• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Theravada » Hakenkruis ontbreekt bewust op boeddhistische begraafplaats in Dresden

Hakenkruis ontbreekt bewust op boeddhistische begraafplaats in Dresden

6 oktober 2015 door de redactie

Op de eerste Vietnamese boeddhistische begraafplaats die eind vorige maand in het Duitse Dresden in gebruik genomen is, zijn veel boeddhistische symbolen te zien. Maar een hakenkruis- de swastika, ontbreekt. In Vietnam is dit kruis vaak aanwezig op begraafplaatsen, tempels of andere boeddhistische heiligdommen, en wordt het –al ver voordat het boeddhisme ontstond- beschouwd als een teken van wedergeboorte en binnen andere religies als symbool voor geluk en voorspoed.

Het hakenkruis- voor velen het symbool van de door nazi’s aangerichte verschrikkingen en ideologie, is in Duitsland verboden. De beheerder van de Vietnamese begraafplaats houdt rekening met de in Duitsland levende gevoelens, waardoor de swastika op deze begraafplaats ontbreekt, hoewel het binnen het Vietnamees boeddhisme gebruikte hakenkruis een andere vorm heeft- de haken zijn tegen de klokrichting gericht, dan dat van de nazi’s, dat ook een slag gekanteld is. ‘Het boeddhisme leert ons extremen te vermijden en evenwicht te bewaren in het leven. Om die redenen hebben we besloten dit symbool niet te plaatsen op deze plek,’ zegt een woordvoerder van de Duitse Vietnamese gemeenschap.

Hakenkruis van de nazi's
Hakenkruis van de nazi’s
Swastika Hindoeïsme
Swastika Hindoeïsme

Op de begraafplaats van tweeduizend vierkante meter is de blikvanger een tien ton zwaar granieten boeddhabeeld die in het middelpunt van een achtarmig dharmawiel staat. ‘Met het weglaten van de swastika willen we misverstanden voorkomen. En we willen ook niet dat deze plek een ontmoetingsplek wordt voor extreem rechts,’ zegt de woordvoerder. In Dresden is Pegida gevestigd, een xenofobe protestbeweging die in heel Duitsland in het afgelopen jaar anti-vluchtelingendemonstraties heeft georganiseerd.

De opening van de boeddhistische begraafplaats in Dresden is belangrijk voor de Vietnamese gemeenschap in die regio. Vietnamezen wonen al veertig jaar naar (het inmiddels opgeheven) Oost-Duitsland en vormen nu de grootste allochtone bevolkingsgroep in Duitsland. In Duitsland wonen honderdduizend Vietnamezen, waarvan zevenduizend in Dresden. Ongeveer vijfentachtig procent van de Vietnamezen vindt zich boeddhistisch of hangt die beginselen aan. Onder het communistische regiem waren de omstandigheden voor deze bevolkingsgroep extreem moeilijk, omdat het boeddhisme beschouwd werd als een godsdienst.

Het aanleggen van een boeddhistische begraafplaats werd ook na de hereniging vier jaar lang door de autoriteiten belemmerd omdat het boeddhisme in Duitsland nog steeds niet dezelfde erkenning heeft als jodendom, katholicisme of evangelisch Christendom. Overigens worden niet alleen Vietnamezen begraven op deze begraafplaats. Alle boeddhisten zijn er welkom, ongeacht hun etnische achtergrond.

De swastika, ook wel bekend als hakenkruis, is een symbool in de vorm van een kruis met aan alle uiteinden een haak. Het is een vaak gebruikt symbool, zo is het het heiligste teken uit het hindoeïsme en jaïnisme en wordt het tevens gebruikt in het boeddhisme. De swastika is een van de symbolen die voorkomen op afbeeldingen van de voet van Boeddha. In het Chinese boeddhisme is de swastika vaak terug te vinden op de borst van Boeddhabeelden. Het symbool (卐) komt echter ook voor op vroeg-christelijke graftomben in de catacomben bij Rome, op Griekse en Romeinse mozaïekvloeren uit de oudheid en op houten klompen van Noorse Vikingen uit de vroege Middeleeuwen. Sinds de Tweede Wereldoorlog is het hakenkruis in westerse landen vooral een symbool geworden van de nazi’s.
Aan het begin van de twintigste eeuw werd de swastika wereldwijd nog gebruikt als een symbool van voorspoed en geluk. Zo stond de swastika op de rand van boeken van de Anglo-Indische schrijver Rudyard Kipling en werd het symbool gebruikt binnen de scoutingbeweging van Robert Baden-Powell.
Sinds de opkomst van de Nationaalsocialistische Duitse Arbeiderspartij in Duitsland is de swastika in de westerse wereld een symbool geworden dat sterke associaties oproept met fascisme, racisme, de Tweede Wereldoorlog en de Holocaust.
Deze associatie is echter niet te danken aan de oorspronkelijke betekenis van de swastika. Het hakenkruis van de nazi´s ziet er ook anders uit dan een swastika. Zo wordt de swastika weergegeven met louter horizontale en verticale lijnen. Het Duitse hakenkruis heeft daarentegen alleen schuine lijnen. In feite is het hakenkruis van Adolf Hitler een swastika die 1/8 slag gedraaid is.

 

Bron BNN.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Mensenrechten, Nieuws, Opmerkelijk, Theravada Tags: boeddhistische begraafplaats, Dresden, hakenkruis, swastika

Lees ook:

  1. Amerikaanse senator trekt ‘hakenkruiswetsvoorstel’ in na verzet Hindoes en boeddhisten
  2. ‘Japanse zenpriester wil originele betekenis swastika behouden’
  3. Joden, hindoes en boeddhisten en de betekenis van het hakenkruis
  4. Boeddhistische Birmese monnik oogst veel kritiek door zijn staatsreis naar Moskou

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 20 mei 2022 - 22 mei 2022
    The work that reconnects -Het werk dat weer verbindt
  • 22 mei 2022
    Kum Nye Yoga op zondag | Online
  • 22 mei 2022
    Lezingencyclus
  • 23 mei 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • 23 mei 2022
    Discovering Buddhism taster / refresh evenings
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boekbespreking – De jonge Filosoof

Erik Hoogcarspel - 9 mei 2022

In het boekje “De jonge filosoof” wordt een zekere Christoph opgevoerd, die in de bibliotheek een boek vindt van David van Goorle. Dit is het kleinere boek “Idea Physicae”, maar dan in het Nederlands. Christoph vindt met andere woorden de (niet bestaande) Nederlandse uitgave” Schets van de Natuur” in de bibliotheek.

Over populisme en het menselijk tekort

Kees Moerbeek - 8 mei 2022

‘Waarom is de burger boos?’ is volgens de geschiedkundige Maarten van Rossem gemakkelijk en ook wetenschappelijk verantwoord te beantwoorden, schrijft hij in zijn boek Waarom is de burger boos? De burger is boos, omdat hij bezorgd is over de omvangrijke immigratie en de veronderstelde negatieve effecten op onze samenleving. Dit artikel geeft een indruk van zijn boek, met aanvullingen van de socioloog Anton Zijderveld.

Boekbespreking – Een leven als ‘man of letters’. Biografie van David Hume.

Erik Hoogcarspel - 1 mei 2022

De rede kan ons tot overtuigingen leiden of laten twijfelen, maar alleen gevoelens zetten ons volgens Hume aan tot daden. Hume onderscheidt primaire indrukken en secondaire. Gevoelens zijn secondaire indrukken, want ze zijn als het ware een reactie op primaire indrukken, zoals pijn of genot.

Voor kinderen is een heel dorp nodig (2)

Rob van Boven en Luuk Mur - 20 april 2022

We houden van categorieën. Deze ouders zijn fout, en die pleegouders zijn goed. Zou het kunnen zijn dat er bij die foute ouders ook sterke punten zijn? En kan het zijn dat pleegouders ook hun problemen hebben? Wat voor boodschap krijgt een kind dat bij de ouders weggehaald is, bijvoorbeeld vanwege de toeslagenaffaire. Je ouders zijn slecht, fraudeurs, oplichters. Je bent nu bij ons en wij zijn goed?

Onmacht begrijpen, zonder klakkeloos goed te praten

Kees Moerbeek - 18 april 2022

In de ogen van de nieuwrechtse populisten is de gewone man de dupe van de globalisering en de immigratie, die hem dreigen weg te vagen. Deze taal verstaan de progressieven niet en ze staan met een mond vol tanden. Dit populisme gaat over identiteit en gemeenschap en dit bezorgt weldenkenden koude rillingen, aldus de auteur. Ook hierdoor werden de uitwassen van de globalisering en de immigratie niet ingezien. Deze populisten richten hun pijlen dan ook op de ‘de zelfgenoegzame, progressieve elite’, die een betere wereld had willen bewerkstelligen, maar ‘intussen de gewone man doodgemoedereerd aan zijn lot overliet.’

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • De schoonheid van het vergankelijke en onvolmaakte: wabi-sabi
  • Haiku
  • In het hart van alle dingen
  • Verlichting is nat gaan
  • Het jaar 2022 – dag 137 – functioneringsgesprek

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens