Dhonyoe, een gerespecteerde leraar van de Meruma Central Primary School, is geschorst omdat hij het onderwijs in de Tibetaanse taal buiten de reguliere lessen om heeft gestimuleerd, dit wordt gezien als het afwijken van het nationale onderwijssysteem. Als gevolg werd ook zijn onderwijslicentie ingetrokken. Dit incident benadrukt de bredere inspanningen van de Chinese autoriteiten om de Tibetaanse cultuur op scholen te onderdrukken door Mandarijn als de primaire taal op scholen te verplichten.
Dhonyoe werd in maart herhaaldelijk ondervraagd door de Chinese autoriteiten. De door de Chinese overheid gerunde school heeft ongeveer 500 Tibetaanse studenten, van kleuterschool tot en met het zesde leerjaar, en ongeveer 60 leraren. Eerder werd op de school onderwijs gegeven in de Tibetaanse taal, maar sinds 2018 is de Tibetaanse taal vervangen door het Mandarijn. Met als doel om de uniformiteit te bevorderen in het gebruik van schoolboeken en instructiemateriaal.
Sinds 2020 heeft de Chinese overheid de beperkingen op taalrechten in het Tibetaans verder aangescherpt, door het sluiten van particuliere Tibetaanse scholen in Tibet en het verbieden van het onderwijs van de Tibetaanse taal op verschillende scholen in Tibetaans bevolkte gebieden.
Begin dit jaar heeft het Chinese Ministerie van Onderwijs aangekondigd dat het verbod op informele Tibetaanse taalcursussen wordt doorgezet. Lokale autoriteiten kregen de instructie om strenger toezicht te houden en grondiger onderzoek te doen naar extra lessen voor Tibetaanse kinderen. Ook werd benadrukt dat er strengere maatregelen moesten worden genomen tegen degenen die deze regel zouden overtreden. De recente gebeurtenissen illustreren duidelijk de voortdurende sinificatie en de actieve verwijdering van de Tibetaanse taal uit het onderwijssysteem.