• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Commercie – De Boeddha, de splinter en de balk

Commercie – De Boeddha, de splinter en de balk

24 juli 2012 door Joop Ha Hoek

Op 1 juli demonstreerden in de Thaise hoofdstad Bangkok honderden boeddhistische monniken en leken tegen, wat zij noemen, het respectloze omgaan met de beeltenis en naam van de Boeddha. ‘Stop disrespecting Buddha’ riepen ze, en die leus was ook op spandoeken te zien die de demonstranten bij zich hadden.

De demonstratie was georganiseerd door de Knowing Buddha Organization (KBO) en we zullen daar in de toekomst vast wel meer van horen. Want deze beweging is het spuugzat dat de beeltenis van de Boeddha misbruikt wordt. Ze probeerden lokale handelslui in Bangkok van hun standpunt te overtuigen, maar dat bleek een vergeefse moeite. Die mensen leven van de verkoop van boeddhistisch prullaria, als dat al zou bestaan.

De KBO vindt dat Boeddha een handelsnaam is geworden en commercieel wordt ingezet om meer winst te genereren. Er zouden zelfs banken en stoelen zijn in de vorm van een boeddhabeeld, al heb ik ze zelf nooit gezien. Ik ken wel T-shirts met de beeltenis van de Boeddha. En kasten. Kaarsen en lampen ook. Met een klein peertje erin, die de Boeddha op doet gloeien.

Een paar jaar geleden verkocht een plaatselijk filiaal van Super de Boer chocoladefiguren in de vorm van een Boeddha. Met een zachte vulling.

Lezers van het BD reageerden op onze berichtgeving over de demonstratie in Bangkok. Een van hen werd er bijbels van en sprak over de splinter en balk in een oog. Een andere lezer was het wel met het standpunt van de KBO eens. Gelukkig is het boeddhisme in Nederland weer op zijn retour, vindt hij. En volgens hem wordt het boeddhisme ook in Nederland commercieel misbruikt.

Weer een andere lezer wees er fijntjes op dat ook boeddhistische organisaties in Nederland zich schuldig maken aan disrespecting door de enorme bedragen die ze durven te vragen voor het bijwonen van cursussen over de leer van de Boeddha. Iemand had niets tegen een afbeelding van de Boeddha op een T-shirt, maar wel als de drager ervan zich staat te bezatten in een kroeg.

Een in Nijmegen logerende Bhutanese monnik vindt de door tuincentra en zo verkochte beelden wel prima, omdat het de koper ervan positief kan beïnvloeden. Dat was trouwens ook de mening van een Vlaamse vrouw die in eerste instantie een boeddhabeeld had gekocht als muurvulling, maar later door de uitstraling van het beeld er anders naar ging kijken en nu het boeddhistische pad volgt. Er was ook een lezer die schreef: maak je er niet druk om.

En dat sprak mij zelf het meest aan. Wat dat betreft beoefen ik een enorme gelijkmoedigheid.  Als eeuwenoude boeddhabeelden door strijdende partijen worden opgeblazen vind ik dat, vanuit cultuurhistorische perspectief enorm jammer, maar ik heb niet de neiging om daarvoor de straat op te gaan. Het is maar steen, denk ik dan.

In navolging van mijn boeddhistische leraar Dechok die, toen we elkaar in de gompa niet meer konden verstaan omdat bovenburen met een drilboor de vloer eruit sloopten, zei: ‘Het is maar geluid’.

Ik probeer me- heel hovaardig,  te verplaatsen in wat de Boeddha  gezegd zou hebben over stoelen, banken, spijkerbroeken en bonbons met zijn beeltenis erop. Toen hij stierf zei hij, vrij vertaald: ‘Volg niemand kritiekloos, en zeker mij niet, maar volg de dhamma.’

We hebben er ogenschijnlijk niet naar geluisterd. Onze boeddhistische centra en tempels staan  vol met Boeddhabeelden.  En kijk eens in die winkeltjes van die centra. Worden daar de Boeddhabeeldjes, mala’s en tasjes en ansichtkaarten gratis weggegeven? Splinter, balk, eigen oog?

 

Categorie: Boeddhisme, Columns, Joop Hoek, Opinie Tags: Bangkok, boeddhabeeld, commercie, commercieel product, demonstraties, printbatch2, splinter in oog, Thai, winst

Lees ook:

  1. Bangkok: Demonstratie tegen commerciële uitbuiting boeddhisme
  2. Boeddhabeelden in het wild
  3. Kop van Jahanabad Buddha krijgt facelift
  4. BUB zou Thaise tempel in Mechelen discrimineren

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door
  • Locaties
  • Overzicht op kaart

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

14 sep
Tao en geluk; vijf bijeenkomsten
14 sep 23
22 sep
Retraite: natuur en meditatie
22 sep 23
24 sep
Meditatiedag: handleiding voor creatieve meditatie
24 sep 23
24 sep
Theme Sunday with Ven. Amy: Dealing with Difficult People
24 sep 23
24 sep
De Vier Zegels van het boeddhisme
24 sep 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De taal van het lijden  (deel 1 van 3)

    gastauteur - 20 september 2023

    De taal welke zich op verschillende momenten in ons leven aan ons openbaart, meestal in de vorm van verlies, pijn en verdriet, het diep begrijpen ervan, te leren het lijden te omarmen, er ruimte voor te creëren, zodat het uiteindelijk los kan komen.  Leren één te worden met de ontvouwing van het leven en het ontdekken, blootleggen en hervinden van deze nobele waarheid. Hoewel dit vaak een erg zware taak lijkt, en voor velen van ons te moeilijk om zelfs maar over na te denken, ligt er binnen dit proces van herkennen en het omarmen van lijden, een ontvouwen van kalmte, vreugde, vrede en harmonie met onszelf en de wereld om ons heen. Elke keer dat we dichter bij deze ontvouwing komen, tillen we een klein stukje van de sluier op die ons ware wezen omhult.

    Taigu – Tibetaans bijgeloof op gespannen voet met anatman

    Taigu - 19 september 2023

    Het geloof dat Tibetaanse boeddhisten vertegenwoordigen in de zielsverhuizing van de dertiende naar de veertiende Dalai Lama, en bij diens overlijden naar de vijftiende, onderstreept nog eens de ondoorzichtige magie waarvan het Tibetaanse boeddhisme is doortrokken. Je zou het een scepticus niet kwalijk kunnen nemen, wanneer deze de conclusie trekt dat bij de overgang van de ene op de andere Dalai Lama een loopje wordt genomen met het leerstuk van anatman, een van de klassieke hoekstenen van het boeddhisme.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 11 september 2023

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    Pseudo-Cicero, pseudo-troost?

    Erik Hoogcarspel - 11 september 2023

    Cicero voert in zijn epistel aan dat we niet overmatig moeten rouwen om de dood van een geliefde, omdat er bij de dood voor de geliefde zelf weinig verloren gaat. Het leven is nu eenmaal niets dan ellende. Als je de pech hebt geboren te zijn geworden, kun je maar beter gauw dood zijn. Je hoeft ook niet oud te worden om te slagen in het leven.

    Wat loert daar in de duisternis?

    Kees Moerbeek - 10 september 2023

    Eeuwenlang zwierven ze in de bergen, de bossen, de velden, in de rivieren en langs de kust en joegen de Japanners de stuipen op het lijf of belaagden ze. Ze zijn ook nu niet weg te denken, de yokai.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Open Monumentendag 2023 – Levend erfgoed
    • Ardan
    • Is bewustzijn een soort stof, of is stof een soort bewustzijn?
    • De virtuele denkster 442
    • Het denken (1) – Boeddhisme is gezond verstand

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.