• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Tibetaans boeddhisme » Losar, nieuwjaarswensen, puja’s en party’s

Losar, nieuwjaarswensen, puja’s en party’s

5 maart 2015 door Bianca Visser

Premier Lobsang Sangay Foto: Bianca Visser.
Premier Lobsang Sangay Foto: Bianca Visser.

Vanuit de hele Tibetaanse boeddhistische gemeenschap waren er veel goede wensen bij de viering van Losar. De politieke leider van de Tibetanen in ballingschap premier dr. Lobsang Sangay drong in zijn nieuwjaarstoespraak er bij de jongere generatie Tibetanen op aan meer aandacht te besteden aan het Tibetaans boeddhisme en het cultuurbehoud. Hij sprak ook zijn solidariteit uit met de Tibetanen in Tibet, die hun leven hebben opgeofferd voor de Tibetaanse zaak. ‘In Tibet wordt men nog steeds zeer tragisch met enorme beperkingen geconfronteerd onder de Chinese bezetting. Daarom mogen wij al die mannen en vrouwen die hun leven gaven en zij die lijden in Chinese gevangenissen niet vergeten’. Hij spoort de Tibetanen aan om vaker Lang Leven wensgebeden voor de Dalai Lama te houden uit dankbaarheid voor zijn bijdrage aan de wereldvrede, religieuze harmonie en de vrijheidsstrijd voor Tibet.  Er zal een ook een Lang Leven puja aan ZH de Dalai Lama worden aangeboden als hij dit jaar op 6 juli zijn tachtigste geboortedag viert.

Tevens vertelde de premier dat in 2016 de vierendertigste Kalachakra-initiatie door de Dalai Lama in India, Bodhgaya zal plaatsvinden.

Video nieuwjaarsspeech: http://www.thetibetpost.com/en/news/exile/4434-sikyong-pay-more-attention-to-the-unique-religion-and-culture-of-tibet Hier is een verrassend mooie nieuwjaarswens van ZH Dzongsar Samyang Khyentse: http://khyentse.org/2015/

En een woordeloze nieuwjaarsgroet van de Shambala lerares Pema Chödrön in Canada: http://gampoabbey.blogspot.ca/

 

ZH de 17e Karmapa Ogyen Trinley Dorje, wenst  alle leraren, studenten en vrienden over de hele wereld vanuit het Tergar klooster in India, Bodhgaya, een heel gelukkig nieuwjaar.

“Dat het Jaar van de Houten Schaap vernieuwing mag brengen naar deze planeet en harmonie tussen alle wezens in onderlinge afhankelijkheid’. https://www.youtube.com/watch?v=g9NETiX5zP0&feature=youtu.be

De andere 17e Karmapa, ZH Karmapa Thaye Dorje herdacht op 19 februari in zijn tempel in New Delhi, India, ZH Kunzig Shamar Rinpoché, die vorig jaar overleed. Hij vraagt aan zijn studenten om het komend jaar samen met hem het gebed te reciteren voor een spoedige terugkeer van ZH Shamar Rinpoché.

Hier is het gebed: https://www.youtube.com/watch?v=5HSHp-ySgM0

ZE Sakyong Mipham Rinpoché gaf op 19 februari aan dat hij officieel al 20 jaar zitting heeft als Sakyong. ‘Op deze dag vieren we een nieuw jaar en een nieuwe tijd. Wat in het verleden is begonnen komt nu tot bloei. Het nieuwe jaar is een uitstekend moment om te kijken hoe we ons leven leiden. Voeg zon en stralen bij een en je hebt schittering’. Video publieke bijeenkomst:

http://shambhalaonline.org/shambhala-day-2015-year-of-the-wood-sheep/

(Na een tijdje komt Sakyong Mipham Rinpoché in beeld).

Tekst van zijn speech: http://shambhalatimes.org/2015/02/23/shambhala-day-address-year-of-the-wood-sheep/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=facebook

‘Men moet een gelofte doen, geen externe, innerlijke en geheime vervuiling te creëren’.  Dat  zegt ZH the Gyalwang Drukpa in zijn  videoboodschap:.

https://www.youtube.com/watch?v=AkirUjOV-hk&index=1&list=PLECr1ot-tTfMoakVeUf2txSI_0xOeMhTv

 

‘Een korte maar lieve nieuwjaarsgroet komt van jonge kindnonnetjes. Zij maken deel uit van The Yogini Project dat zich sterk maakt voor meisjes en vrouwen en hen financieel ondersteund om zich te kunnen wijden aan duurzame spirituele praktijkbeoefeningen in het kloosterleven.

‘Losar Tashi Delek from the Tsoknyi Nepal Nuns’: https://www.youtube.com/watch?v=dJ__iJl4eLA

Meer info: http://theyoginiproject.org/

ZH Dilgo Khyentse Yangsi Rinpoché begint het jaar met het offeren van geurende bloemblaadjes en gooit ze in de lucht tijdens de losarceremonie in de tempel van het Shechen klooster in Nepal, Baudanath.

 

De Tibetaanse Gemeenschap in Belgie, Schoten begon de Losarceremonie onder leiding van twee lama’s met een ‘Sangsol’, een vuurritueel. Daarna gebeden in de tempel en in de pauze de bekende Bhoe-sa/ Po-cha (zoute boterthee) en drey-/ droma dresil (zoete rijst met rozijnen ) en zoete Indiase thee (chai).

Sangsol, ook wel bekend als reukoffer, is een ritueel dat al duizenden jaren door de Tibetanen wordt beoefend. Dit gebeurt zowel individueel als collectief. Het is een nationale traditie. Tijdens de oorlog werd de Sangsol ook uitgevoerd door Tibetaanse strijders om de negatieve krachten van de Chinese invasie af te weren.

Na het gebed buiten in de tempeltuin in Schoten staat iedereen in een kring naast elkaar en wordt een beetje tsampa (gerstenmeel) in de rechterhand tussen duim en vingers gehouden. Na drie keer de arm op en neer bewogen te hebben, wordt in koor luid de wens uitgesproken: ‘Kyi Kyi So So Lhaa…Gyaloo……….!!! (Dat de goden en godinnen mogen overwinnen!).  Direct daarna wordt de tsampa in de lucht gegooid. Zo geofferd aan de Drie Juwelen. Het valt vervolgens zachtjes naar beneden als een zegen van boven.

De Losarceremonie wordt elk jaar weer druk bezocht door 350-400 Tibetanen.. De tempel stroomde na twee uur propvol waardoor ook veel mensen op de gang, op de trap of in de tempeltuin zaten. In de pauze werd de traditionele Tibetaanse zoute boterthee ‘Bhoe-sa’/ ‘Po-cha’ gedronken en drey-/ droma dresil (zoete rijst met rozijnen ). ‘Chai’ is de bekende  Indiase  zoete thee die bij de Tibetanen in Dharamsala populairder is dan de boterthee, behalve in kloosters. Maar in Belgie zie ik opvallend vaker boterthee op tafel staan en vooral bij evenementen.

De eerwaarde Lama Zöpa rinpoché  trakteerde studenten van het boeddhistisch centrum ‘Root Institute’ in India in de tempeltuin op een Losar lunch. Dit centrum is gevestigd in Bodhgaya, daar waar de Boeddha onder de Bodhiboom de verlichting heeft bereikt.

ZH Kalu Rinpoché was op 21 en 22 februari te vinden in de tempel van het boeddhistische centrum La Boulaye, in Bourgogne, Frankrijk en gaf de boeddhistische leer aan westerse studenten .

Het boeddhistisch centrum Gyuto in Californië deed het anders. Daar was je op elk moment van de nieuwjaarsdag welkom in de tempel voor een kort gebed en het aanbieden van wierook en andere offers.

In België  vierde het Chokling Memorial Center een eigen feestje met 60 man in het Chinees restaurant Wok van Antwerpen. Dit restaurant is een populaire locatie onder de Tibetanen voor allerlei bijeenkomsten. Menigeen heeft daar een Tibetaans bruiloft meegemaakt in deze zaal of zoals laatst, een puja voor de zelfverbranders in Tibet. De meesten in deze groep komen oorspronkelijk uit Riwoche, Kham in Tibet. Op deze foto wordt in een kring gezongen en  wensgebeden voor de wereldvrede, een Lang Leven voor ZH de Dalai Lama, welvaart, etcetera.

Tibetaanse dans- en dansperfomances: Iedere Tibetaanse bijeenkomst,  protestdemonstratie, vergadering, of feestavond wordt altijd ingeluid met het Tibetaanse volkslied en zoals hier op het podium inZurich, Zwitserland.

In Minnesota in de Verenigde Staten, voert een dansgroep de Khampa Dans op.

Bekijk de video: https://www.youtube.com/watch?v=AS3RKBt-WoY&feature=share

Als alle gebeden, offers, optredens van artiesten voorbij zijn, is het tijd voor het publiek om te dansen. Iedereen is vrij om mee te doen met deze Tibetaanse kringdans. In Parijs was op 20 februari een bootparty georganiseerd door de Tibetaans Franse voetbalvereniging. Het was zo’n  succes, dat zo’n 100 mensen de boot niet meer op mochten omdat die anders zou zinken. ’s Avond onverwachts in je dunne uitgaanskleding “buiten de boot vallen”, heeft in Frankrijk  voor veel boze reacties gezorgd. Maar de volgende dag was een ander nieuwjaarsfeest gepland door de Tibetaanse Gemeenschap. Kringdansen is onder de Tibetanen populair. Deze dansstijl wordt overal en altijd op elke feest uitgevoerd. Als in een hele groep wordt gedanst, lijkt het wat op ‘line-dance’ , alleen in een kringvorm. De beweging herhalen zich, dus je kan altijd met de stroom meebewegen. En natuurlijk, westerse popmuziek is ook geliefd bij het jongere publiek en de wat oudere mensen met een ‘jonge geest’.

Dans even mee:  https://www.youtube.com/watch?v=wBR2JdxePXo&feature=youtu.be

Als je toevallig op vakantie in Kathmandu was, kon je op de derde dag van Losar een optreden zien van de Hoge School voor podiumkunsten ‘Srongtsen Birikuti’ bewonderen.

Nadat iedereen een witte khata had geofferd vóór het portret van ZH de Dalai Lama, kon je genieten van een Tibetaanse traditionele operaperformance. Deze operastijl heet de ‘Lhamo’ en werd opgedragen aan de wijze man, Thangthong Gyalpo (1361 – 1485) die de ‘Vader’ van de Tibetaanse opera wordt genoemd. Gyalpo organiseerde indertijd optredens voor meisjes om zodoende fondsen te werven. Hiermee konden bruggen in Tibet worden gebouwd om zo betere verbindingen aan te kunnen leggen.  Het was de eerste ‘Lhamo-performance en deze operatraditie is nog steeds te zien op feestelijke evenementen. Dans, chant en muziek wordt vaak opgevoerd met gebruikmaking van gekleurde maskers die karakters uitbeelden. Buiten Tibet wordt deze podiumkunst, in het bijzonder de ‘Lhamo’, in stand gehouden door het officiële Tibetaans Instituut voor Podiumkunsten (TIPA) in Dharmasala.  De Tibetaanse premier Lobsang Sangay heeft tijdens zijn bezoek aan Antwerpen in oktober 2014, beloofd een groep artiesten naar België te sturen om de Tibetaanse podiumkunst aan Tibetanen in België te leren. Want als er geen professionele lessen wordt doorgegeven, kan ook deze oude kunstvorm met zijn mythische verhalen verloren gaan.

Amsterdam is wat dichterbij, daar werd 2 dagen (23 en 24 februari)  aandacht aan Losar besteed. Op de 5e dag van de Losar, volgens de Tibetaanse kalender, was er een puja, de daarop volgende dag een party. Er waren natuurlijk performances op het podium. De feestavond werd geopend door ‘Tashi Shopa’, een openingdans uit de oude Witte Masker school van de Tibetaanse Opera. Er wordt verondersteld dat deze dans voorspoed en geluk brengt aan het publiek. Het traditionele witte masker is gemaakt van geitenbont. Het  symboliseert Tangdong Jiebu, de stichter van de Tibetaanse Opera.

Bekijk de video: https://www.youtube.com/watch?v=jTwnmcn8Ky8

 

In Wenen, Oostenrijk, werd ook afscheid genomen van het oude met behulp van een Sangsol (vuurritueel). Zowel na de Sangol als op de avond werd  een ‘Tashi Shopa’ uitgevoerd  om het publiek met geluk en voorspoed te zegenen..

Op 21 februari bestond de Tibetaanse gemeenschap in Oostenrijk 25 jaar en zij verwelkomden hun vrienden en supporters met dans en cultuur.

Vanzelfsprekend werd stilgestaan bij de mensenrechtenschendingen in Tibet. Een televisieploeg heeft de 3e dag van Losar geregistreerd.

Bekijk de video: ‘Das Tibetanische Neujahrsfest’: ‘http://tvthek.orf.at/program/Seitenblicke/4790197/Seitenblicke/9308137/Das-Tibetanische-Neujahrsfest/9308196

Op 23 februari organiseerde het Amerikaanse Ministerie van Buitenlandse Zaken voor het eerst in de geschiedenis een Losarreceptie. Tibetaanse Amerikanen, diplomaten, ambtenaren, andere hoogwaardigheidsbekleders en medewerkers van diverse besturen en particuliere organisaties gevestigd in Washington DC vierde samen Losar.

Vicepresident Bhunchung Tsering van International Campaign for Tibet (ICT) ziet het als een erkenning van de Tibetaans-Amerikaanse cultuur en haar bijdrage aan de Amerikaanse samenleving. De voormalige speciaal gezant van ZH de Dalai Lama, Lodi Gyari, legde de symboliek van Losar uit en zag aan dit gebaar van het Amerikaanse Ministerie van Buitenlandse Zaken, de steun om de verschillende religieuze en culturele waarden en de taal van de Tibetanen te behouden. Staatssecretaris Sarah Sewall, die onder andere de coördinatie voor Tibetaanse kwesties in haar portefeuille heeft, deelde haar ervaring van de contacten vorig jaar met Tibetanen in India en Nepal. De receptie werd opgeluisterd door zang, het aanbieden van Chang (Tibetaanse bier). Tibetaanse koekjes en ceremoniële offers.

Bekijk de video: https://www.facebook.com/video.php?v=810033105699143

Lees ter aanvulling eerder verschenen artikelen over Losar in het BD, geschreven door Bianca Visser:
3 maart 2014: http://boeddhijtischdagblad.nl/27201-happy-losar-tashi-delek/
6 maart 2014 http://boeddhijtischdagblad.nl/27331-eerste-dag-tibetaans-nieuwjaar-usa-en-vlaanderen/
19 februari 2015: http://boeddhijtischdagblad.nl/40658-happy-losar-2142-tibetaans-nieuwjaar/

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Nieuws, Tibetaans boeddhisme Tags: Bianca Visser, goede wensen, Losar, recepties, wensen

Lees ook:

  1. Happy Losar Tashi Delek!
  2. Eerste dag Tibetaans Nieuwjaar in USA en Vlaanderen
  3. Dalai Lama brengt begin mei 2014 driedaags bezoek aan Nederland
  4. Het spiegelingsproces van Tashi Norbu

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Henk Molenaar zegt

    6 maart 2015 om 02:39

    Hartelijk dank voor dit mooie overzicht! :-)

Primaire Sidebar

Door:

Bianca Visser

Boeddhist en personal coach, onderzoeker en medewerker van het Boeddhistisch Dagblad. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 14 augustus 2022
    Kum Nye Dancing zomerserie | Online | vanaf 14 aug
  • 19 augustus 2022 - 21 augustus 2022
    Retraite weekend | Vreugde van zijn: gelukkig zijn | Live | 19-21 aug
  • 22 augustus 2022 - 26 augustus 2022
    3-daagse boeddha vakantie
  • 26 augustus 2022 - 28 augustus 2022
    Retraite weekend | Liefde en Compassie voor jezelf en anderen | Live| 26-28 aug
  • 29 augustus 2022
    Discovering Buddhism open Class
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De rafelkant van onze democratische rechtsstaat – Deel 1

    Kees Moerbeek - 7 augustus 2022

    De auteur signaleert een onontkoombare overgang naar een staatsgrenzen overstijgende vervlechting van belangrijke leefomstandigheden op economisch, cultureel, klimatologisch en technologisch gebied. Het verlies van houvast dat dit veroorzaakt valt samen met het verlies van de bescherming door de verzorgingsstaat. Dit wordt verergerd door de onverschilligheid in leidende politieke en economische kringen ten opzichte van de onzekerheid die de veranderingen oproepen. De weerstand die dit alles opwekt neemt op veel plaatsen onder invloed van populistische en autoritaire bewegingen ‘de vorm aan van een afwijzing van anderen, andersdenkenden en andersverschijnende mensen.’

    Woef hé…een signalering

    Erik Hoogcarspel - 4 augustus 2022

    Georg Luck (1926 – 2013) was hoogleraar aan de Universiteit in Baltimore, Verenigde Staten in de klassieke cultuur en talen. Aan het einde van zijn carrière heeft hij op verzoek van een collega een studie uitgevoerd naar een heel aparte groep van filosofen, de cynici. Het wordt cynicus is afgeleid van “hond”, kynos. Deze “honden” predikten voor het volk en leidden talentvolle leerlingen op.

    De kinderen hebben nu rust nodig. Over ouderverstoting.

    Rob van Boven en Luuk Mur - 2 augustus 2022

    De kinderen waren 5 en 4 jaar toen de moeder vertrok met de kinderen. Ze wilde niet langer als slaaf behandeld worden door haar man. De kinderrechter besliste dat het woonverblijf bij moeder was, er kwam een bezoekregeling met vader en er werd opgelegd dat de ouders mee zouden doen aan ouderbemiddeling. De bemiddeling werd geen succes en ook een tweede en derde poging mislukte. Toen kwam er een melding bij Veilig Thuis door de vrijwillige jeugdhulpverlening.

    Crisis op crisis

    gastauteur - 1 augustus 2022

    Stel dat de vooronderstelling dat de mens beschikt over een vrije wil nu eens niet waar blijkt te zijn terwijl ons wetstelsel daar wel vanuit gaat en daarmee aansluit bij het vrije-markt-denken, het kapitalisme. En als dat niet waar is of maar heel beperkt, wat betekent dat dan? Dat er zoiets als een vrije wil bestaat is een aanname, een geloofsartikel.

    Narrative self en experiential self: hoe begrip van meditatieonderzoek beoefenaars kan helpen op hun pad

    gastauteur - 31 juli 2022

    Ik gebruik wel eens het beeld van een motor met zijspan. Als je geen meditatiebeoefenaar bent dan zit het narratief achter de stuur en de directe ervaring in het zijspan. Door beoefening kan je dat omdraaien, kom je ‘in’ de ervaring. En als je het narratief toch nodig hebt, dan zet je hem in. Waarvoor het ook helpt is dat mensen het niet meer zo vervelend vinden wanneer ze niet opmerkzaam zijn omdat ze begrijpen waar het narratief mee bezig is. Zo voorkom je de opbouw van aversie tijdens het mediteren.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2022 – dag 220 – afwachting
    • Boeddha in de bajes – levenslang
    • Halte Hertenkamp – Door wie laat ik me gek maken? Stil water
    • Edel – Vrijheid
    • Wanneer doen mensenrechten er weer toe?

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens