• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Dossiers » Bezoek Dalai Lama 2014 » Dalai Lama, in publieke lezing zondagmiddag in Ahoy

Dalai Lama, in publieke lezing zondagmiddag in Ahoy

11 mei 2014 door de redactie

De publieke lezing ‘Welzijn, Wijsheid en Compassie; een pleidooi voor een seculiere benadering’ door de Dalai Lama, vanmiddag in Ahoy in Rotterdam, stond in het teken van mededogen en het ontwikkelen van ethisch besef en handelen in een seculiere wereld.

In zijn meest recente boek genaamd ‘Beyond Religion’ schrijft de Dalai Lama: ‘Alle grote wereldreligies benadrukken liefde, mededogen, geduld, verdraagzaamheid en vergeving en bevorderen innerlijke waarden. Maar in de wereld van vandaag is ethiek gegrond op religie niet langer afdoende. Daarom raak ik er steeds meer van overtuigd dat het tijd is om een nieuwe manier van denken te vinden over spiritualiteit en ethiek, die verder reikt dan religie alleen.’

Gisteren was de Dalai Lama in de Laurenskerk in Rotterdam waar de Tibetaanse gemeenschap aanwezig was. Foto officiele site Dalai Lama in Nederland.
Gisteren was de Dalai Lama in de Laurenskerk in Rotterdam waar de Tibetaanse gemeenschap aanwezig was. Foto officiele site Dalai Lama in Nederland.

De Dalai Lama neemt het Indiase model van secularisme tot uitgangspunt waarbij ‘een diep respect en tolerantie voor alle religies’ en ‘een inclusieve en onpartijdige houding tegenover niet-gelovigen’ wordt ingenomen.

Seculier wil dus zeggen een sfeer van wederzijdse acceptatie en respect voor elkaars levensovertuiging. De essentie van elke religie is een goed hart, echter een te grote gehechtheid aan de eigen geloofstraditie kan het waarderen van andermans zienswijzen belemmeren.

Universele ethiek

Om duidelijk te maken hoe religie en ethiek zich tot elkaar verhouden, gebruikt de Dalai Lama het volgende voorbeeld:

‘Het verschil tussen ethiek en religie is als het verschil tussen water en thee. Ethiek en innerlijke waarden zonder religieuze inhoud zijn als water. Het is iets dat we iedere dag nodig hebben voor onze gezondheid en overleving. Ethiek en innerlijke waarden gebaseerd op een religieuze context zijn meer als thee.

Ahoy Rotterdam, zondag 11 mei 2014. Tsering Jampa, directeur ICT, houdt een toespraak. Foto BD.
Ahoy Rotterdam, zondag 11 mei 2014. Tsering Jampa, directeur ICT, houdt een toespraak. Foto BD.

De thee die we drinken bestaat voor het grootste deel uit water, maar het bevat ook een paar andere ingrediënten, zoals theebladeren, kruiden, misschien wat suiker of, tenminste in Tibet, zout. Deze maken de drank voedzamer en stimulerend, zodat we het iedere dag willen hebben.

Hoe de thee ook gezet wordt, het belangrijkste onderdeel is altijd het water. Terwijl we wel zonder thee kunnen leven, kunnen we niet zonder water. Evenzo worden we zonder religie geboren, maar niet zonder de noodzaak voor compassie.’

Een betere wereld

Om moreel goed te kunnen leven moeten we onze innerlijke waarden cultiveren. Met als fundamentele waarde: compassie. Universele compassie is ‘geworteld in het eenvoudige besef dat alle andere mensen net als jij geluk verlangen en lijden willen vermijden.’

De Dalai Lama nodigt Erica Terpstra uit op het podium in Ahoy, Rotterdam. Foto BD.
De Dalai Lama nodigt Erica Terpstra uit op het podium in Ahoy, Rotterdam. Foto BD.

Volgens de Dalai Lama zijn al onze problemen terug te voeren tot op het niveau van het individu; ‘als het mensen aan morele waarden en integriteit ontbreekt, zal geen enkel systeem van wetgeving en regulering adequaat zijn.’

Hij redeneert dat wanneer bepaalde kwaliteiten van het hart zijn verwaarloosd of afgeleerd, we alleen nog kunnen reageren uit zelfbehoud. Dit gedrag heeft een vernietigend resultaat op onze omgeving en de wereld. De enige manier om te herstellen en vooruitgang te boeken is door inzicht- en gedragsverandering.

De Dalai Lama: ‘Laten we om deze betere wereld te verwezenlijken daarom allemaal, jong en oud, niet als inwoners van dit of dat land, niet als aanhangers van dit of dat geloof, maar gewoon als leden van deze grote familie van zeven miljard mensen hier met visie, met moed en met optimisme naar streven. In alle bescheidenheid is dit mijn pleidooi. ‘

 

Categorie: Bezoek Dalai Lama 2014, Nieuws Tags: 2014, Ahoy, bezoek, dalai lama, lezing, Marc Loogman, Rotterdam

Lees ook:

  1. Foto’s (2e editie) Dalai Lama in Rotterdam
  2. Wat gaf de Dalai Lama vandaag zijn gehoor mee
  3. Demonstratie tegen Dalai Lama in Rotterdam
  4. Dalai Lama toert twaalf dagen door Australië

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Eric M Stols zegt

    11 mei 2014 om 16:45

    Ik vond het een inspirerende lezing, zonder meer.
    Maar ik voel mij steeds minder in grote massa’s thuis.
    Dus dank aan De BOS die e.e.a. live uitzond.

    Ik vond het ook frappant dat er vanuit het publiek in alle openheid vragen gesteld mochten worden.
    De Shugden affaire kon zelfs bevraagd worden.

    Er werd op het eind een financiële verantwoording gegeven.

    Blijkbaar heeft het publiek (en de Dalai Lama) zelf minder problemen met openheid dan de officiële media en de Hollandse scene rondom het bezoek.

    Wellicht derhalve ook indicatief, – het gehele gebeuren drijft derhalve op 1 inspirerende geest,
    de Hollandse inbedding getuigd veelal van een angstvallige op de winkel passende kruideniers mentaliteit?

    Of het andere uiterste,- op een volslagen idolatrie waarvan ook het humoristische incident met Terpstra, die haar plaats niet wist te vinden, getuigde?

    Mijn vragen (en waardering) die ik in alle bescheidenheid de Dalai Lama had willen vragen in een volgend stuk.

    Eric M Stols.

    • Joop Ha Hoek zegt

      11 mei 2014 om 22:48

      Stel ze aan de Dalai Lama, Eric, dat is de meest rechte lijn. Fijn dat je via onze krant de BOS bedankt. We zullen het doorgeven.

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet
    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen
    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.