In een ongemeen felle reactie heeft de gouverneur van Tibet, Padma Choling , zelf een etnische Tibetaan, vandaag de Dalai Lama aangevallen door te zeggen dat de Tibetaanse spirituele leider het boeddhisme ontheiligt door te suggereren dat hij mogelijk niet zal wedergeboren worden als hij sterft. Volgens de gouverneur rommelt de Dalai Lama maar wat aan –flip flopping- door steeds wisselende uitspraken te doen over zijn wedergeboorte.
De –atheïstische- communistische partij van China zegt het recht van de oude keizers, om reïncarnaties goed te keuren, te hebben geërfd. In het boeddhisme speelt het fenomeen wedergeboorte een grote rol. De Dalai Lama zegt dat die titel kan eindigen als hij sterft. Waarschijnlijk wil hij daarmee voorkomen dat de Chinezen zelf een Dalai Lama benoemen. Hij heeft ook gezegd niet in China te willen worden herboren als Tibet niet vrij is en dat niemand het recht heeft om voor politieke doeleinden zijn opvolger te kiezen. China zegt dat de traditie moet worden voortgezet en dat zij de benoeming van de volgende Dalai Lama moet goedkeuren.
Padme Choling stelt dat de huidige Dalai Lama indertijd alleen maar een dalai lama kon worden bij de gratie van de centrale regering. ‘Als de centrale regering (zijn reïncarnatie) niet had goedgekeurd, hoe kon hij dan de veertiende Dalai Lama zijn geworden? Dat was niet mogelijk geweest, het is een zware procedure. Ik denk dat hij in feite (met zijn uitspraken) het Tibetaans boeddhisme ontheiligt. Niemand binnen het Tibetaans boeddhisme zal hier mee instemmen. Wij moeten de geschiedenis respecteren en niet het profane Tibetaans boeddhisme.’
China bemoeide zich al eerder met opvolgingskwesties. In 1995, nadat de Dalai Lama een jongen in Tibet als de reïncarnatie van de vorige Panchen Lama had benoemd als diens opvolger, plaatste China die jongen onder huisarrest en benoemde een ander in zijn plaats. Veel Tibetanen beschouwen die door China benoemde Panchen Lama als nep.
BNN
Eline zegt
Dit is de zoveelste poging van de Chinees Communistische Partij en de machthebbende ambtenaren/politici in China om zich te mengen in het tulku systeem. Het is nogal lastig voor hen, etnisch Tibetaan of niet, te accepteren dat het Tibetaans Boeddhisme zich aan deze invloed zal onttrekken. Terecht uiteraard, want het is een kwalijke zaak als het tulku-systeem wordt bevuild met smerige politiek. China blijft proberen zijn grip op de kloosterlingen, op het Tibetaans Boeddhisme, en op de tulku opvolgingen verstevigen. Het heeft uiteraard te maken met de wil van de Chinezen de Tibetanen te assimileren in de Chinese samenleving. Het Tibetaans Boeddhisme is de ziel van de Tibetanen en hun Tibetaanse cultuur. De Dalai Lama is de beschermer van Tibet en zijn volk, het hoofd van de Gelukpa’s en door de meeste Tibetanen gezien en aanbeden als hun geestelijk leider. Het assimileren lukt niet wegens de Tibetaans Boeddhistische cultuur en de sterke loyaliteit en devotie naar hun geestelijk leiders. Het Tibetaans Boeddhisme is bepalend voor de Tibetaanse cultuur. De (meeste) Tibetanen zullen de Dalai Lama en Karmapa trouw blijven, hoe vaak zij ook aan heropvoedingscampagnes onderworpen zullen worden. Of het nu de kloosterlingen betreft of het gewone volk. Uiteraard zijn er Tibetanen die er anders overdenken, maar dit zal maar een klein deel zijn, waarbij waarschijnlijk persoonlijk gewin een rol speelt. Een wit voetje halen bij de partijleiding zal een goede toekomst binnen de CCP niet in de weg staan.
kees moerbeek zegt
De periode 1911 (de val van het Keizerrijk) tot 1957 (de machtsovername van China door de communisten) was een zeer traumatische periode voor de Chinese bevolking. De Duitse bezetting van ons land was niets daarmee vergeleken.
Het keizerrijk liep al in de 2e helft van de 19e eeuw op zijn laatste benen. Het westen, Rusland en Japan stortten zich als aasgieren op China en koloniseerden het land op een schaamteloze manier. Vaak kwamen eerst de missionarissen en daarna de westerse bezettingstroepen. Engeland drong d.m.v. twee opiumoorlogen nota bene opium op aan China.
Na 1911 viel het land uiteen in rivaliserende rijkjes (warlords) en nog steeds speelden het westen en Japan een akelige rol. China stond officieel aan geallieerde kant, maar de nationalisten en communisten hadden het drukker met elkaar te bestrijden dan de Japanners.
Om kort te gaan. Van oudsher heeft China te maken gehad met opstanden, al of niet religieus van aard (o.a. ‘boeddhistisch’), met natuurrampen, banditisme en met buitenlandse invasies (van Mongolen o.a.). Men weet nog heel goed welke rol het westen en Japan speelden vanaf de tweede helft van de 19e eeuw tot 1957 en hoeveel miljoenen doden, hongersnoden e.d. dit veroorzaakte.
Je hebt gelijk, Eline, maar verdiep je in de geschiedenis van China en je begrijpt er mogelijk iets meer van.
Tibet en China zijn historisch nauw verbonden geweest. Soms was Tibet onafhankelijk, vaker onderdeel van het Chinese keizerrijk en had grote zelfstandigheid. Als de keizer zwak was, was Peking ver weg. In 1911 maakte Tibet gebruik van de wanorde van de revolutie. China heeft zich altijd al met het tulkusysteem bemoeid.
In Europa hebben vorsten altijd geprobeerd invloed uit te oefenen op pausbenoemingen en andere hoge geestelijken. Op een moment waren er twee. De vijanden van het rk waren vijanden van de staat: allerlei ketters, protestanten, joden, heksen… Ook hier waren tot aan grofweg 1789 kerk en staat innig verbonden. Mensenrechten, ho maar :-)
Eline zegt
Kees, bedankt voor je lesje geschiedenis, maar ik zie niet in wat het toevoegt, of hoe het mijn reactie ondermijnt. De Chinezen
zijn er in het verleden wel en niet betrokken bij geweest. De Chinezen leggen de geschiedenis uit zoals het hen uitkomt. Bij het benoemen van de Panchen Lama, hebben de Chinezen afgedwongen dat hun kanditaat de 10e Panchen Lama werd, daarmee werd de gouden urn ceremonie die de regering in Lhasa wilde doen niet meer mogelijk (onder dwang dus!)Dit was onderdeel van het 17-punten akkoord (uit mijn hoofd nr 4.) De 11e Panchen Lama is ook op een zeer omstreden manier geïnstalleerd, waarbij de kandidaat die al bevestigd was door de Dalai Lama “verdwenen”. Dit is toch smerige politiek, niet? Uiteraard willen
ze dit graag voortzetten bij hun doelwit, hun doorn in het oog, De Dalai Lama.
kees moerbeek zegt
Ik wist niet dat er een wedstrijd aan de gang was, Eline :-)
De geschiedenis van China is er een van westerse kolonisatie en kerstening, buitenlandse invasies,(natuur)rampen, (religieus getinte) volksopstanden, corruptie, burgeroorlogen, moordpartijen e.d. Dat is geen Chinees verzinsel.
http://www.geledraak.nl/html/page265.asp
Als je dit weet kijk je anders tegen de rol van de Chinese overheid aan. Dat praat mensenrechtenschendingen absoluut niet goed.
Ook in ons land worden mensenrechten geschonden. Behalve af en toe bij BD is er weinig aandacht voor. Het is waarschijnlijk zo beschamend, dat we liever wegkijken.
http://www.amnesty.nl/nederland
Eline zegt
Nog steeds niet, zie ik wat je mij nu wilt vertellen, behalve dat ik blijkbaar mijn kennis aangaande geschiedenis en mensenrechten niet op orde heb.
Ik begrijp je punt niet. Bij deze stop ik mijn commentaar op jouw reactie, anders blijven heen-en-weer pingpongen.
kees moerbeek zegt
Jammer, Eline. De geschiedenis, vooral ook de moderne geschiedenis, van China is er een van angst voor verlies van leven, have, goed en eigenheid. Het trauma is groot. Daar helpt een waarschuwend vingertje en boe-roepen niet tegen. De Dharma stippelt een ander pad uit, maar nogmaals praat dat mensenrechtenschendingen niet goed :-(
Gonda zegt
Wat een raar bericht toch weer, het gaat om de reïncarnatie van de Dalai Lama, wanneer hij zelf zegt niet terug te willen komen dan is HH toch echt de enige die dat uitmaakt, het is immers zijn eigen reïncarnatie en niet zo maar een algemene gebeurtenis. Dat is anders als met een paus, die moe(s)t sowieso worden gekozen en daarvan is hier geen sprake. Natuurlijk vindt de chinese regering dit geen leuke beslissing, hiermee wordt hen een belangrijk “wapen” uit handen geslagen, de echte reïncarnatie zou men niet erkennen (en waarschijnlijk laten verdwijnen zoals met eerdere hoogstaande lama’s is gebeurd) en men zou een nep dalai lama installeren die alles doet wat de chinese regering hem opdraagt, how convenient… en hoe doorzichtig
kees moerbeek zegt
Als de Dalai Lama niet reïncarneert betekent dit voor hem dat zijn cirkel van geboorte en dood gestopt is. Ik wens dat iedereen toe.
Maar wie, wat is het dat overigens herboren werd en telkens Dalai Lama heet? Een ziel die terugkomt of een ‘onsterfelijk ik’ zal het niet zijn, volgens de Dharma. Is het een bodhisattva en zo ja, wanneer zit het werk van deze bodhisattva er op?
Marja zegt
Op het moment dat deze bodhisattva niet meer de oceaan van wijsheid is, die het mededogen belichaamd? Dus geen juiste incarnatie zal zijn (= worden erkend)
Slechts een nep vazal die als marionet in handen van een ongelovig en vijandig gezind regime dat geen ander streven heeft dan de Tibetaanse cultuur te vernietigen en te onderwerpen?
kees moerbeek zegt
In het hier en nu van deze wereld is deze Dalai Lama springlevend. Of deze Dalai Lama reïncarneert is een zeer complexe zaak en kan alleen geweten worden door een boeddha.
De historische Boeddha waarschuwt ons ons te onthouden van speculaties over de werking van karma (en dus wedergeboorte). In de Acinteyya-sutta zegt hij: ‘Monniken, het resultaat van karma is iets waarover men zich geen gedachten moet maken, waarover men niet moet nadenken. Iemand die daarover nadenkt, zou krankzinnigheid of ontsteltenis ten deel vallen.’
Ook waarschuwt hij in de Sabbasava Sutta (Majjhima Nikaya, MN 2) dat de preoccupatie met speculaties over karma āsavas (bezoedelingen, vervuilingen) opwekken, die mensen binden aan samsara.
De Boeddha was praktisch ingesteld en zal ongetwijfeld bedoeld hebben dat we wel iets anders te doen hebben dan te speculeren over karma, reïncarnatie, god zus en god zo en nog zo wat.
We leven in het hier en nu, op deze wereld en in dit leven hebben wij als mens een unieke kans om te Ontwaken. Pak die kans nu het kan :-)
En, het is de inspanning die telt, iedere dag weer.
kees moerbeek zegt
Oeps, het is de intentie die telt.
Henk zegt
Toen de Boeddha deze woorden uitsprak golden ze voor het tijdperk waarin hij leefde, hoewel hij voorzag dat Mahayana, Vajrayana en Dzogchen (de leer die voorbij oorzaak en gevolg gaat)zich zouden ontwikkelen. In het Vajrayana bestaat bij alle scholen een zeer geavanceerde kennis over dood en wedergeboorte. Dat we in dit leven de kans hebben om op enigerlei wijze te ontwaken, ons te realiseren, verlicht te worden, ben ik met je eens. Dat we ‘hier’ leven is op zijn minst discutabel (waar is hier?) dat we ‘nu’ leven betwijfel ik sterk. Zeg maar eens: ‘ik ben in het nu.’ Op het moment dat je het zegt ben je daar al niet meer.
kees moerbeek zegt
Flauwe taalgrapjes over hier en nu, Henk, meer zijn het niet :-) Van al te veel filosoferen en relativeren komen ongelukken in het dagelijkse leven.
Die geavanceerde kennis laat ik voor wat het is. Ik ben blijkbaar nogal nuchter en praktisch ingesteld.
nic schrijver zegt
Kees,
Hoe rijm je je reactie met dit stuk ?
https://boeddhistischdagblad.nl/36750-de-serie-karma-sociale-rechtvaardigheid-en-karma/
Walk your talk.
Groet,
Nic
kees moerbeek zegt
Het rijmt, Nic :-)
In mijn reactie op Marja haal ik de Boeddha aan, die ik citeer in mijn (beperkte) literatuuroverzicht over karma en sociale rechtvaardigheid. Niks bijzonders.
Aan het slot van dat artikel laat ik – voor wat het waard is – mijn mening doorklinken. Ik heb jukai ontvangen in 2012 en daarvoor ben ik dankbaar. Niks bijzonders.
Ik heb de karmaleer van de Boeddha een (mogelijk) vaardig middel genoemd. Over karma en wedergeboorte moest de Boeddha wel iets zeggen. Het was een thema in zijn tijd, 2.500 jaar geleden. Maar hij had de neiging om zijn toehoorders op het verkeerde been te zetten en ze daardoor te laten ‘omdenken’. Daardoor konden ze beslissen hun eigen weg te kiezen. Ook niks bijzonders.
Wat was je vraag ook alweer? :-)
https://www.youtube.com/watch?v=lT6VmM70pFs
nic schrijver zegt
Niks bijzonders , heel Zen.
http://www.spiritualityandpractice.com/books/excerpts.php?id=13814
Goed boek ook.
;-)
Nic
kees moerbeek zegt
Dank, aan ons de keuze en ieder moment is er een :-)
Eline zegt
Interessant commmentaar en artikel aangaande dit onderwerp.
http://boingboing.net/2014/10/24/the-dalai-lama-will-not-return.html
https://news.vice.com/article/china-decries-the-dalai-lamas-double-betrayal-and-demands-he-reincarnate
Nic Schrijver zegt
Dank!