• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Dieren redden om een goede wedergeboorte te creëren

Dieren redden om een goede wedergeboorte te creëren

11 april 2021 door de redactie

Gelazomo, een Tibetaanse herderin, haalt om de paar minuten met het blote oog nauwelijks waar te nemen garnalen uit  de modderige bedding van de Batang-rivier in Yushu, China. De vrouw vreest dat zonder haar ingrijpen de kreeftjes zullen sterven. De diertjes komen terecht in een emmer met water om later weer uitgezet te worden in het stromende rivierwater.

Zij is niet alleen, naast haar zwoegen tientallen jonge en oude Tibetanen- als heuse goudzoekers,  om dierenlevens te redden. Ze doen dat niet alleen voor het welzijn van de garnalen, maar ook voor een goede wedergeboorte, het kweken van goed karma.

Boeddhisten worden aangemoedigd om respect te hebben voor alle levende wezens.  Sommigen eten geen vlees, anderen kopen voor de slacht bestemde dieren op en stellen ze in vrijheid. In Yushu, een grotendeels Tibetaanse stad, gaan boeddhisten massaal naar de Batang-rivier om de gestrande rivierkreeftjes te redden. De Tibetanen in Yushu leggen een directe relatie tussen hun eigen doden en het redden van deze kreeftjes. Met hun reddingsacties geven ze op een positieve wijze uiting aan het verlies en het opgelopen trauma en de boeddhistische leer, dus het kweken van goed karma. Anderen geloven dat zo’n kreeft wel eens een wedergeboren manifestatie kan zijn van een van hun omgekomen vrienden of familieleden.

Op het Tibetaans Plateau gaat de toewijding van de bevolking niet alleen uit naar kreeftjes. Veel Tibetanen eten vlees van Jaks maar het is niet ongewoon om te zien hoe Jaks of geiten er prachtig versierd- met kleurrijke soorten garens, rondlopen, een aanwijzing dat hun leven gespaard is gebleven. Het redden van dierenlevens heeft onderhand grote vormen aangenomen en wordt grotendeels gefinancierd door overzeese boeddhisten.

Lokale monniken erkennen dat de praktijk een te verwaarlozen effect op het aantal voor de slacht bestemde dieren heeft, maar ze zeggen dat de acties dienen om mensen de heiligheid van het leven te laten herinneren en er zelf voordeel aan te behalen.

Bron BNN.

 

Categorie: Dierenwelzijn, Geluk, Nieuws, Opmerkelijk Tags: China, dieren, karma, reïncarnatie en wedergeboorte, Tibet

Lees ook:

  1. Lobsang Sangay: ‘Fidel Castro kan ook geen paus benoemen’
  2. Dalai Lama plaatst China in een lastig parket
  3. Tibetaanse hemelbegrafenissen beschermd door wet
  4. Tibetaanse gouverneur valt Dalai Lama hard aan

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Ujukarin zegt

    1 augustus 2014 om 10:47

    Ach, er zijn vele gradaties…
    1] Gewoon dieren helpen (gezond blijven danwel slacht voorkomen) uit Metta: prima. En daar mag je best zelf enig goed gevoel aan overhouden.
    2] Datzelfde doen ‘om je eigen karma te verbeteren’, dan wordt het al een hellend vlak. Het hele idee van karma-boekhouding voor bijvoorbeeld betere reputatie in het dorp of betere wedergeboorte-als-je-daarin-gelooft is nou niet echt in lijn met overstijgen-van-Ego enzo.
    3] En nog boeiender zijn handelaren, heb je o.a. in Thailand, Vietnam en Sri Lanka, die dieren (vissen, schildpadjes) verkopen aan de volgeling die ze dan vervolgens de vrijheid mag teruggeven.
    Een niet onaanzienlijk deel der handelaren wandelt, als de klanten verder gelopen zijn, naar de vrijlaat-plaats en vangt de vissen/schildpadden opnieuw voor de volgende verkoopronde. Want business-is-business, toch? ;-)

    With folded palms,

  2. Barbara Steadfast Dharma de Zoete zegt

    1 augustus 2014 om 11:39

    Intentie, iemand?

    Intentie. Als je ‘het redden van dieren’ ziet als koehandel over je bestemming, denk ik niet dat je de woorden van de Boeddha echt hebt begrepen, eerlijk gezegd.
    Anderzijds staat me bij dat de Boeddha er ook geen bezwaar tegen had. Geparafraseerd heeft hij eens gezegd dat goede daden verrichten om een goede wedergeboorte te bewerkstelligen wellicht zo werkt, maar ook als het niet zo werkt, heb je in elk geval in dit leven goede daden verricht. Win-win :)

    De hele handel in goede daden, al dan niet gericht op dieren die zich waarschijnlijk als soort prima weten te redden, doet me sterk denken aan de tijd dat je in het Christendom aflaten kon kopen en zo. Een aflaat of wat, een andere boetedoening, een Weesgegroetje tussendoor en hoppa… je kon bij je dood zo de hemelpoort doorstappen.
    Maar ook dat heeft een andere kant. Als je tijdens je leven al bezig bent met het opmaken van de balans, een boekhoudinkje van goed en kwaad, is de kans toch groot dat je tenminste probeert om die balans in evenwicht te houden, liefst laat doorslaan naar de gewenste kant. De handelingen zoals in het artikel beschreven zijn dan eigenlijk rituelen die het bewustzijn over je doen en laten in je huidige leven vergroten. Niets mis mee, lijkt mij.

    Overigens: of de kreeftjes er nou zo blij mee zijn, dat weet ik niet. Die hebben zich niet voor niets ingegraven in de modder. Dat doen ze waarschijnlijk al generaties zo. Zo zijn ze als soort uit het hele evolutionaire proces tevoorschijn gekomen. Ik denk niet dat ze ingrijpen van de genoemde vrouw echt nodig hebben.

  3. Ujukarin zegt

    1 augustus 2014 om 11:51

    Mee eens. Maar die win-win schiet een beetje z’n doel voorbij als het padvindertje een oud vrouwtje naar de overkant van de straat sleurt om zijn goede-daad-van-de-dag gedaan te hebben als dat vrouwtje eigenlijk helemaal niet wilde oversteken.
    Veel ‘goede daden’ in Azië met als primair doel de eigen boekhouding c.q. reputatie worden ook niet persé aan de meest behoeftige doelen (zoals bedreigde dieren of echt behoeftige medeburgers) besteed maar aan pakweg een extra laagje goud om het tempeldak mooier te maken…

    With folded palms,

    • Barbara Steadfast Dharma de Zoete zegt

      1 augustus 2014 om 12:31

      Het laagje goud op het tempeldak komt denk ik voor de verantwoordelijkheid van de tempelpriester en niet voor die van de gever.

      Maar ik snap wat je bedoelt. Hier in Europa zijn zo de kathedralen gebouwd. Ik, in de huidige tijd, geniet van de grootsheid en schoonheid en bestudeer geboeid de prachtige ramen en alle details waar mijn gulzige ogen maar beslag op kunnen leggen, maar in de tijd dat de bouw gefinancierd moest worden, was de wereld een andere. Grote donateurs die hun naam mochten opschilderen ergens in het gebouw. Kleine donateurs die een eigen zetel kregen. Het aanzien dat je kocht en hopelijk ook het beperken van je tijd in het vagevuur. Handel, handel, handel. Het beeld doemt op van Jezus die de wisselaars uit de tempel ranselt. Tijden en culturen veranderen, maar de mensen veranderen in wezen niet :) In wezen niet.

      De enige die in onze beelden intentieloos een goede daad verricht is het oude vrouwtje dat tegen haar wil aan de overkant van de straat geraakte en liefdevol aan de jonge padvinder denkt; ‘het is toch zo’n goeie jongen’ en glimlachend haar weg terugscharrelt.
      Tegen dat ìk oud ben en niets meer te verliezen heb, hoop ik dat ik de wijsheid heb gevonden om die garnalen te laten waar ze zijn en diep te weten dat dat goed is, ook als ze dat niet overleven.

  4. Vista Tibet zegt

    3 augustus 2014 om 09:10

    Bij het uitvoeren van goede daden zijn een aantal zaken van belang zoals de Boeddha dat heeft uitgelegd:
    1. gezien vanuit degene die iets wil doen: heb je onderzocht of je intentie zuiver is? Doe je het niet uit eigenbelang, of om er iets voor terug te krijgen bijvoorbeeld.
    2. bedenk vervolgens of het voor degenen aan wie je iets wilt geven of voor wie je iets wilt doen, ook goed is? Zit die ander er wel op te wachten en is het in zijn/haar voordeel, wordt die ander er beter van?

    Zo bezien is het verplaatsen van rivierkreeftjes uit de moder inderdaad een altruistische daad. De mensen worden er niet beter van, de dieren niet slechter, wellicht vinden ze het zelfs prettig. Het is tevens een wijdverbreide manier in Tibet waar men ook nog in reincarnatie gelooft en dus zou kunnen denken dat al die rivierkreeftjes omgekomen vrienden of bekenden zijn geweest die nu herboren zijn.

    Dan is het een hele mooie daad om zonder dat het de kreeftjes schaadt, zonder dat de doener er beter van wordt, op een liefdevolle manier de kreeftjes weer in het water te laten zwemmen in plaats van in de modder vast te zitten.

    Belangeloos actief je medemens/dier behandelen zoals je zelf behandeld zou willen worden, het liefst nog een stapje beter. Een mooie gedachte op de zondag-ochtend, dank je wel.

  5. Ruud van Bokhoven zegt

    12 april 2021 om 15:49

    Misschien ben ik hier te nuchter in, maar wees goed voor alle levende wezens en kwets hen en de natuur niet, denk wat minder aan je eigen verdiensten zoals men vrijwilligerswerk doet.
    Het is niet je karma waar je het voor doet, maar om je daden en dan hoef je je geen zorgen te maken om je goede karma.

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.