• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » De Onhebbelijke Gelijkhebber

De Onhebbelijke Gelijkhebber

22 februari 2015 door gastauteur

Dorine Esser 'grote verdiensten'
Tekst Dorine Esser.

Het had de titel van een Suske en Wiske kunnen zijn, maar daarover later meer. Eerst wil ik iets bekennen. Al is het schoorvoetend toch wil ik iets toegeven over wat ik tot mijn schaamte ontdekte. Iets waarover ik lang stil ben geweest maar wat nu toch maar eens het licht moet zien. Als ik het om me heen zie gebeuren, als ik mensen fanatiek vind, of onverzettelijk en vastgeroest in hun meningen en hun achterlijke on-coole ideeën met geweld zie opleggen aan anderen, dan heb ik meteen een vers oordeel gebakken. Klaar om opgediend en heet gegeten te worden. Maar hoe gaat dat eigenlijk met mij? Hoe reageer ik als mijn denkbeelden en heilige overtuigingen in het gedrang komen?

Ik beken: Er schuilt een terrorist in mij een gelijkhebber die oude vriendschappen rucksichtslos voor het vuurpeloton zet en nieuwe vriendschappen acuut weet te bedreigen. Het is een regelrechte blamage maar in mij woont een verstarde extremist. Hij heeft zijn intrek genomen in de schaars verlichte kelder, slaapt op wat kartonnen dozen in een oude legerslaapzak tussen afgedankte meubelen. Hij eet pizza’s uit binnen het uur aan huis geleverde dozen en snackt tussendoor zonnebloempitten. Hij heeft een onesthetische baard laten staan als uitroepteken bij zijn onethische gedrag en is voorlopig niet van plan te vertrekken. Sterker nog, hij overweegt om tijdens uit het niets opkomende verongelijktheid het hele zaakje op te blazen, mij de trappers te laten verliezen om me zodoende aan te zetten tot ongeciviliseerd gedrag. Hij is een uit het beste dogmatische hout gesneden eersterangs zwartwitfilosoof met op zijn CV de volgende hobby’s: SM, (liefst) met zwarte vlaggen zwaaien en kamikaze vliegen. Daarbij blinkt hij uit in het letterlijk nemen van transcendente teksten en heeft hij tegelijk een zwak voor los in het vel zittende puppy’s en teddybeertjes. Alles wat er enigszins uit kan zien als een bedreiging van zijn vaste waarden wordt gretig onder vuur genomen of in een vlaag van opkomende krenking zonder aarzelen met de grond gelijk gemaakt.
Het is ronduit gevaarlijk in huis met deze ongenode gast.

Ik heb van alles geprobeerd. Heb paramilitairen voor het keldergat laten posteren in de hoop zijn dreigende acties te ondermijnen. Maar toch wist hij ongemerkt naar boven te komen. Ik leerde niet-agressief communiceren waarop hij gelijk ondergronds ging. Tot slot probeerde ik hem te temmen door hem eten te geven in navolging van de bestseller Bevrijd je demonen: ‘Kom binnen, neem een stoel, ga zitten! Wat eet je? Wat drink je niet-alcoholisch natuurlijk?’ Maar hij geloofde me niet en verdween weer schichtig de duisternis in. Dit is mijn allerlaatste poging. Ik stel hem bloot aan jullie. Nu weet iedereen die dit leest dat hij leeft in mij en dat hij me alleen al door te bestaan de mond probeert te snoeren. Ik laat hem vanaf nu dagelijks naar buiten. Ga met hem wandelen als met een hond maar dan hand in hand. Want eerst is hij vast bang, durft niet los te  lopen en blaft natuurlijk iedereen af. Maar het licht zal hem zachter en het wandelen zal hem soepeler maken. We raken vertrouwd met elkaar en door mijn zorgzame aandacht en onderzoekende blik, ontwapen ik hem. Ik kan niet anders meer dan erkennen wat is en tegelijk bent u gewaarschuwd voor die radicale griezel in mij.

Willy Vandersteen komische strip over Jodenhaat
Antisemitische strip van Willy Vandersteen in een vitrine van Museum Kazerne Dossin, Mechelen, België https://www.kazernedossin.eu/NL/

Om op Willy Vandersteen terug te komen. Voordat Suske en Wiske er waren dacht hij op deze manier goed bezig te zijn (zie afbeelding). Zo ligt er tussen uit haat geboren satire en humor een flinterdunne lijn. Door te denken gelijk te hebben, de waarheid te vertegenwoordigen, kortom door overtuigd te zijn het ‘goede’ te doen gebeuren de vreselijkste dingen. En daarom raadde iemand al 2500 jaar geleden aan niet zozeer het goede te doen, maar het slechte te vermijden door werkelijk alles op alles te zetten om niets of niemand kwaad te doen:

Want nooit komen uitingen van haat
In deze wereld tot rust door haat,
Maar door niet te haten komen ze tot rust.
Dat is een eeuwige wet.

(uit: De verzameling van korte teksten, Deel 1, Dhammapada, Asoka, p. 273, 5.)
Tsultrim Allione, Bevrijd je demonen, Servire.

Deze column is eerder verschenen in de nieuwsbrief van Zen Peacemakers Lage Landen

 

 

 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Nieuws Tags: Dorine Esser, gelijk, terrorisme

Lees ook:

  1. Helaas waar gebeurd
  2. Weg met die dikke ikken
  3. Good-evening! boeddhisten in de Lage Landen
  4. Gooood-evening! boeddhisten in de Lage Landen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Nel Hofstra zegt

    22 februari 2015 om 15:24

    Dorinne, wat een indrukwekkend verhaal. Stemt zeker tot nadenken. Hartstikke bedank!

  2. teska seligmann zegt

    22 februari 2015 om 16:11

    Aangenaam kennis te maken, Dorine. Prachtig!

  3. Leo van Vegchel zegt

    23 februari 2015 om 11:43

    Mooi en luchtig gedaan. Luchtig is belangrijk. Afschuwlijk herkenbaar. Nog n heel pad te gaan. Fijn dat jij daar ook loopt, pelgrim

  4. Dingeman Boot zegt

    23 februari 2015 om 12:05

    Fijn om iets van jou te lezen en ik ik hoop dat het je goed gaat!

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

02 feb
Meditatie in het dagelijks leven
2 feb 23
02 feb
Stiltemeditatie
2 feb 23
02 feb
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
2 feb 23
04 feb
Innerlijke ruimte | Live en Online Workshop Kum Nye Yoga
4 feb 23
05 feb
Zen ochtend met Doin Sensei
5 feb 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Erik – Een kleine geschiedenis van de leegte

    Erik Hoogcarspel - 1 februari 2023

    Logica is als de Formule 1: het geeft een hoop lawaai, maar het leidt ergens naar. Leegte gaat ook nergens naartoe, het heeft geen geschiedenis, dat hebben alleen de mensen die erover praten.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Periyar E.V. Ramasamy de hemelbestormer

    Kees Moerbeek - 15 januari 2023

    De maatschappelijke initiatieven van de zakenman Periyar maakten hem populair en zijn populariteit nam toe door zijn activiteiten in de lokale politiek. In 1919 sloot hij zich aan bij het Indian National Congress, maar verliet deze partij teleurgesteld in 1925, omdat volgens hem de partij alleen de belangen van de brahmanen diende. In 1925 richtte hij de Self-Respect Movement op en daarna de Vaikom Satyagraha. In datzelfde jaar ging hij zijn eigen politieke weg.

    De twee hersenhelften ondergaan een hiërarchie verwisseling

    Rob van Boven en Luuk Mur - 11 januari 2023

    Een vriendin brak haar voet op vier plaatsen en kwam thuis te zitten. Ze woont alleen en toen ze de thuiszorgmedewerkster vroeg een boterham te smeren voor haar, was het antwoord dat ze dit niet mocht doen volgens haar protocol.

    Paul Boersma – Meditatie en pijn

    Paul Boersma - 10 januari 2023

    We vermijden in het dagelijks leven het lijden door er instinctief omheen te gaan, of anders door het te negeren, er geen aandacht aan te schenken, het te onderdrukken. In het eerste geval gaat het om mogelijke toekomstige pijn, in het tweede om aanwezige pijn, waarbij het makkelijker is psychische dan lichamelijke pijn te negeren, en makkelijker om de pijn van anderen dan de eigen pijn te negeren. Vermijden en negeren: dit is de dierlijke kant van ons mens-zijn.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Autolyse, anatman en andere illusies
    • Het jaar 2023 – dag 31 – watersnood
    • De strijd om het vlees
    • Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht
    • Guy – Het Pad (P. magga)

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens