• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Protestmars tegen misbruik Boeddha’s naam

Protestmars tegen misbruik Boeddha’s naam

27 juni 2012 door de redactie

Uit protest tegen het misbruik van de afbeelding en naam van Boeddha in allerlei commerciële activiteiten, organiseert de Knowing Buddha Foundation in Thailand zaterdag onder de naam “Dharma dankbaarheid’ een protestmars in Bangkok. De deelnemers lopen door een van de meest fameuze straten, de Khao San Road, om aandacht te vragen voor, wat zij noemen, het respectloze gedrag in de moderne wereld jegens de grondlegger van het boeddhisme.

Het is voor zover bekend de eerste keer in de geschiedenis van het Thais boeddhisme dat in een protestmars respect wordt geëist voor deze religie. De organisatie vindt het nodig om zich te roeren, omdat volgens haar de naam van de Boeddha steeds meer te grabbel wordt gegooid. De foundation roept elke boeddhist onder de leus ‘Stop disrespecting Buddha’ op zich daartegen uit te spreken.

Een voorbeeld van het respectloos omgaan met de naam van de historische Boeddha, is volgens de de organisatie de naamgeving van de hond in Disneys film ‘Snow buddies’: Boeddha. De organisatie zal er bij de filmproductiemaatschappij op aandringen de naam van de hond te veranderen.

De mars is ook gericht tegen het volgens de organisatie misbruik maken van het imago van de Boeddha, zoals beelden in allerlei commerciële activiteiten.  Daarom richt het protest zaterdag zich met name ook tegen het wereldberoemde concept van de Buddha Bars. Het zijn chique clubs, waarin onder meer een bar en restaurant, waar gasten eten en drinken en luisteren en dansen naar door een Dj gedraaide loungemuziek. In het boeddhisme wordt het overmatig gebruik van geestbenevelende middelen afgeraden.

Acharavadee Wongsakon, de oprichter van de foundation, zegt dat boeddhisten nooit hebben geprotesteerd tegen het, wat zij noemt, misbruiken van Boeddha’s naam. En dat daardoor de indruk ontstaat dat dat dan ook maar door mag gaan en boeddhisten niet gekrenkt kunnen worden.

‘Wij hebben normaal gesproken niet de intentie om ons tegen dingen af te zetten. Zodat de boodschap van het boeddhisme, respectvol met elkaar omgaan, doen wat juist is, verloren gaat. Boeddha’s naam en afbeelding zijn niet bedoeld om als  logo op een zitbank te worden afgebeeld. Of te worden gebruikt als koopwaar. Boeddhisten worden bij het zien van een beeld of de naam van de Boeddha herinnerd aan het goede in de boodschap van de stichter van deze religie, en niet hoeveel geld ze er mee kunnen verdienen, ‘ zegt Wongsakon.

In Nederland is ook allerlei prullaria met de afbeelding van Boeddha te koop. Tuincentra en Blokker draaien topomzetten met de verkoop van Boeddhabeelden, kaarsenhouders en lampen. Er zijn zelfs chocolade figuren met die afbeelding in omloop.

Aan onze lezers de vraag: Hoe erg is dat? Maakt het niet uit hoe, als de naam van Boeddha maar verspreid wordt? En, zou u uw hond Boeddha noemen. Of is het niet de moeite waard om je hierover op te winden, omdat vrijwel niemand weet hoe de Boeddha er werkelijk heeft uitgezien. Slechts in een paar boeddhistische teksten wordt er summier melding van gemaakt. De eerste beelden werden ook ver na zijn dood gemaakt. Laat het de redactie weten.

Foto Adi Ichsan.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Nieuws Tags: Bangkok, misbruik naam Boeddha, printbatch2, protestmars

Lees ook:

  1. Bangkok: Demonstratie tegen commerciële uitbuiting boeddhisme
  2. Eerste boeddhistische robot helpt bij uitdelen voedsel
  3. Commercie – De Boeddha, de splinter en de balk
  4. Vertaling delen Pali-Canon in het Nederlands

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. L grauls/ Dolma zegt

    27 juni 2012 om 08:31

    met die crisis is er geen griekse shop te Brussel meer te vinden en als je iet sznodig hebt…heeft zelfs Bozar met tentoostelling nu het niet. Ik moest naar de Agora gallerie. Dus als ik ergens eneboedha zie of iets zoek vind ik het wel. Dus gelieve neit te overdrijven. Maar als men me zegt dat boeddhisme gelijk is aan kruis uw benen en zit….dan getuigt dat vanwege de islam en christenen voor belediging denk ik. Beter gezegd wat weten zij er nu van? Ze hebben geen idee van Tara chenrezis enz of initiaties. We zijn te afgeplat.

  2. Paul van Buuren zegt

    27 juni 2012 om 09:54

    Wellicht dat we straks de eerste boeddhistische cartoonrellen kunnen verwachten.
    :-)

  3. bob bekaert zegt

    27 juni 2012 om 10:32

    Ik sta hier een beetje dubbel in. Enerzijds vind ik de manier waarmee met de beeltenis en naam van de Boeddha wordt omgesprongen vaak smakeloos en van geen enkel respect getuigen. Anderzijds heb ik ook iets van, laat de mensen maar worden geconfronteerd met de Boeddha, misschien gaan ze op een gegeven moment zich toch ook iets meer afvragen. Ik denk bijvoorbeeld aan mijn buren, die een groot Boeddhahoofd in de kamer hebben. OOrspronkelijk hadden ze dat op de grond staan. Sinds ik ze er fijntjes op heb gewezen, dat dat in Thailand als zeer ongepast zou overkomen, staat de Boeddha op een hoge plaats en zo heb ik in de buurt wel eens meer mensen kunnen overtuigen, dat de Boeddha niet op voethoogte geplaatst hoort te worden. Mogelijk geeft dat hier of daar toch wat vragen bij mensen, zonder dat je als zendeling hoeft rond te gaan.

  4. Frank Uyttebroeck zegt

    27 juni 2012 om 11:52

    René Magritte schilderde het al:
    “Ceci n’est pas une pipe”

  5. Marloes zegt

    27 juni 2012 om 11:56

    Een leuke, bijpassende website is die van The worst horse, die zo-genaamde Dharmaburgers verzamelt: http://theworsthorse.com/category/dharma-burger/

  6. Orandajin zegt

    27 juni 2012 om 14:30

    Het slaat inderdaad wat door, maar het ligt niet in de aard van een boeddhist om je hierover druk te maken.

  7. kees kooij zegt

    27 juni 2012 om 16:26

    Frank Uyttebroek zegt het zo fraai.
    \variant in deze zou kunnen zijn:”Dit zijn geen boeddhisten”. of “ceci n’est pas le Bouddha”

    en Marloes: Relativerend heb ik toch wel
    een beetje gelachen om je .
    Dit laatste woord riep de associatie op naar de titel van een boek uit de60-er jaren van Jack Kerouac,
    de “Dharma Bums” oftewel”Dharma schooiers”
    Men neme dit verschijnsel met de nodige korrels zout.

  8. kees kooij zegt

    27 juni 2012 om 17:00

    Sorry, er is in mijn reactie een stukje tekst verdwenen.
    Bij de reactie verwees ik naar het woord
    “Dharma burger>

  9. Frank Uyttebroeck zegt

    28 juni 2012 om 01:16

    Ik heb getwijfeld of ik “Ceci n’est pas le Bouddha” zou schrijven, maar ik wilde de heer Margritte geen geweld aandoen.
    En ook:
    Ik bedoel het citaat zeker niet als “Dit zijn geen boeddhisten”. De definities van ‘boeddhist’ zijn erg divers en ik zou zo’n uitspraak erg aanmatigend vinden.

  10. Maarten Barckhof zegt

    1 juli 2012 om 18:34

    “In Nederland is ook allerlei prullaria met de afbeelding van Boeddha te koop. Tuincentra en Blokker draaien topomzetten met de verkoop van Boeddhabeelden”

    Die staan ook bij mij in de buurt in allerlei tuintjes, soms laaggeplaatst. En ik heb de zeer traditionele Lama uit Bhutan die bij mij te gast is hierop gewezen en hem de vraag voorgelegd wat hij hiervan vindt. Antwoord: Prima, ook al begrijpen mensen het niet, het helpt hen toch om misschien wat liefdevoller en meer mindful in het leven te staan.

    Verder sluit ik me aan bij Orandajin.

  11. jampa gyatso zegt

    1 juli 2012 om 20:05

    Ik kocht laatst bij Intratuin een prachtig boeddhabeeldje.Fijn uitgesneden mooi gemaakt.Prijs 4,95 euro !
    Shantideva zegt in de Bodhicaryavatara dat we zelfs geduld moeten hebben met mensen die boeddhabeelden en kloosters vernietigen. Boeddha is het potentieel van je geest.

  12. jampa gyatso zegt

    1 juli 2012 om 20:18

    Maar ik begrijp de protesten wel.Mensen houden van het estetische van het boeddhisme zonder er ook maar iets van te begrijpen.Een boeddha of vajra op een t-shirt en dan naar de kroeg om te zuipen ? Nou….nee !Misschien wordt er wel een karmisch zaadje gelegd in het mentaal continuum van de persoon die er mee rond loopt.

  13. Lieve Rutten zegt

    2 juli 2012 om 10:48

    Mijn man en ik brachten 5 jaar geleden een mega boeddha-hoofd mee uit India. Gewoon omdat we het wel mooi vonden om die lege muur in onze keuken mee te decoreren en omdat er toevallig nog plaats was in de container van een vriend. Meer betekenis had het niet. Boeddhisme stond toen vooral gelijk aan ‘goedkoop overnachten in kloosters’. Maar op de een of andere manier is die vredige glimlach ons toch gaan intrigeren en zijn we terug op zoek gegaan naar de rust die we in die ‘gratis hotels’ hadden leren kennen. Ondertussen zijn we een aantal jaren verder, hebben we allebei al meerdere retraites gedaan en is mediteren een vast onderdeel in mijn leven geworden. Soms kan ik me ook wel eens storen aan al die boeddhaprullaria die je tegenwoordig overal tegenkomt, maar zoals Frank zegt ‘ceci n’est pas une pipe’ – maar ’t kan er wel eentje worden!

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 14 augustus 2022
    Kum Nye Dancing zomerserie | Online | vanaf 14 aug
  • 19 augustus 2022 - 21 augustus 2022
    Retraite weekend | Vreugde van zijn: gelukkig zijn | Live | 19-21 aug
  • 22 augustus 2022 - 26 augustus 2022
    3-daagse boeddha vakantie
  • 26 augustus 2022 - 28 augustus 2022
    Retraite weekend | Liefde en Compassie voor jezelf en anderen | Live| 26-28 aug
  • 29 augustus 2022
    Discovering Buddhism open Class
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De rafelkant van onze democratische rechtsstaat – Deel 1

    Kees Moerbeek - 7 augustus 2022

    De auteur signaleert een onontkoombare overgang naar een staatsgrenzen overstijgende vervlechting van belangrijke leefomstandigheden op economisch, cultureel, klimatologisch en technologisch gebied. Het verlies van houvast dat dit veroorzaakt valt samen met het verlies van de bescherming door de verzorgingsstaat. Dit wordt verergerd door de onverschilligheid in leidende politieke en economische kringen ten opzichte van de onzekerheid die de veranderingen oproepen. De weerstand die dit alles opwekt neemt op veel plaatsen onder invloed van populistische en autoritaire bewegingen ‘de vorm aan van een afwijzing van anderen, andersdenkenden en andersverschijnende mensen.’

    Woef hé…een signalering

    Erik Hoogcarspel - 4 augustus 2022

    Georg Luck (1926 – 2013) was hoogleraar aan de Universiteit in Baltimore, Verenigde Staten in de klassieke cultuur en talen. Aan het einde van zijn carrière heeft hij op verzoek van een collega een studie uitgevoerd naar een heel aparte groep van filosofen, de cynici. Het wordt cynicus is afgeleid van “hond”, kynos. Deze “honden” predikten voor het volk en leidden talentvolle leerlingen op.

    De kinderen hebben nu rust nodig. Over ouderverstoting.

    Rob van Boven en Luuk Mur - 2 augustus 2022

    De kinderen waren 5 en 4 jaar toen de moeder vertrok met de kinderen. Ze wilde niet langer als slaaf behandeld worden door haar man. De kinderrechter besliste dat het woonverblijf bij moeder was, er kwam een bezoekregeling met vader en er werd opgelegd dat de ouders mee zouden doen aan ouderbemiddeling. De bemiddeling werd geen succes en ook een tweede en derde poging mislukte. Toen kwam er een melding bij Veilig Thuis door de vrijwillige jeugdhulpverlening.

    Crisis op crisis

    gastauteur - 1 augustus 2022

    Stel dat de vooronderstelling dat de mens beschikt over een vrije wil nu eens niet waar blijkt te zijn terwijl ons wetstelsel daar wel vanuit gaat en daarmee aansluit bij het vrije-markt-denken, het kapitalisme. En als dat niet waar is of maar heel beperkt, wat betekent dat dan? Dat er zoiets als een vrije wil bestaat is een aanname, een geloofsartikel.

    Narrative self en experiential self: hoe begrip van meditatieonderzoek beoefenaars kan helpen op hun pad

    gastauteur - 31 juli 2022

    Ik gebruik wel eens het beeld van een motor met zijspan. Als je geen meditatiebeoefenaar bent dan zit het narratief achter de stuur en de directe ervaring in het zijspan. Door beoefening kan je dat omdraaien, kom je ‘in’ de ervaring. En als je het narratief toch nodig hebt, dan zet je hem in. Waarvoor het ook helpt is dat mensen het niet meer zo vervelend vinden wanneer ze niet opmerkzaam zijn omdat ze begrijpen waar het narratief mee bezig is. Zo voorkom je de opbouw van aversie tijdens het mediteren.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2022 – dag 220 – afwachting
    • Boeddha in de bajes – levenslang
    • Halte Hertenkamp – Door wie laat ik me gek maken? Stil water
    • Edel – Vrijheid
    • Wanneer doen mensenrechten er weer toe?

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens