• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Foodwatch eist keiharde maatregelen tegen kindermarketing

Foodwatch eist keiharde maatregelen tegen kindermarketing

12 april 2024 door de redactie

Driekwart van alle voedselreclame in Nederland is voor junkfood. Hierin gaan vele miljarden euro’s om. Voedselwaakhond Foodwatch eist een harde wet die alle vormen van marketing voor ongezonde voedingsmiddelen gericht op kinderen tot 18 jaar verbiedt. Zonder uitzonderingen en voor alle reclame-uitingen.

Nicole van Gemert, directeur van Foodwatch: ‘De tijd van zelfregulering en gesteggel over leeftijdsgrenzen moet voor eens en altijd voorbij zijn. De huidige situatie en de conclusies uit de nieuwste kindermarketingmonitor laten zien dat strenge wetgeving hard nodig is. Niet op lange termijn, maar nú! We horen nu al een aantal jaar de staatssecretaris zeggen dat er ‘halverwege volgend jaar een wet naar de kamer gaat’, maar er staat nog steeds niets concreets op papier.’

Het aanbod in de supermarkt en op straat is voor het overgrote deel voor ongezonde voeding en junkfood. Onderzoeksbureau Panteia concludeert in haar tweejaarlijkse monitor dat er -ondanks de aandacht voor gezonde voeding- meer kindgerichte supermarktacties zijn geweest. Ook constateren de onderzoekers meer sponsoring door voedingsmerken van sportevenementen. In het voortgezet onderwijs en het mbo heeft maar liefst 65% van de instellingen frisdrank- en/of snackautomaten met daarin vooral producten met veel zout, suiker en/of verzadigde vetten.

Gebombardeerd

Nederlandse kinderen en jongeren worden continu gebombardeerd met marketing voor ongezonde producten zoals frisdrank, snoep en fastfood. Kindermarketing is een regelrechte aanval op de gezondheid van de Nederlandse jeugd. Kinderen kunnen nergens heen zonder geconfronteerd te worden met sluwe reclames voor ongezonde producten. Ze zijn alomtegenwoordig: op sportvelden, in kinderprogramma’s, op websites en via sociale media zoals TikTok en Instagram. Daarbij worden influencers – rolmodellen voor veel jongeren – heimelijk betaald om ongezonde producten aan te prijzen, vaak verhuld als gewone content.

Op tien populaire kinderwebsites zijn van de 390 reclames er 139 voor voedingsmiddelen, waarvan de meeste vermoedelijk niet voldoen aan de reclamecode. Het argument dit toch toe te staan? De ‘samenstelling van de kijkers van de posts is onbekend’ Er ‘kunnen dus geen sluitende conclusie worden getrokken of de reclames voldoen aan de Nederlandse reclamecode’.

Grenzen opzoeken

Van Gemert: ‘Duidelijk is dat influencers, Youtube-sterren, frisdrankfabrikanten en voedselproducenten massaal de grenzen van het toelaatbare opzoeken en er vaak overheen gaan. Er is wat dat betreft de afgelopen jaren niets veranderd. Social media hebben een fictieve leeftijdsgrens waardoor ze onder alle regels uitkomen. TV programma’s maken het ook bont: kinderen kijken gewoon naar programma’s als the Masked Singer en Wie is de Mol. Kap dus met leeftijdsgrenzen of de oeverloze discussie over welke tv karakters wel op snoep mogen en welke niet. Een wettelijk verbod op kindermarketing, online en offline, is de enige manier deze marketingmachine tot stilstand te brengen’.

In 2022 is uit onderzoek door Panteia in opdracht van Foodwatch ook al gebleken dat consumenten in Nederland onvoldoende worden beschermd tegen de negatieve invloed van reclames voor (ongezonde) voedingsmiddelen. Een leeftijdsgrens onder de 18 jaar instellen werkt niet, zo blijkt ook uit de Monitor. Zo is onderzocht dat 42,5% van de kinderen onder de 13 aangeeft wel eens een account op sociale media te hebben aangemaakt met een hogere leeftijd. Van de jongeren tussen 13 en 18 was dit 50%. Daarnaast zijn sociale mediapagina’s deels vrij toegankelijk, ook zonder account.

Bron Foodwatch.

Categorie: Gezondheid, Nieuws, Voedsel Tags: Foodwatch, junkfood, kinderen, kindermarketing, leeftijdsgrens, wetgeving

Lees ook:

  1. Klacht foodwatch tegen kindermarketing McDonald’s op social media
  2. foodwatch – mannen (31-50 jaar) overschrijden zoutgrens
  3. foodwatch – Jonge kinderen eten dagelijks twee keer zoveel suiker als aanbevolen
  4. Foodwatch – Reclamecode faalt wéér: Kinderen nog altijd niet goed beschermd tegen reclame ongezond voedsel

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds
    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.