Supermarkt Jumbo doet afstand van de plofkalkoen en zal in 2017 als eerste grote supermarkt enkel kalkoen met één Beter Leven ster van de Dierenbescherming verkopen. Zij geven hiermee gehoor aan de oproep van Wakker Dier om te stoppen met plofkalkoen. Jumbo gaat vanaf januari samen met Nederlandse kalkoenboeren de dieren een beter leven geven met langzamere groei, meer ruimte en afleiding, en een overdekte uitloop naar buiten. Wakker Dier is blij: “Het leed van de plofkalkoen is verschrikkelijk. We zijn ontzettend blij dat Jumbo dit erkent en haar verantwoordelijkheid neemt voor de dieren”. Wakker Dier zal volgende week publiceren welke supermarkten nog wél plofkalkoen blijven verkopen.
Het leed van de plofkalkoen
Wakker Dier publiceerde afgelopen april een rapport over het leed van de kalkoen. In Nederland worden jaarlijks zo’n 2,3 miljoen kalkoenen vetgemest voor de slacht. De leefomstandigheden zijn vergelijkbaar met die van de plofkip: het gros van de dieren komt nooit buiten en leeft met veel dieren op elkaar gepropt in hun eigen poep. Gemiddeld weegt een kalkoenhaan bij de slacht na 20 weken al 20 kilo en een hen na 12 weken 10 kilo. De veel te snelle groei en slechte leefomstandigheden eisen hun tol. Zo hebben veel kalkoenen last van pijnlijke voetzweren en loopproblemen, kampen ze met geïrriteerde ogen en lijden ze aan luchtweg- en darmproblemen. Bovendien zijn het antibioticagebruik en de vroegtijdige sterfte hoog.
Albert Heijn zette eerste stap voor kalkoen
Albert Heijn zette eerder dit jaar de eerste stap voor kalkoenen. In oktober verving de marktleider alle verse plofkalkoen door ‘De nieuwe AH kalkoen’. Uiterlijk eind maart 2017 zullen ook alle vleeswaren zijn omgeschakeld, zo liet de marktleider aan Wakker Dier weten. De Nieuwe AH kalkoen is van een langzamer groeiend ras en krijgt daglicht en iets meer ruimte in de stal. De eisen liggen tussen plofkalkoen en sterkalkoen in. Hanneke van Ormondt van Wakker Dier: “De Nieuwe AH kalkoen is een goede eerste stap, maar de meeste van deze dieren komen nooit buiten. En daar hebben alle dieren recht op. We hopen dan ook dat Albert Heijn en andere supermarkten snel – net als Jumbo – kiezen voor sterkalkoen”.
Campagnes Wakker Dier
Wakker Dier voert campagne voor minder en diervriendelijker vlees in de supermarkt. De organisatie wil dat al het vlees zo snel mogelijk minimaal één Beter Leven ster heeft. Zo voert Wakker Dier al sinds 2012 campagne tegen de plofkip. De campagne heeft ervoor gezorgd dat inmiddels jaarlijks ruim honderd miljoen kippen een iets beter leven hebben, maar er is nog geen één supermarkt met concrete plannen om voor álle kip over te stappen op één Beter Leven ster. Wakker Dier is dan ook blij verrast dat deze stap nu wel voor kalkoen zo snel wordt gezet. Het is nog geen jaar geleden dat Wakker Dier het vernietigende rapport uitbracht over de plofkalkoen en dat de Dierenbescherming de normen vastlegde voor Beter Leven kalkoen. Wakker Dier: “Het kan dus wel zo snel! We gaan ons inzetten dat andere supermarkten deze stap heel snel volgen”.