• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Koningsontbijt: voedselbedrijven bepalen wat ‘gezond’ is

22 april 2015 door de redactie

Op vrijdag 24 april 2015 vindt de derde editie van het Koningsontbijt plaats, waar naar verwachting 1,2 miljoen kinderen aan mee zullen doen. Een mooie gelegenheid om de noodzaak van een goed ontbijt te benadrukken, maar daarnaast ook een uitgesproken kans voor voedselmerken zoals Venz en Bolletje om reclame te maken voor hun (veelal onverantwoorde) producten.

Onder het mom van voorlichting dringen voedselproducenten de scholen binnen, wat normaliter volgens de Reclamecode voor Voedingsmiddelen niet mag. Een slechte zaak, vindt foodwatch. De belangen van de voedselindustrie en van educatie verschillen fundamenteel van elkaar. foodwatch wil dan ook een wet die reclame van de voedselindustrie – ook onder het mom van voorlichting – op scholen weert.

Nationaal Schoolontbijt

In 2013 uitte foodwatch haar kritiek op het Nationaal Schoolontbijt, geïnitieerd door het Voorlichtingsbureau Brood. Ook daar bepaalden sponsorende voedselbedrijven de inhoud van de ontbijtpakketten. Het resultaat was dat de ontbijttafels vol stonden met te zoete, te zoute en te vette producten. Groente en fruit werd niet aangeboden, terwijl kinderen juist daar te weinig van eten. De organisatoren van het Nationaal Schoolontbijt hebben de kritiek van foodwatch serieus genomen. In 2014 stonden er namelijk alleen voorkeurs- en middenwegproducten (zoals het Voedingscentrum die beoordeelt) op tafel, werd er fruit toegevoegd aan het ontbijt, was het lesmateriaal reclamevrij en werden in de communicatiematerialen voor kinderen nergens merk- en productnamen genoemd.

Het Koningsontbijt, een initiatief van supermarktketen Jumbo, heeft zich de kritiek van foodwatch en het Voedingscentrum minder aangetrokken; wel is het aanbod ten opzichte van vorig jaar enigszins verbeterd. Er liggen echter nog steeds uitzonderingsproducten (volgens de richtlijnen van het Voedingscentrum) op tafel, zoals smeerworst en chocoladehagelslag. Op de website van het Koningsontbijt staat dat het aanbod uit gezonde en feestelijke producten bestaat.

foodwatch vindt goed en gezond ontbijten voor kinderen ontzettend belangrijk. Immers, in Nederland is één op elke zeven kinderen te dik. En ben je als kind te dik, dan is de kans groot dat je als volwassene ook te zwaar bent. Nu al is ruim 41 procent van alle Nederlanders te zwaar. foodwatch vindt het in die context onacceptabel dat de sponsors die de producten voor een educatief moment als het Koningsontbijt leveren, bepalen wat een ‘gezond’ ontbijt is. En niet de ouders of de school, of, zoals bij het Nationaal Schoolontbijt, een partij als het Voedingscentrum.

foodwatch pleit voor een wet die voedselreclame op scholen weert

foodwatch pleit al jaren voor bescherming van kinderen binnen de schoolmuren tegen de reclame die buiten de schoolmuren al zo prominent aanwezig is. “Dergelijke evenementen bieden voedselbedrijven de gelegenheid om jonge kinderen op school, achter de rug van ouders om, toch te kunnen bereiken onder het mom van ‘voorlichting’,” aldus Hilde de Vries, woordvoerder bij foodwatch. “Op die manier krijgen kindermarketeers een voet tussen de deur bij een leeftijdsgroep waar ze volgens hun eigen codes geen reclame op mogen loslaten. Maar bedrijven hebben een fundamenteel ander belang dan educatie, namelijk klantenbinding. Daarom moeten ze uit de scholen worden geweerd.”

De Reclamecode voor Voedingsmiddelen verbiedt reclame op scholen en kinderdagverblijven. Maar de code maakt een uitzondering voor voorlichtende activiteiten waar een ‘erkende autoriteit’ mee instemt. Wie zo’n erkende autoriteit is, blijft echter onduidelijk. Van die ruimte maken voedselproducenten dankbaar gebruik. Het Koningsontbijt is bijvoorbeeld alleen mogelijk omdat het wordt gesteund door de Krajicek Foundation en de Cruyff Foundation. Andere voorbeelden van marketing op scholen die foodwatch eerder aan de kaak stelde betroffen het Blue Band Smeerdiploma dat jarenlang door Unilever werd aangeboden aan peuters in kinderdagverblijven en de shows over sporten en bewegen en opruimen en veiligheid die worden gegeven door de clown van McDonald’s.

foodwatch liet  eerder in het rapport ‘Kindermarketing: onverantwoord en ongereguleerd’ zien dat het ongezonde aanbod van de voedselindustrie een hoofdrol speelt in de huidige overgewichtsepidemie. Ook bleek uit haar eigen onderzoek dat 85% van de kinderproducten in Nederlandse supermarkten onverantwoord is.

Voedingscentrum: “Maak volgend jaar de stap naar een gezond ontbijt”

Het Voedingscentrum ziet het aanbieden van ongezonde ontbijtproducten op scholen als een vorm van kindermarketing en roept Jumbo op om volgend jaar die laatste stap naar een gezond ontbijt te nemen. Het Voedingscentrum ziet geen reden waarom Koningsontbijt niet, net als bij het Nationaal Schoolontbijt, volledig uit voorkeurs- en middenwegproducten kan bestaan. Dit voorbeeld laat namelijk zien dat feestelijk en gezond prima samengaan; Uit een evaluatie van het Nationaal Schoolontbijt, dat in november vorig jaar werd gehouden, bleek zelfs dat 90% van de scholen blij was dat het ontbijt gezond was.

Bron foodwatch,

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Gezondheid, Nieuws, Voedsel Tags: JUmbo, kinderen, Koningsontbijt, scholen

Lees ook:

  1. foodwatch: Nationaal Schoolontbijt gekaapt door voedselindustrie
  2. Omstreden kleurstoffen ‘Southampton Six’ nog in veel producten
  3. foodwatch – Kinderhelden ondanks belofte nog volop te vinden op koekjes, chips en snoepgoed
  4. Wakker Dier – AH, Jumbo, Campina, Rabobank en ECOstyle genomineerd als Liegebeest

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 4 maart 2021
    Doorlopende groep Vipassana Haarlem
  • 5 maart 2021
    Lezing - 'Living and Working at Odiyan: Maintaining a Home for the Dharma in the West'
  • 5 maart 2021 - 7 maart 2021
    Retreat The Nectar of Healing and Well-being (online)
  • 6 maart 2021
    introductiecursus vipassana meditatie
  • 7 maart 2021
    Open les Kum Nye Tibetaanse Yoga | Online
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boeddhisten ontwaakt (deel 3)

Kees Moerbeek - 28 februari 2021

Grant onderzoekt hoe de geleerde Rahula zijn begrip van de kern van de leer van de Boeddha kan verenigen met de claims van het door Dharmapala geïnspireerde Singalese nationalisme. Rahula nam volgens Grant ‘zijn toevlucht tot de intellectuele strategie die claimt dat verschillende historische omstandigheden vragen om een andere manier van de uitleg van de boodschap van de Boeddha.’ Hij doet een beroep op het historisch moment om de interpretatie van het boeddhisme in de Mahavamsa te rechtvaardigen en daarmee zijn eigen activistische politieke agenda.

Mijmeringen over bewustzijn

Rob van Boven en Luuk Mur - 23 februari 2021

Je trok in je jeugd de conclusie dat je niet gewenst was. Met die ervaring ging je de wereld zien. Dat werd het fundament van je geloofssysteem. Je ging jezelf beschermen tegen deze pijnlijke gevoelens, die het gevolg zijn van wat je bent gaan geloven.  Dat kan zijn door jezelf zoveel mogelijk terug te trekken of vooral niet lastig te zijn. Of misschien ging je juist heel nadrukkelijk aanwezig zijn, wat door anderen juist als heel vervelend ervaren kan worden.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 2 en slot))

Erik Hoogcarspel - 21 februari 2021

Het is niet verwonderlijk dat het begrip “gelijkheid” in andere culturen geen rol speelt. Blijkbaar heeft men daar wel van de ervaring geleerd. Voor Confucius waren rangen en standen in de maatschappij noodzakelijk voor een harmonische en goed functionerende samenleving. Een referendum zou volgens hem alleen maar tot grote rampen leiden, want ongeletterde en slecht opgevoede mensen kunnen niet weten wat het beste is voor ieder.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 1)

Erik Hoogcarspel - 20 februari 2021

We leven in procrustische tijden waarin gelijkheid heilig is geworden. Onderscheid, discriminatie, is zo’n beetje de bron van alle kwaad. We moeten allemaal gelijk zijn. Alle kinderen in een klas, allemaal schaatsen of naar het strand op hetzelfde moment, allemaal dezelfde kleding en dezelfde maten, met wat elastiek in de stof past het toch wel.

Paul Boersma – Het portret als valkuil

Paul Boersma - 16 februari 2021

Het Boeddhabeeld is een symbolische weergave van de vergoddelijkte mens, van de verlichte mens, van de mens waarin wijsheid en mededogen tot volle ontplooiing zijn gekomen. Het is een toonbeeld van harmonie.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Het jaar 2021 – dag 63 – deugniet
  • Levenslijn voor Nepalese studenten in boeddhistische tempel in New York
  • Greenpeace – Waterstofcoalitie presenteert pact voor nieuw regeerakkoord
  • Boeddhistische doeners en denkers – de serie (44)
  • Boeken – Natuurvervaging – en de strijd om wat natuurlijk is

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens