• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Tibetaans boeddhisme » Monnik Giel in Ehipassiko Antwerpen

Monnik Giel in Ehipassiko Antwerpen

11 augustus 2015 door de redactie

Anderhalf jaar geleden vertrok de Vlaamse puber Giel  (17) naar het Jonang boeddhistisch klooster in Shimla, India. Zijn besluit gaf met name in de Vlaamse pers aanleiding tot enige reuring. Moet je zo’n ventje niet beschermen tegen een leven dat zo haaks staat op onze Westerse mentaliteit en way of life. Een bevlieging. In Nederland grijpen de autoriteiten in als minderjarigen afreizen naar verre bestemmingen, een onzekere toekomst tegemoet. En worden ze onder toezicht geplaatst.

Giel (1998), die als novice de boeddhistische naam Nawang Lobsang Choekyi Nyima heeft gekregen, ging desondanks of dankzij naar het op een bergtop gelegen klooster, met uitzicht op de Himalaya. Hij volgt er een vijftienjarige opleiding tot boeddhistisch monnik. En heeft er al enige status bereikt. De andere monniken sluiten niet uit dat de West-Vlaamse jongen uit Sint-Laureins een reïncarnatie is van een Tibetaanse meester.

Giel wenste vanaf zijn zesde levensjaar boeddhistisch monnik te worden in een Tibetaans boeddhistisch klooster. Met de lessen die werden gegeven op zijn Vlaamse school voelde hij totaal geen verbondenheid, maar hij was des te enthousiaster als hij lessen en retraites kon bijwonen van zijn leraren tulku Lobsang en Dzongsar Khyentse Rinpoche.

Op 15-jarige leeftijd kreeg hij toestemming van tulku Lobsang om als monnik boeddhistische filosofie te studeren aan het Jonang Universiteitsklooster in Shimla, India.

Het kloosterleven is hard en de lessen worden in het Tibetaans gegeven. Voor de monniken-studenten begint de dag om vijf uur en pas om 21.30 uur is er een halfuurtje vrije tijd voor het slapengaan. Enkel op zondag is er geen les. Maar mede dankzij zijn gedreven inzet en een onwrikbare motivatie zegt Lobsang Nyima er zich heel gelukkig te voelen.

Giel is, samen met zijn leraar tulku Choekyi Nangpa , de abt van het klooster, momenteel op bezoek in België. Choekyi Nangpa Rinpoche werd in 1963 geboren in Tibet en ging op zijn negende naar het klooster. Toen hij 23 was werd hij herkend als de reïncarnatie van Tselminpa Sonam Sangpo (1292-1361), een groot Tibetaans meester. Sinds 1993 verblijft hij in India. Hij studeerde er aan het Ganden Universiteitsklooster en kreeg lessen en overdrachten van de Dalai Lama. In 1998 werd hij benoemd tot abt van het Jonang klooster in Shimla.

Choekyi Nangpa is een hoge, gerespecteerde dharmaleraar. Hij heeft de graad van Dorjee Lopon, de hoogste graad die men kan bereiken in de tantrische studies en is het hoofd van de Jonang school in het Tibetaans boeddhisme. Van deze lama wordt gezegd dat hij de staat van volledige verlichting heeft bereikt en dat het vertoeven in zijn nabijheid een transformerende uitwerking heeft. Negatieve en storende emoties (angst, boosheid) verminderen aan intensiteit. Hij geeft les over de hele wereld.

Op vrijdag 28 augustus 2015 zijn tulku Choekyi Nangpa Rinpoche, zijn leerling monnik Giel en vertalers Thupten Nyima (Tibetaans-Engels) en Sabine Foubert , moeder van Giel (Engels-Nederlands) te gast in het boeddhistisch centrum Ehipassiko in Antwerpen. Giel zal zijn leraar inleiden en voorstellen aan het Ehipassiko-publiek.
Een week later is de jonge monnik zelf de hoofdpersoon in het centrum aan de Korte Altaarstraat 19, 2018 Antwerpen. Zijn dhammatalk zal de vorm aannemen van een interview. Paul Van hooydonck legt hem o.a. de volgende vragen voor: Wanneer voelde je voor het eerst je roeping? Hoe is het dan gelopen? Hoe reageerden vriendjes/je familie/de buitenwereld? Hoe ziet je leven in het klooster eruit? Wat inspireert je het meest in de boodschap van de Boeddha?

Categorie: Boeddhisme, Boeddhistisch leven, Nieuws, Tibetaans boeddhisme Tags: Choekyi Nangpa, India, klooster, monnik Giel, novice, vlaanderen

Lees ook:

  1. ‘Iets zegt me, onophoudelijk, dat ik zoals u was, als ventje van zes’
  2. Sacred Arts of Tibet Tour eindigt tweejarige toer door de VS
  3. Tulku Akong mocht in Tibet gecremeerd worden
  4. Ladakh – groen licht voor renovatie 11e eeuws boeddhistisch klooster

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Sabine Foubert zegt

    11 augustus 2015 om 13:46

    meer info op http://www.jonang.be

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Bespiegelingen in Canada
    • Menno – autobiografie van een yogi
    • God als de totaal andere – Karl Barth
    • Het wezen van het christendom

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.