• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Evelien Bannenberg – Expositie zenvolle tekeningen op rijstpapier

Evelien Bannenberg – Expositie zenvolle tekeningen op rijstpapier

6 juli 2012 door Joop Ha Hoek

In het Kwan Yin Huis in Eindhoven exposeert momenteel Evelien Bannenberg (1963) met prachtige pentekeningen op rijstpapier.

De oorsprong van haar tekeningen ligt in de tien jaar dat zij in de Botanische tuin Nijmegen werkte. Evelien: ‘Daar zag ik de levenscycli van alle planten. Hoe ze langzaam zich tot volle bloei uitvouwden en weer verdwenen in de aarde. Ik raakte gefascineerd door de plantenfamilies die 200 miljoen jaar geleden al bestonden en waaraan je het begin van de evolutie kunt herleiden door hun eenvoudige opbouw. Zoals bij de Paardenstaart die een wiskundig lijnenspel vormt. De relatie met penstreken is snel gelegd.’Evelien Bannenberg Eindhoven, met haar werk

In de botanische tuin mocht ze onder andere veel helpen met het wieden van ‘onkruid’. Onder invloed van zen is ze dit werk steeds minder gaan ervaren als frustratie en juist meer gaan voelen als inspiratie. Uit bewondering voor deze krachtige oerplanten, die ooit wel twintig meter konden worden, maakt ze er nu meters hoge tekeningen van. Een drukkerij drukt de tekeningen in een goede kwaliteit.

Evelien Bannenberg werk EindhovenEvelien: ‘Om de lijnen goed te laten zien, gebruik ik zwarte inkt en werk ik met een bamboe-pen. Deze is lastig te sturen en geeft daarmee de worsteling van de plant weer; alles meegemaakt te hebben en alles overleeft. Het onuitroeibare is als de inkt onuitwisbaar.

De hoogte van mijn werk tot drie meter is om het fysiek te benaderen in een woud van twintig meter hoge paardenstaarten te zijn. Die hoogte hadden deze planten in de oertijd. Ik maak het werk in een keer zonder correcties. Puur wat het geeft …’

Het werk van Bannenberg is te bewonderen in de kapel en diverse andere ruimtes op de begane grond van het Kwan Yin Huis in Eindhoven.

De expositie is iedere woensdagmiddag en vrijdagmiddag tussen 14 en 17 uur te bezichtigen na korte aanmelding via wanda@zen.nl
Tijdens het Open Weekend van het Kwan Yin Huis op 25 en 26 augustus is de expositie geopend van 10-17 uur.
Kijk voor meer informatie op www.kwanyinhuis.nl of www.evelienbannenberg.nl

Adres:
Kwan Yin Huis
Koenraadlaan 102A
5651 EZ Eindhoven

 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Beeldende kunst, Boeddhistisch leven, Nieuws Tags: bloemen, Eindhoven, Evelien Bannenberg, Kwan Yin Huis, printbatch2, Wanda Sluyter, zen

Lees ook:

  1. Kwan Yin Huis Eindhoven mogelijk naar ander onderkomen
  2. Kwan Yin Huis
  3. Kwan Yin Huis hoopt op geldschieters, onderhuurders en donateurs
  4. ‘Er is een algemene tendens om leraren te idealiseren en aan heilloze leraren verslaafd te raken.’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Evelien bannenberg zegt

    15 juli 2012 om 12:42

    Dag Dick Verstegen,

    Wat mooi zo oprecht en open jou verhaal en dat van de jongeren.
    liefs Evelien Bannenberg.

  2. Evelien bannenberg zegt

    15 juli 2012 om 12:50

    Dag Joop Hoek,

    Wat een mooi stukje werk .
    Ik voel me vereerd dat je dit heb willen plaatsen.
    Echt fijn.
    Dank je Evelien Bannenberg.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
27 mrt
Wekelijkse Zen in Twente meditatie avond op maandag
27 mrt 23
28 mrt
Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
28 mrt 23
28 mrt
Vipassana meditatie Rotterdam
28 mrt 23
Rotterdam
29 mrt
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
29 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Waarin verschijnt Bewustzijn? De holle retoriek van de non-dualist
    • Wereldwijd blinddoeken wetenschappers standbeelden en eisen klimaatactie
    • Guy – De aandacht van satipatthana (2)
    • Ludo – Eén
    • Bhutan: ‘Bruto Nationaal Ongeluk voor 140.000 verzwegen vluchtelingen’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens