• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Tibetaans boeddhisme » Honderd jaar oude mummie is monnik Sanjjab

Honderd jaar oude mummie is monnik Sanjjab

20 februari 2015 door de redactie

Er is meer bekend over de achtergrond van de boeddhistische monnik wiens gemummificeerde lichaam enkele weken geleden in Buiten-Mongolië is gevonden. Volgens G. Purevbat, een bekende Mongoolse boeddhistische kunstenaar en lama–spirituele leraar—gaat het om een monnik met de naam Sanjjab, die leefde van 1822 tot 1905. Een eerdere veronderstelling dat de mummie tweehonderd jaar oud zou zijn blijkt dus onjuist te zijn.

De mummie- in een meditatieve positie,  kwam na meer dan een eeuw in het nieuws doordat een gewetenloze dief er mee aan de haal ging en hem wilde verkopen. Het dode lichaam werd teruggevonden in de Centraal Aziatische land hoofdstad van Ulaanbaatar. Purevbat is betrokken bij het vaststellen van de identiteit van de monnik en onderzoekt hoe het mogelijk is dat het lichaam in zo’n uitstekende staat van preservatie werd aangetroffen. Aarde en stof worden van het lichaam verwijderd alvorens het verder wordt onderzocht en aan het publiek getoond. De mummie, die wordt teruggebracht naar de plek waar hij werd gestolen, zal wel beter worden beveiligd. Volgens Purevbat is de overleden monnik een leerling geweest van de Geser Lama, een gerespecteerde figuur in het Mongoolse boeddhisme die van 1811-1894 leefde.

Gemummificeerde monniken hebben een vitale spirituele kracht voor Mongoolse boeddhisten,  waarvan sommigen geloven dat hoge lama’s waarvan organen bewaard zijn  gebleven niet echt dood zijn.  Zij zien ze als levende wezens.

Videostill van de mummie.
Videostill van de mummie.

Jonathan Mair, een autoriteit op het gebied van het  boeddhisme aan de Universiteit van Manchester in Groot-Brittannië, zei dat het behoud van lichamelijk relikwieën in het boeddhisme terug gaan naar de Boeddha zelf.  ‘In het Tibetaans boeddhisme, zoals beoefend in Mongolië,  is het bewaren van  organen van belangrijke religieuze leraren heel gewoon. Het lichaam wordt in de lotushouding geplaatst, zoals in dit geval, voordat het wordt verpakt in zout of met andere conserveringsmiddelen behandeld om uiteindelijk te worden opgegraven en in een stoepa of heiligdom gezet.’ De precieze omstandigheden van de mummificatie van Sanjjab zijn nog niet duidelijk en kunnen aan het licht komen nadat het lopende onderzoek voltooid is. Het droge klimaat van Mongolië kan daarbij een rol hebben gespeeld.

Boeddhisten in Mongolië zijn gedurende een groot deel van de twintigste eeuw fanatiek vervolgd toen het land een communistische satelliet van de Sovjet-Unie was. Talrijke stoepa’s, tempels en kloosters werden vernietigd en veel van de vierentwintigduizend lama’s werden door de Sovjets vermoord.

Bron BNN.

 

Categorie: Nieuws, Tibetaans boeddhisme Tags: boeddhistische monnik, Geser Lama, mummie, Sanjjab

Lees ook:

  1. Tweehonderd jaar oude mummie gevonden- monnik in lotushouding
  2. ‘Boeddhistische mummie na tweehonderd jaar nog steeds in leven’
  3. Duizend jaar oude mummie van meester Liuquan door CT-scan
  4. Juridisch getouwtrek om boeddhabeeld

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 6 juni 2025
    Yoga en meditation
  • 6 juni 2025
    Exploring wisdom and emptiness
  • 9 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 10 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 11 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 11 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 13 juni 2025
    Kesa en Rakusu naaiworkshop
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Sodis – de virtuele denkster 531
    • “Maak een landkaart van je innerlijke leven, en dat van anderen”
    • Theaterfestival Bosfest keert terug in het Amsterdamse Bos
    • B’eter: Limabonen met paddenstoelen en courgette
    • Zachte Krachten Brief 48 – bomen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.