Consumenten hebben het mierzoete kinderdrankje Capri-Sun Multivitamin van Coca Cola uitgeroepen tot het meest misleidende product van 2014. Coca Cola wint daarmee het Gouden Windei van voedselwaakhond foodwatch. Net als in 2013 ontsnapt Albert Heijn op het nippertje aan de eerste plaats, dit jaar met de ‘ambacht rundervink’ die helemaal niet ambachtelijk blijkt te zijn. foodwatch probeerde de gevreesde prijs woensdagochtend in het het hoofdkantoor van Coca Cola in Rotterdam uit te reiken maar de woordvoerder van Coca Cola weigerde die in ontvangst te nemen omdat het bedrijf zich niet herkent in de kritiek.
De vijfde Gouden Windei verkiezing kreeg net als voorgaande jaren veel aandacht. Ruim 26.000 consumenten stemden tussen 11 september en 30 september op de grootste misleider van 2014.
Ruim 10.000 stemmen, zo’n 38 procent, zijn gegaan naar het populaire kinderdrankje Capri-Sun Multivitamin. Eén zakje van 200 ml bevat 19 gram suiker, bijna net zoveel als dezelfde hoeveelheid cola. Omgerekend zijn dat bijna 5 suikerklontjes. Verder bestaat het drankje uit 12% vruchtensap uit concentraat, bronwater, natuurlijke aroma’s en toegevoegde vitamines. Die laatste zijn vooral toegevoegd om het drankje onterecht een verantwoord imago te geven. Ouders worden misleid met de tekst ‘drank met vruchtensappen en bronwater’.
Ondanks het hoge suikergehalte wordt het drankje actief gepromoot richting kinderen. Cartoonfiguurtjes sieren de verpakking en van de doos kunnen ze een heus fotolijstje knutselen. ‘Bedankt voor de Capri-Sun mam’, staat er in grote letters op. Uit meerdere onderzoeken blijkt dat kinderen die gesuikerde drankjes drinken, dikker zijn dan hun leeftijdsgenoten die dat niet doen. Onderzoek van VUmc toont bovendien aan dat Nederlandse kinderen meer frisdrank drinken dan kinderen uit andere Europese landen.
“Coca Cola weet heel goed dat het promoten van mierzoete drankjes richting kinderen niet meer van deze tijd is. Eén op de zeven kinderen en jongeren is te dik. Daarom proberen ze het drankje gezonder voor te stellen dan het is. Dat is onverantwoord en daar moet Coca Cola mee stoppen”, aldus Meike Rijksen, campagneleider bij foodwatch.
Capri-Sun won in 2013 de Goldener Windbeutel van foodwatch Duitsland; de Duitse variant van het Gouden Windei.
Net als in 2013, kruipt Albert Heijn door het oog van de naald. Met exact 35% van de stemmen staat de ‘Ambacht Rundervink’ van de supermarktketen op de tweede plaats. Deze rundervink is opgespoten met water, bevat vijf verschillende soorten suiker en maar liefst zeven E-nummers. De Koninklijke Nederlandse Slagersorganisatie stelde in 2013 al dat Albert Heijn de term ‘ambachtelijk’ gebruikt als marketinginstrument en hiermee de consument misleidt.
Meike Rijksen van foodwatch: “Helaas is de term ‘ambachtelijk’ niet beschermd en daar maakt Albert Heijn dankbaar misbruik van. Ze hebben de tweede plaats in de Gouden Windei verkiezing echt verdiend. Deze rundervink is een regelrechte belediging voor slagers.”
Met 16% van de stemmen eindigt belVita Breakfast Meergranen op de derde plaats. De Knorr Boeren Groente Soep van Unilever krijgt met 5% de vierde prijs en helemaal onderaan staat Rosita’s Surinaamse Roti’s met 4% van de uitgebrachte stemmen.
Voedselwaakhond foodwatch organiseert sinds 2010 jaarlijks de Gouden Windei verkiezing om de problematiek van grootschalige misleiding in de supermarkt zichtbaar te maken voor het grote publiek en om druk uit te oefenen op de overheid. foodwatch vindt het hoog tijd dat de overheid in actie komt en strengere regels stelt en deze ook daadwerkelijk handhaaft.
“We kampen met een serieus probleem; 41% van de Nederlanders is te dik. Maar een bewuste en verantwoorde keuze in de supermarkt wordt ondermijnd door de misleidende informatie die voedselfabrikanten ons voorschotelen. Consumenten hebben recht op eerlijke informatie. De overheid moet in actie komen om dit probleem aan te pakken”, stelt Meike Rijksen van foodwatch.
Bron foodwatch