• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Dalai Lama: ik ben een marxist

Dalai Lama: ik ben een marxist

14 januari 2015 door de redactie

De Tibetaanse geestelijke leider de Dalai Lama noemt zichzelf in het kader van de sociaaleconomische theorie een marxist. Hij zei dat in een lezing voor studenten van de Presidency University in Calcutta (Kolkata) in India.

“We moeten staan voor een mensgerichte aanpak. Kapitalisme is goed, socialisme is prachtig. Wat betreft de  sociaal-economische theorie ben ik een marxist, ben ik nog steeds een marxist. Veel marxistische leiders zijn nu kapitalisten in hun denken. Dat hangt af van motivatie en breder perspectief in hun denken  (over het inrichten van de samenleving),’ zei de Dalai Lama. Hij hield de studenten voor een actieve rol te spelen bij het vormgeven van een niet-gewelddadige toekomst en het belang van het overbruggen van de kloof tussen rijk en arm.  ‘In kapitalistische landen is er een groeiende kloof tussen rijk en arm. In het marxisme ligt de nadruk op gelijke verdeling en dat is belangrijk.’

Bron BNN

Karl Heinrich Marx (Trier, 5 mei 1818 – Londen, 14 maart 1883) was een Duitse denker die belangrijke invloed heeft gehad op de (politieke) filosofie, de economie, de sociologie en de historiografie; hij was een van de grondleggers van de arbeidersbeweging en een centrale figuur in de geschiedenis van het socialisme en het communisme. Marx woonde en werkte in Duitsland, Frankrijk, België, Nederland en Engeland. Hij had een bewogen leven, dat hij deelde met zijn vrouw Jenny von Westphalen en met zijn grote vriend Friedrich Engels, die hem – onder andere financieel – zijn hele leven heeft gesteund en die na de dood van Marx belangrijke werken van hem persklaar maakte.Als Marx’ belangrijkste werk wordt meestal Das Kapital (of in het Nederlands: Het Kapitaal) beschouwd. Daarnaast is zijn Communistisch Manifest (met Friedrich Engels) wereldberoemd. Op het werk en de denkbeelden van Karl Marx (en Friedrich Engels) is het marxisme gebaseerd.

Categorie: Dalai Lama, Nieuws Tags: Calcutta, dalai lama, kapitalisme, Karl Marx, marxisme

Lees ook:

  1. Dalai Lama bezoekt graf Moeder Teresa
  2. Een beetje eigendom is nog geen diefstal
  3. Deze tijd heeft een Popper en een Arendt nodig
  4. Residentie Dalai Lama in India gesloten voor alle publiek

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Jules Prast zegt

    15 januari 2015 om 00:44

    De Dalai Lama heeft dit vaker gezegd. Dat hij in sociaal-economisch opzicht meer gelijkheid bepleit, is te begrijpen, maar dat een spiritueel leider en boeddhist het historisch materialisme omarmt, blijft verbazing opwekken.

    • Kees Moerbeek zegt

      15 januari 2015 om 07:54

      ‘…dat een spiritueel leider en boeddhist het historisch materialisme omarmt, blijft verbazing opwekken.’ Dat mag je uitleggen, Jules.

      Binnen de SDAP waren er een aantal dominees actief, dus dat zou volgens jou ook niet kunnen.

      Een vriend en politicoloog zei me ooit dat de Boeddha zijns inziens sociaal-democraat was.

      • Jules Prast zegt

        15 januari 2015 om 08:53

        Geen probleem, Kees:

        In marxisme is geest een afgeleide van materie. In boeddhisme is dit precies omgekeerd.

        De lineaire visie op de geschiedenis als een teleologisch proces waarin na een strijd om de productiemiddelen de dictatuur van het proletariaat zal zegevieren, verhoudt zich niet met het cyclische wereldbeeld van het boeddhisme.

        Voorwaardelijk ontstaan en de vier Edele Waarheden leggen de focus van bevrijding in een compleet andere richting dan die het marxisme uitgaat.

        De DL zou er bovendien goed aan doen zich bij de middenweg te houden in plaats van een voorkeur uit te spreken voor een controversiële politieke richting die waar deze is toegepast, een spoor van lijden door de geschiedenis heeft getrokken.

        • Kees Moerbeek zegt

          15 januari 2015 om 20:52

          In 1894 is de SDAP in Zwolle opgericht. In 1897 kwam de SDAP voor het eerst in de Tweede Kamer. Deze partij had twee vleugels een reformistische en een orthodox-marxistische vleugel (daaruit ontstond de SDP, de voorloper van de CPH en later de CPN).

          Na WOII ontstond de PvdA, waarin SDAP’ers, christen-socialisten en vrijzinnig-democraten (= links-liberalen) opgingen.

          Kun je me aangeven op welke manier de SDAP of de latere PvdA een spoor van lijden door onze samenleving getrokken heeft?

          Samen met links-liberalen en vooruitstrevende christenen hebben sociaal-democraten gezorgd voor de verbetering van het lot van de werkende klasse aan het begin van de vorige eeuw enzovoorts enzovoorts. Ik zie dat niet als een spoor van lijden. Wat deze gedreven idealisten gedaan hebben, heeft niets met de Vier Edele Waarheden te maken?

          Jammer dat je Marx over een kam scheert met marxisten, marxistisch-leninisten en communisten (zoals de bolsjewisten zich gingen noemen) en je ziet geen onderscheid?

          ‘In marxisme is geest een afgeleide van materie. In boeddhisme is dit precies omgekeerd.’ Knap om dat onderscheid te kunnen maken, maar gelukkig hield de Boeddha zich niet met dit soort ‘onderscheid’ bezig. Hij had wel wat anders te doen :-)

          Karin Armstrong heeft veel geschreven over de Spiltijd, een unieke tijd in de geschiedenis van de mensheid. Deze culturele omwenteling is met name ontstaan door de overgang naar een agrarische samenleving waardoor grote welvaart ontstond. In deze tijd ontstond het boeddhisme, dat nauw verbonden is met het ontstaan van (handels)steden in India. Wat was er nu eerst de geest of de materie, die aanleiding tot deze enorme omwenteling gaf? Ik zou het niet weten.

          Hoe verloopt de geschiedenis: lineair of cyclisch en wat in het verschil? Ik zou het niet weten en vraag me af of het te weten is. De vinger is de maan niet, denk ik altijd maar.

          Zelfs nu het communisme op sterven na dood is, tuin je nog steeds in hun propaganda en hun claimen van het gedachtengoed van Marx. Jammer, Jules.

          Natuurlijk mag je de DL terecht wijzen, Jules, maar….

          • Jules Prast zegt

            16 januari 2015 om 00:38

            Beste Kees,

            Even kort en puntsgewijs:

            1. Gevraagd naar welke vorm van marxisme hij aanhangt, heeft de Dalai Lama zichzelf nog in 2013, in een interview met Tricycle, een communist genoemd.

            2. Ja, marxisme en communisme hebben een rol gespeeld bij de emancipatie van de arbeiders.

            Maar paradoxaal genoeg is er geen andere politiek-maatschappelijke ideologie uit naam waarvan zoveel mensen zijn uitgemoord, verhongerd, gedeporteerd, gevangen gezet, gemarteld en anderszins ontrecht als juist dat communisme.

            3. Karen Armstrong is buitengewoon deskundig op het gebied van de geschiedenis en de typologie van religies, maar haar hypothese over de ‘Axial Age’ is een (omstreden) theorie, een verklarend model dat je niet voetstoots moet aannemen voor de werkelijkheid van een voorbije tijd.

            4. Van de cyclische kosmologie van het boeddhisme zijn ‘draaien aan het dharmawiel’ en wedergeboorte in zes rijken (levenswiel) duidelijke uitdrukkingen.

            Een uitdrukking van modern, ‘wetenschappelijk’ en lineair denken is vooruitgangsgeloof, voor velen in onze tijd zo vanzelfsprekend dat we het niet eens herkennen als geloof, als onze ‘mythe’.

            5. Geest en materie zijn geen historische determinanten, maar filosofische categorieën. Als je daar het onderscheid niet tussen kunt maken, ga ik me afvragen wat je dan eigenlijk begrijpt van de leringen van de Boeddha die zich daar wel degelijk mee bezighield (skandha’s, twaalf schakels van voorwaardelijk ontstaan, meditatie, jhana’s, etc. etc.).

            6. Wat je aan onze gedachtenwisseling kunt aflezen, is met hoeveel onduidelijkheden en interpretaties ‘het’ boeddhisme is omgeven. Er is nog veel werk aan de winkel en we moeten nog het nodige in elkaar investeren voordat we in de boeddhistische wereld kunnen doorgronden wie er nu eigenlijk van welke definitie van de situatie uitgaat. Maar misschien komt dit ook doordat boeddhisme bij ons met een historie van krap twee eeuwen nog een relatief jong verschijnsel is.

            Met vriendelijke groet,

            Jules

        • Kees Moerbeek zegt

          16 januari 2015 om 10:05

          Dank, Jules dank dat je me terechtwijst. Ik ben inderdaad nogal traag van begrip
          :-(

          ‘5. Geest en materie zijn geen historische determinanten, maar filosofische categorieën. Als je daar het onderscheid niet tussen kunt maken, ga ik me afvragen wat je dan eigenlijk begrijpt van de leringen van de Boeddha die zich daar wel degelijk mee bezighield (skandha’s, twaalf schakels van voorwaardelijk ontstaan, meditatie, jhana’s, etc. etc.).’

          • Kees Moerbeek zegt

            16 januari 2015 om 11:16

            Jules, dit leek me wel passend :-) https://www.youtube.com/watch?v=aPANnVPHd3w

          • Jules Prast zegt

            16 januari 2015 om 13:09

            Beste Kees, mijn verontschuldigingen voor de zin “dan ga ik me afvragen wat je dan eigenlijk begrijpt van de leringen van de Boeddha”. Dit vind ik bij nader inzien een te scherp geformuleerde, onaardige suggestie die je niet verdient. Deze suggestie is in de vuur van de discussie rond het middernachtelijk uur te snel uit mijn pen gekropen en dat betreur ik. We mogen het hier misschien niet eens zijn, maar op grond van je andere bijdragen (waar ik vaak veel van leer) twijfel ik geen moment aan je kennis van en passie voor de Dharma. Nogmaals mijn excuses hiervoor _/\_

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.