychische klachten waar deelnemers mee kunnen komen en kennis van hedendaagse wetenschappelijke ontwikkelingen voor ons belangrijk.’ Het collectief zegt de ethische code zoals deze door de Stichting Inzicht Meditatie (Sim) is verwoord te onderschrijven.

Niet perfect

Retraitebegeleiders zijn niet perfect, zo stelt het collectief. Wanneer dit zich laat zien in onheilzaam gedrag dan vinden de leden het belangrijk dat er ruimte is voor een open gesprek tussen begeleiders onderling over mogelijke incidenten. ‘Als er incidenten zijn tussen leraar en leerling, dan volgen we de regels die in het ethische drieluik van de Sim zijn verwoord voor het afhandelen van zo’n situatie. We mogen als retraitebegeleider daarbij bescheiden zijn en beseffen dat er ook bij ons blinde vlekken kunnen zijn. We laten ons aanspreken door collega’s en andere ervaren beoefenaars van de dhamma. Er is een bereidheid om samen deze incidenten te onderzoeken en er lering uit te trekken. Intervisie en supervisie kunnen daarbij ondersteunend zijn.

Daarnaast hopen we samen te werken naar het realiseren van een landelijk meditatiecentrum waar verschillende vipassana-groepen zich thuis kunnen voelen. Ten slotte willen we een transparant en goed opgebouwde opleidingsvorm laten ontstaan voor nieuwe retraitebegeleiders.’

Categorie: Boeddhisme, Nieuws, Vipassana Tags: collectief, lerarenraad, Mettavihari, misbruik, retraitebegeleiders

Lees ook:

  1. ‘Wie zou mij geloven als ik Mettavihari zou beschuldigen’
  2. Vipassanaleraar Aad Verboom: ‘Ik had beter op de signalen moeten letten’
  3. Mettavihari al in 1981 onderhouden over seksueel misbruik
  4. Chiene Hulst (52) extern vertrouwenspersoon BUN

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Sjoerd zegt

    7 december 2016 om 14:53

    Wat mij buitengewoon verbaasd is de conclusie dat hun benoeming tot leraar door Mettavihari op gebakken lucht en misleiding berust, vervolgens positioneren zij zich als leraar en begeleider, niet alszodanig in een geldige transmissie benoemd in welke school of specifieke traditie dan ook.

    Op grond waarvan claimen zij die positie?
    Wat is het verschil met iedere andere doehetzelf ‘boeddhistische’ new age spirituele cursus aanbieder?
    Wat is de rol van het gegeven dat bij een aantal van hen een aantrekkelijke financiële bron van inkomsten voortvloeit uit hun aanbieding van ‘vipassana retraites’?

    Ik krijg meer en meer het gevoel dat het westers boeddhisme een bron van new age doehetzelf gebakken lucht, zelfverrijking en (seksueel) wangedrag begint te worden en dat het meer en meer losgezongen raakt van zijn wortels.
    Zowel het artikel in Trouw van deze week, als dit verhaal van deze club ongeleide ‘boeddhistische ‘ projectielen, stemmen mij dieptreurig over wat ons nog te wachten staat.

  2. Ujukarin zegt

    7 december 2016 om 15:13

    Klinkt iets te kort door de bocht, Sjoerd. Zie hun eigen statement “Zo is het voor ons een uitgangspunt dat alle retraitebegeleiders kenbaar moeten kunnen maken wie hun belangrijkste leraren zijn geweest en duidelijkheid kunnen geven over de door hen onderwezen specifieke vipassana-benadering en -stroming en over de eigen ervaring in meditatie.”

    Van onder andere Dingeman, Johan en Frits weet ik dat ze zeker 3-4 Aziatische leraren ‘met enige standing’ gehad hebben (dus buiten Mettavihari met zijn ook toen al wat discutabele standing :-) en dus zeker aan de eisen voor leraarschap voldoen. Of dat ook een formele transmissie/benoeming geweest is geen idee, dat zou je ze zelf moeten vragen. Dus het feit dat er op de site geen totaal doopceel per persoon met de transmissie staat zegt niet bepaald dat die er niet zou zijn…

    With folded palms,

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet
    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen
    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.