• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Tibetaanse premier vergelijkt China met Noord-Korea

13 maart 2015 door de redactie

Lobsang Sangay, de Tibetaanse premier in ballingschap, vergelijkt het gedrag van China in Tibet met dat van de regimes in Noord-Korea en het voormalige apartheidsregime in Zuid-Afrika. China regeert met ijzeren vuist in Tibet, zei de premier gisteren in Parijs, waar hij is om zaterdag de protestdemonstratie in de lichtstad bij te wonen, waar de mislukte opstand in 1956 in Tibet wordt herdacht.

Lobsang Sangay, foto Bianca Visser.

Sangay vindt dat de Chinese president Xi Jinping niets doet om de spanning en de situatie in de  Himalaya-regio te verlichten. Het communistische regime wordt beschuldigd van grootschalige onderdrukking van de Tibetaanse religie, cultuur en taal, die een ongekende golf van zelfverbrandingen heeft veroorzaakt. Peking ontkent dat en zegt dat het welvaart en betere levensomstandigheden naar een verarmde regio heeft gebracht.

In Tibet is niets is veranderd, in feite is het er slechter geworden, vindt Sangay. In alle grote stedelijke centra in Tibetaanse gebieden hangen bewakingscamera’s en Tibetanen hebben identiteitskaarten met tweede generatie high-tech chips.   ‘Dat betekent dat de overheid de bewegingen van de bezitters precies kan volgen, waar ze ook zijn. Dat doet me denken aan Oost-Duitsland, Noord-Korea of het apartheidsregime in Zuid-Afrika waar het gaat om de controle over het Tibetaanse volk’,  vindt Sangay.

Demonstratie Parijs 14 maart 2015 ICT.
Demonstratie Parijs 14 maart 2015 ICT.

De premier zegt dat Tibet het karakter heeft van een militair bezettingsgebied. Op bepaalde gevoelige data–zoals de 10-maart verjaardag van het begin van de opstand van 1956, zijn er scherpschutters op de daken van panden in de Tibetaanse hoofdstad Lhasa, op zoek naar Tibetanen. Bij grote kloosters, net buiten de poorten, zijn militaire kampen. De Tibetaanse zaak is altijd voor het voetlicht gebracht door de Dalai Lama, maar landen en regeringen zijn steeds minder geneigd om hun belangen met China te schaden.

Sangay erkent dit, maar zei dat Westerse landen geen keus hoeven te maken tussen zakendoen met China en het steunen van meer Tibetaanse autonomie. Hij wees daarbij op de handelsbetrekkingen tussen China en de VS, ondanks de kritiek die de Amerikaanse president Obama heeft op de situatie in Tibet. Sangay blijft bij zijn overtuiging dat het niet-gewelddadige model van verzet in Tibet de juiste is. Hij noemt het beangstigend dat gemarginaliseerde groepen over de hele wereld met hun gewelddadige acties de krantenkoppen halen. De geweldloze aanpak die hij voorstaat zal op den duur leiden tot succes, vindt de premier.

Bron BNN.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Geluk, Mensenrechten, Nieuws, Politiek Tags: Apartheidsregime, bezetting, China, ijzeren vuist, Lobsang Sangay, Noord-Korea, Tibet

Lees ook:

  1. HRW – ‘Tibet qua informatie bijna net zo gesloten als Noord-Korea’
  2. Tibetaanse regering herdenkt slachtoffers zelfverbranding
  3. Herdenking Tibetaanse opstand Lhasa in Amsterdam en Londen
  4. Tibet vredesmars door Amsterdam op 61e herdenking Tibetaanse volksopstand

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 8 maart 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 10 maart 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • 10 maart 2021
    Lezingenserie 'Mystiek leven'
  • 11 maart 2021
    Doorlopende groep Vipassana Haarlem
  • 12 maart 2021 - 14 maart 2021
    Zen Spirit Weekend over Angst, Zen en Vertrouwen
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Verkiezingen: Hoe te kiezen als boeddhist?

Adi Ichsan - 8 maart 2021

Met de verkiezing in aantocht, worden wij als burgers gevraagd om de maatschappelijke plicht te vervullen. Hoe moet je als boeddhist kiezen? Moet je überhaupt gebruik maken van je recht om te kiezen? Zei de boeddha niet dat je het eigenpersoonlijk belang niet moet volgen en dat je bij ideeën twisten geen partij moet kiezen, volledig gelijkmoedig los van deze wereld?

Boeddhisten ontwaakt (deel 3)

Kees Moerbeek - 28 februari 2021

Grant onderzoekt hoe de geleerde Rahula zijn begrip van de kern van de leer van de Boeddha kan verenigen met de claims van het door Dharmapala geïnspireerde Singalese nationalisme. Rahula nam volgens Grant ‘zijn toevlucht tot de intellectuele strategie die claimt dat verschillende historische omstandigheden vragen om een andere manier van de uitleg van de boodschap van de Boeddha.’ Hij doet een beroep op het historisch moment om de interpretatie van het boeddhisme in de Mahavamsa te rechtvaardigen en daarmee zijn eigen activistische politieke agenda.

Mijmeringen over bewustzijn

Rob van Boven en Luuk Mur - 23 februari 2021

Je trok in je jeugd de conclusie dat je niet gewenst was. Met die ervaring ging je de wereld zien. Dat werd het fundament van je geloofssysteem. Je ging jezelf beschermen tegen deze pijnlijke gevoelens, die het gevolg zijn van wat je bent gaan geloven.  Dat kan zijn door jezelf zoveel mogelijk terug te trekken of vooral niet lastig te zijn. Of misschien ging je juist heel nadrukkelijk aanwezig zijn, wat door anderen juist als heel vervelend ervaren kan worden.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 2 en slot))

Erik Hoogcarspel - 21 februari 2021

Het is niet verwonderlijk dat het begrip “gelijkheid” in andere culturen geen rol speelt. Blijkbaar heeft men daar wel van de ervaring geleerd. Voor Confucius waren rangen en standen in de maatschappij noodzakelijk voor een harmonische en goed functionerende samenleving. Een referendum zou volgens hem alleen maar tot grote rampen leiden, want ongeletterde en slecht opgevoede mensen kunnen niet weten wat het beste is voor ieder.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 1)

Erik Hoogcarspel - 20 februari 2021

We leven in procrustische tijden waarin gelijkheid heilig is geworden. Onderscheid, discriminatie, is zo’n beetje de bron van alle kwaad. We moeten allemaal gelijk zijn. Alle kinderen in een klas, allemaal schaatsen of naar het strand op hetzelfde moment, allemaal dezelfde kleding en dezelfde maten, met wat elastiek in de stof past het toch wel.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Het jaar 2021 – dag 67 – Maarten
  • Boeken – Jongeren. Klimaat. Nu.
  • Wakker Dier lanceert de Ontstemwijzer
  • Vondst eerste kievitsei start van weidevogelseizoen 2021
  • Verkiezingen: Hoe te kiezen als boeddhist?

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens