• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Tibetaanse gouverneur valt Dalai Lama hard aan

Tibetaanse gouverneur valt Dalai Lama hard aan

9 maart 2015 door de redactie

In een ongemeen felle reactie heeft de gouverneur van Tibet,  Padma Choling , zelf een etnische Tibetaan, vandaag de Dalai Lama aangevallen door te zeggen dat de Tibetaanse spirituele leider het boeddhisme ontheiligt door te suggereren dat hij mogelijk niet zal wedergeboren worden als hij sterft. Volgens de gouverneur rommelt de Dalai Lama maar wat aan –flip flopping- door steeds wisselende  uitspraken te doen over zijn wedergeboorte.

De –atheïstische- communistische partij van China  zegt het recht van de oude keizers, om reïncarnaties goed te keuren,  te hebben geërfd. In het boeddhisme speelt het fenomeen wedergeboorte een grote rol. De Dalai Lama zegt dat die titel kan eindigen als hij sterft. Waarschijnlijk wil hij daarmee voorkomen dat de Chinezen zelf een Dalai Lama benoemen. Hij heeft ook gezegd niet in China te willen worden herboren als Tibet niet vrij is en dat niemand het recht heeft om voor politieke doeleinden zijn opvolger te kiezen. China zegt dat de traditie moet worden voortgezet en dat zij de benoeming van de volgende Dalai Lama moet goedkeuren.

Padme Choling stelt dat de huidige Dalai Lama indertijd alleen maar een dalai lama kon worden bij de gratie van de centrale regering. ‘Als de centrale regering (zijn reïncarnatie) niet had goedgekeurd, hoe kon hij dan de veertiende Dalai Lama zijn geworden? Dat was niet mogelijk geweest, het is een zware procedure. Ik denk dat hij in feite (met zijn uitspraken) het Tibetaans boeddhisme ontheiligt. Niemand binnen het Tibetaans boeddhisme zal hier mee instemmen. Wij moeten de geschiedenis respecteren en niet het profane Tibetaans boeddhisme.’

De verdwenen elfde Pänchen Lama
De verdwenen elfde Pänchen Lama

China bemoeide zich al eerder met opvolgingskwesties.  In 1995, nadat de Dalai Lama een jongen in Tibet als de reïncarnatie van de vorige Panchen Lama had benoemd als diens opvolger, plaatste China die jongen onder huisarrest en benoemde een ander in zijn plaats.  Veel Tibetanen beschouwen die door China benoemde Panchen Lama als nep.

BNN

Categorie: Dalai Lama, Nieuws, Tibetaans boeddhisme Tags: China, dalai lama, Panchen Lama, reïncarnatie en wedergeboorte, Tibet

Lees ook:

  1. China waarschuwt Dalai Lama reincarnatiemodel te respecteren
  2. Tiende Panchen Lama bleef na bezetting van Tibet in zijn land
  3. ‘China versterkt politieke greep op boeddhisme in Tibet’
  4. ICT roept China op de ‘vermiste’ Panchen Lama na 18 jaar vrij te laten

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Eline zegt

    10 maart 2015 om 14:29

    Dit is de zoveelste poging van de Chinees Communistische Partij en de machthebbende ambtenaren/politici in China om zich te mengen in het tulku systeem. Het is nogal lastig voor hen, etnisch Tibetaan of niet, te accepteren dat het Tibetaans Boeddhisme zich aan deze invloed zal onttrekken. Terecht uiteraard, want het is een kwalijke zaak als het tulku-systeem wordt bevuild met smerige politiek. China blijft proberen zijn grip op de kloosterlingen, op het Tibetaans Boeddhisme, en op de tulku opvolgingen verstevigen. Het heeft uiteraard te maken met de wil van de Chinezen de Tibetanen te assimileren in de Chinese samenleving. Het Tibetaans Boeddhisme is de ziel van de Tibetanen en hun Tibetaanse cultuur. De Dalai Lama is de beschermer van Tibet en zijn volk, het hoofd van de Gelukpa’s en door de meeste Tibetanen gezien en aanbeden als hun geestelijk leider. Het assimileren lukt niet wegens de Tibetaans Boeddhistische cultuur en de sterke loyaliteit en devotie naar hun geestelijk leiders. Het Tibetaans Boeddhisme is bepalend voor de Tibetaanse cultuur. De (meeste) Tibetanen zullen de Dalai Lama en Karmapa trouw blijven, hoe vaak zij ook aan heropvoedingscampagnes onderworpen zullen worden. Of het nu de kloosterlingen betreft of het gewone volk. Uiteraard zijn er Tibetanen die er anders overdenken, maar dit zal maar een klein deel zijn, waarbij waarschijnlijk persoonlijk gewin een rol speelt. Een wit voetje halen bij de partijleiding zal een goede toekomst binnen de CCP niet in de weg staan.

  2. kees moerbeek zegt

    10 maart 2015 om 18:45

    De periode 1911 (de val van het Keizerrijk) tot 1957 (de machtsovername van China door de communisten) was een zeer traumatische periode voor de Chinese bevolking. De Duitse bezetting van ons land was niets daarmee vergeleken.

    Het keizerrijk liep al in de 2e helft van de 19e eeuw op zijn laatste benen. Het westen, Rusland en Japan stortten zich als aasgieren op China en koloniseerden het land op een schaamteloze manier. Vaak kwamen eerst de missionarissen en daarna de westerse bezettingstroepen. Engeland drong d.m.v. twee opiumoorlogen nota bene opium op aan China.

    Na 1911 viel het land uiteen in rivaliserende rijkjes (warlords) en nog steeds speelden het westen en Japan een akelige rol. China stond officieel aan geallieerde kant, maar de nationalisten en communisten hadden het drukker met elkaar te bestrijden dan de Japanners.

    Om kort te gaan. Van oudsher heeft China te maken gehad met opstanden, al of niet religieus van aard (o.a. ‘boeddhistisch’), met natuurrampen, banditisme en met buitenlandse invasies (van Mongolen o.a.). Men weet nog heel goed welke rol het westen en Japan speelden vanaf de tweede helft van de 19e eeuw tot 1957 en hoeveel miljoenen doden, hongersnoden e.d. dit veroorzaakte.

    Je hebt gelijk, Eline, maar verdiep je in de geschiedenis van China en je begrijpt er mogelijk iets meer van.

    Tibet en China zijn historisch nauw verbonden geweest. Soms was Tibet onafhankelijk, vaker onderdeel van het Chinese keizerrijk en had grote zelfstandigheid. Als de keizer zwak was, was Peking ver weg. In 1911 maakte Tibet gebruik van de wanorde van de revolutie. China heeft zich altijd al met het tulkusysteem bemoeid.

    In Europa hebben vorsten altijd geprobeerd invloed uit te oefenen op pausbenoemingen en andere hoge geestelijken. Op een moment waren er twee. De vijanden van het rk waren vijanden van de staat: allerlei ketters, protestanten, joden, heksen… Ook hier waren tot aan grofweg 1789 kerk en staat innig verbonden. Mensenrechten, ho maar :-)

    • Eline zegt

      11 maart 2015 om 12:06

      Kees, bedankt voor je lesje geschiedenis, maar ik zie niet in wat het toevoegt, of hoe het mijn reactie ondermijnt. De Chinezen
      zijn er in het verleden wel en niet betrokken bij geweest. De Chinezen leggen de geschiedenis uit zoals het hen uitkomt. Bij het benoemen van de Panchen Lama, hebben de Chinezen afgedwongen dat hun kanditaat de 10e Panchen Lama werd, daarmee werd de gouden urn ceremonie die de regering in Lhasa wilde doen niet meer mogelijk (onder dwang dus!)Dit was onderdeel van het 17-punten akkoord (uit mijn hoofd nr 4.) De 11e Panchen Lama is ook op een zeer omstreden manier geïnstalleerd, waarbij de kandidaat die al bevestigd was door de Dalai Lama “verdwenen”. Dit is toch smerige politiek, niet? Uiteraard willen
      ze dit graag voortzetten bij hun doelwit, hun doorn in het oog, De Dalai Lama.

      • kees moerbeek zegt

        13 maart 2015 om 10:27

        Ik wist niet dat er een wedstrijd aan de gang was, Eline :-)

        De geschiedenis van China is er een van westerse kolonisatie en kerstening, buitenlandse invasies,(natuur)rampen, (religieus getinte) volksopstanden, corruptie, burgeroorlogen, moordpartijen e.d. Dat is geen Chinees verzinsel.
        http://www.geledraak.nl/html/page265.asp

        Als je dit weet kijk je anders tegen de rol van de Chinese overheid aan. Dat praat mensenrechtenschendingen absoluut niet goed.

        Ook in ons land worden mensenrechten geschonden. Behalve af en toe bij BD is er weinig aandacht voor. Het is waarschijnlijk zo beschamend, dat we liever wegkijken.
        http://www.amnesty.nl/nederland

        • Eline zegt

          13 maart 2015 om 12:27

          Nog steeds niet, zie ik wat je mij nu wilt vertellen, behalve dat ik blijkbaar mijn kennis aangaande geschiedenis en mensenrechten niet op orde heb.
          Ik begrijp je punt niet. Bij deze stop ik mijn commentaar op jouw reactie, anders blijven heen-en-weer pingpongen.

          • kees moerbeek zegt

            13 maart 2015 om 12:44

            Jammer, Eline. De geschiedenis, vooral ook de moderne geschiedenis, van China is er een van angst voor verlies van leven, have, goed en eigenheid. Het trauma is groot. Daar helpt een waarschuwend vingertje en boe-roepen niet tegen. De Dharma stippelt een ander pad uit, maar nogmaals praat dat mensenrechtenschendingen niet goed :-(

  3. Gonda zegt

    11 maart 2015 om 00:22

    Wat een raar bericht toch weer, het gaat om de reïncarnatie van de Dalai Lama, wanneer hij zelf zegt niet terug te willen komen dan is HH toch echt de enige die dat uitmaakt, het is immers zijn eigen reïncarnatie en niet zo maar een algemene gebeurtenis. Dat is anders als met een paus, die moe(s)t sowieso worden gekozen en daarvan is hier geen sprake. Natuurlijk vindt de chinese regering dit geen leuke beslissing, hiermee wordt hen een belangrijk “wapen” uit handen geslagen, de echte reïncarnatie zou men niet erkennen (en waarschijnlijk laten verdwijnen zoals met eerdere hoogstaande lama’s is gebeurd) en men zou een nep dalai lama installeren die alles doet wat de chinese regering hem opdraagt, how convenient… en hoe doorzichtig

  4. kees moerbeek zegt

    11 maart 2015 om 08:05

    Als de Dalai Lama niet reïncarneert betekent dit voor hem dat zijn cirkel van geboorte en dood gestopt is. Ik wens dat iedereen toe.

    Maar wie, wat is het dat overigens herboren werd en telkens Dalai Lama heet? Een ziel die terugkomt of een ‘onsterfelijk ik’ zal het niet zijn, volgens de Dharma. Is het een bodhisattva en zo ja, wanneer zit het werk van deze bodhisattva er op?

    • Marja zegt

      11 maart 2015 om 08:17

      Op het moment dat deze bodhisattva niet meer de oceaan van wijsheid is, die het mededogen belichaamd? Dus geen juiste incarnatie zal zijn (= worden erkend)
      Slechts een nep vazal die als marionet in handen van een ongelovig en vijandig gezind regime dat geen ander streven heeft dan de Tibetaanse cultuur te vernietigen en te onderwerpen?

      • kees moerbeek zegt

        11 maart 2015 om 18:41

        In het hier en nu van deze wereld is deze Dalai Lama springlevend. Of deze Dalai Lama reïncarneert is een zeer complexe zaak en kan alleen geweten worden door een boeddha.

        De historische Boeddha waarschuwt ons ons te onthouden van speculaties over de werking van karma (en dus wedergeboorte). In de Acinteyya-sutta zegt hij: ‘Monniken, het resultaat van karma is iets waarover men zich geen gedachten moet maken, waarover men niet moet nadenken. Iemand die daarover nadenkt, zou krankzinnigheid of ontsteltenis ten deel vallen.’

        Ook waarschuwt hij in de Sabbasava Sutta (Majjhima Nikaya, MN 2) dat de preoccupatie met speculaties over karma āsavas (bezoedelingen, vervuilingen) opwekken, die mensen binden aan samsara.

        De Boeddha was praktisch ingesteld en zal ongetwijfeld bedoeld hebben dat we wel iets anders te doen hebben dan te speculeren over karma, reïncarnatie, god zus en god zo en nog zo wat.

        We leven in het hier en nu, op deze wereld en in dit leven hebben wij als mens een unieke kans om te Ontwaken. Pak die kans nu het kan :-)

        En, het is de inspanning die telt, iedere dag weer.

        • kees moerbeek zegt

          11 maart 2015 om 19:20

          Oeps, het is de intentie die telt.

        • Henk zegt

          11 maart 2015 om 21:08

          Toen de Boeddha deze woorden uitsprak golden ze voor het tijdperk waarin hij leefde, hoewel hij voorzag dat Mahayana, Vajrayana en Dzogchen (de leer die voorbij oorzaak en gevolg gaat)zich zouden ontwikkelen. In het Vajrayana bestaat bij alle scholen een zeer geavanceerde kennis over dood en wedergeboorte. Dat we in dit leven de kans hebben om op enigerlei wijze te ontwaken, ons te realiseren, verlicht te worden, ben ik met je eens. Dat we ‘hier’ leven is op zijn minst discutabel (waar is hier?) dat we ‘nu’ leven betwijfel ik sterk. Zeg maar eens: ‘ik ben in het nu.’ Op het moment dat je het zegt ben je daar al niet meer.

          • kees moerbeek zegt

            11 maart 2015 om 21:40

            Flauwe taalgrapjes over hier en nu, Henk, meer zijn het niet :-) Van al te veel filosoferen en relativeren komen ongelukken in het dagelijkse leven.

            Die geavanceerde kennis laat ik voor wat het is. Ik ben blijkbaar nogal nuchter en praktisch ingesteld.

        • nic schrijver zegt

          12 maart 2015 om 11:52

          Kees,
          Hoe rijm je je reactie met dit stuk ?
          https://boeddhistischdagblad.nl/36750-de-serie-karma-sociale-rechtvaardigheid-en-karma/
          Walk your talk.
          Groet,
          Nic

          • kees moerbeek zegt

            12 maart 2015 om 18:12

            Het rijmt, Nic :-)

            In mijn reactie op Marja haal ik de Boeddha aan, die ik citeer in mijn (beperkte) literatuuroverzicht over karma en sociale rechtvaardigheid. Niks bijzonders.

            Aan het slot van dat artikel laat ik – voor wat het waard is – mijn mening doorklinken. Ik heb jukai ontvangen in 2012 en daarvoor ben ik dankbaar. Niks bijzonders.

            Ik heb de karmaleer van de Boeddha een (mogelijk) vaardig middel genoemd. Over karma en wedergeboorte moest de Boeddha wel iets zeggen. Het was een thema in zijn tijd, 2.500 jaar geleden. Maar hij had de neiging om zijn toehoorders op het verkeerde been te zetten en ze daardoor te laten ‘omdenken’. Daardoor konden ze beslissen hun eigen weg te kiezen. Ook niks bijzonders.

            Wat was je vraag ook alweer? :-)
            https://www.youtube.com/watch?v=lT6VmM70pFs

  5. nic schrijver zegt

    12 maart 2015 om 22:09

    Niks bijzonders , heel Zen.
    http://www.spiritualityandpractice.com/books/excerpts.php?id=13814
    Goed boek ook.
    ;-)
    Nic

    • kees moerbeek zegt

      13 maart 2015 om 09:29

      Dank, aan ons de keuze en ieder moment is er een :-)

  6. Eline zegt

    13 maart 2015 om 12:35

    Interessant commmentaar en artikel aangaande dit onderwerp.
    http://boingboing.net/2014/10/24/the-dalai-lama-will-not-return.html
    https://news.vice.com/article/china-decries-the-dalai-lamas-double-betrayal-and-demands-he-reincarnate

    • Nic Schrijver zegt

      13 maart 2015 om 16:35

      Dank!

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.