Consumentenrechtenorganisatie Foodwatch luidt de noodklok: kindermarketing voor ongezonde voedingsmiddelen vormt niet alleen een onverantwoorde praktijk, maar ook een ernstige bedreiging voor de volksgezondheid. Door vrijwillige afspraken en zelfregulering worden Nederlandse kinderen dagelijks blootgesteld aan een bombardement van reclames voor snacks en dranken die bijdragen aan overgewicht.
De overheid moet haar verantwoordelijkheid nemen en dient krachtige maatregelen te treffen. Foodwatch roept daarom op tot onmiddellijke invoering van strenge wetgeving tegen kindermarketing voor ongezonde voeding gericht op jongeren tot 18 jaar. Om deze oproep kracht bij te zetten, heeft de consumentenrechtenorganisatie een petitie gelanceerd.
Uit CBS-gegevens blijkt dat 17% van alle kinderen en jongeren van 2 tot 25 jaar in 2022 overgewicht had. In sommige wijken is dit zelfs één op de drie kinderen. Overgewicht brengt een verhoogd risico met zich mee op verschillende (chronische) ziekten, waaronder diabetes type II, hart- en vaatziekten, dementie en kanker.
De harde realiteit is dat het percentage kinderen met overgewicht niet significant daalt, zelfs niet met de huidige afspraken uit het Nationaal Preventieakkoord. Prognoses van het RIVM tonen aan dat dit percentage in 2040 nog steeds op 14% zal liggen, in plaats van de beoogde 9%. Dit laat zien dat de huidige maatregelen tekortschieten.
Het falende beleid geeft de voedingsindustrie, met hun immense budgetten voor junkfoodmarketing, vrij spel. Zelfregulering en reclamecodes blijken ontoereikend om de Nederlandse jeugd te beschermen tegen de agressieve tactieken van deze bedrijven.
Van alle reclame voor voedingsmiddelen in Nederland is 75% voor junkfood. Hierin gaan miljarden euro’s om, zo onderzocht KRO-NCRV Pointer. Kinderen en jongeren in Nederland worden voortdurend blootgesteld aan marketing voor ongezonde producten zoals frisdrank, snoep en fastfood. Deze vorm van marketing vormt een directe bedreiging voor hun gezondheid.
Overal waar kinderen komen, worden ze geconfronteerd met sluwe reclames: op sportvelden, in kinderprogramma’s, op websites en via sociale media zoals TikTok en Instagram. Wat het nog erger maakt, is dat influencers – die voor veel kinderen als rolmodellen fungeren – vaak heimelijk betaald worden om ongezonde producten aan te prijzen, vaak vermomd als gewone content.
Het is duidelijk dat de huidige aanpak van obesitas en overgewicht ontoereikend is. Het Nederlandse beleid, gebaseerd op bewustwording, verder onderzoek en zelfregulering door de voedingsindustrie, faalt in het terugdringen van deze problemen. De Nederlandse reclamecode en vrijwillige afspraken met het bedrijfsleven blijken niet effectief te zijn.