De Stichting Ideële Reclame (SIRE) begint een campagne om Nederland weer toleranter te laten worden. Van oudsher was Nederland een land waar vervolgden en onderdrukten konden schuilen. En de vrijheid van meningsuiting hoog in het vaandel stond.
Nederland is wereldberoemd om zijn kaas, windmolens, tulpen, klompen, wiet, koningshuis, voetballers, Dj’s en tolerantie. Maar tolerantie in Nederland is niet meer zo’n vanzelfsprekendheid. Het begrip tolerantie heeft last van een slecht imago.
Volgens SIRE tijd om tolerantie opnieuw onder de aandacht te brengen, in de markt te zetten. . Maar hoe doe je dat zonder belerend en al te politiek beladen te worden?
SIRE introduceert Tolerantie als een product. Het belooft iedereen welvaart en geluk. Vandaar ook de campagneregel:
Tolerantie® Daar knapt heel Nederland van op.
Want hoe meer mensen Tolerantie® gebruiken, hoe meer Nederland opknapt. Het creëren van een samenleving waarin iedereen zich volgens SIRE vrij en veilig voelt in doen en laten.
De officiële start van de campagne is op 3 oktober 2012. De campagne zal doorlopen tot en met het einde van het jaar. In diverse media: TV, radio, buitenreclame, advertenties in dagbladen en magazines en online.
SIRE bestaat 45 jaar. Ter gelegenheid daarvan is een jubileumboek uitgebrachtr. Burgemeester Eberhard van der Laan van Amsterdam nam gisteren het eerste exemplaar van het boek ‘Een steen in de Vijver’ in ontvangst.
Het boek beschrijft hoe tijdens de roerige jaren zestig, waarin bestaande taboes op de agenda kwamen en een nieuwe, mondige tijd aanbrak, zes Nederlandse reclamemensen naar voorbeeld van de Amerikaanse Advertising Council zich sterk maakten voor een gelijksoortig initiatief op het gebied van sociale communicatie. Nu, 45 jaar later maakt SIRE zich nog steeds sterk voor onderbelichte maatschappelijke thema’s.