• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Marjan Slob –  ‘Laten we de realiteit liefhebben’

Marjan Slob –  ‘Laten we de realiteit liefhebben’

22 september 2023 door gastauteur

‘Reality is all we have to love.’ Aldus haalde filosoof Marjan Slob haar favoriete schrijver John Berger aan tijdens haar gastrede op de Opening van het Academisch Jaar van de Universiteit voor Humanistiek. De Denker des Vaderlands ging in op de klassieke filosofische vraag hoe we goed kunnen leven in een tijd waarin zoveel grote problemen op ons afkomen.

Hoe houd je je als denkend én voelend mens staande in deze wereld? Dat is een hele zoektocht, erkende keynote spreker Marjan Slob. Een duidelijk antwoord gaan we niet vinden. Wat we wel kunnen doen vanuit de filosofie van levenskunst, is kijken naar de manier waarop we op deze vraag reageren. Twee typen reacties komen vaak voor: de ene vat ze samen als zelfgenoegzaamheid, de andere als zelfhaat. Geen van beide gaat ons echt helpen, want in beide gevallen kom je los te staan van de realiteit.

Bij zelfgenoegzaamheid gaan mensen er van uit dat ze het goede en geluk in zichzelf kunnen vinden. We kunnen ons volledig storten in de wellness beweging, of wel geloven dat de technologie met oplossingen zal komen. Hierin zit ook een hang naar het sentimentele, zo beschrijft Marjan Slob. “Denk aan rijke supersterren die vol enthousiasme elders in de wereld kinderen, dieren of bedreigde diersoorten gaan redden.” Ook dat heeft volgens de Nigeriaanse schrijver en kunstenaar Teju Cole niets te maken met de werkelijkheid. Je bent niet echt verbonden. Je maakt jezelf te belangrijk.

Je maakt jezelf ook te groot als je juist een reactie hebt naar de andere kant toe, vervolgde Marjan. We maken deel uit van een levend en vibrerend web. Dat web van het bestaan heeft ook pijnlijke kanten. Veel mensen worstelen met het gevoel dat ze tot een groep behoren die dat web beschadigt. Ze vervallen in zelfhaat en schuldgevoel. Maar je kunt niet verantwoordelijk zijn voor alles. “Wie leeft, maakt vuile handen.”

Marjan Slob ging verder in op wat goed leven dan wel van ons vraagt, en hoe een humanistische universiteit daarbij kan helpen. “Wij mensen zijn toch bijzondere wezens. We kunnen naar onszelf kijken, afstand nemen, en kijken naar de plek die we in het grotere geheel innemen. We hebben voorstellingsvermogen, en kunnen ons gericht bewegen naar een wereld die zou kunnen zijn.” De werkelijkheid liefhebben, daar komt ze op uit. “Het gaat om het vormgeven van een narratief met een lonkende toekomst, waarin we niet sentimenteel zijn, maar onszelf ook niet haten. Waarin we frustratie en frictie toestaan (niet sentimenteel zijn), maar ook de hoop zien (niet vreugdeloos worden).”

Bron Universiteit voor Humanistiek. Lees meer over de Opening, en download de bijdragen.
https://www.uvh.nl/actueel/nieuws/marjan-slob-op-opening-van-het-academisch-jaar-laten-we-de-realiteit-liefhebben?mailing=tpivarkBsHowOlaPmmiGhqiG&member=noivarkBsHowOlaPmmiG

Categorie: Geluk, Nieuws Tags: goed leven, haat, Marjan Slob, werkelijkheid liefhebben, wie leeft maakt vuile handen, zelfgenoegzaamheid

Lees ook:

  1. Shit happens- maar kan vaak ook worden voorkomen
  2. Angst in Sri Lanka – monnik Sri Gnanarathana Thero roept op tot steniging van moslims
  3. Bangladesh – oproep boeddhisten om meer bescherming voor religieuze minderheden
  4. ‘Tibetanen haten bezettingsmacht China na zeventig jaar bezetting’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Rob de Klerk zegt

    24 september 2023 om 08:33

    “Reality is all we have to love”: een mooi uitgangspunt voor de opening van een academisch jaar.
    Zouden John Berger en Marjan Slob hetzelfde bedoelen met ‘reality’?
    Marjan schrijft ook dat we deel uitmaken van ‘een levend en vibrerend web’.
    Is die ‘reality’ dan wel kenbaar? Wat maakt het web levend en wat laat het vibreren en wie neemt dat waar?
    Het gaat – als ik het goed begrijp – om een persoonlijke ‘reality’, één die dus jij alleen kent.
    Daar hoort mijns inziens geen toekomst bij; met een narratief dat hoop biedt ligt sentimentaliteit op de loer, en ja, om de werkelijkheid nu te kunnen liefhebben zou je niet toch niet moeten vluchten naar een toekomst.
    De werkelijkheid doet zich alleen vandaag (nu) voor, een wereld die zou kúnnen zijn is hier niet.
    Wie daarover niet ‘prekerig’ wil worden kan zijn waarden dus beter leven i.p.v. verwoorden.
    Einde van de preek!

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door
  • Locaties
  • Overzicht op kaart

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

16 nov
Oriëntatiebijeenkomst Lotus Team Project
16 nov 23
01 dec
Emptiness and Bodhicitta
1 dec 23
05 dec
Meditatie en lezing "De Boeddha en de Sint – geven in het boeddhisme "
5 dec 23
06 dec
Online Lezingenserie ‘Meewerken met de Natuur’ (2)
6 dec 23
09 dec
Oriëntatiebijeenkomst Opleiding tot Kum Nye trainer
9 dec 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    ‘Amerikaans centrum Heartwood organiseert eerste bijeenkomst van overlevenden misbruik door boeddhistische leraren’

    gastauteur - 27 november 2023

    'Het samenkomen liet ons stralen. Beloftes om elkaar volgend jaar weer te ontmoeten. De hoop dat andere overlevenden zich bij onze gemeenschap kunnen aansluiten. Heartwood is de enige plek op het internet die ons samenbrengt. Onze adviesraad en medestanders staan in de frontlinie en bieden hun juridische expertise, academische bijdragen en zuurverdiende kennis aan om dit mogelijk te maken. Sommigen zullen zeggen dat we wandelende wonderen zijn. Daar zijn we het mee eens.’

    VrijdagZindag – anatomie van de zwervende kiezer

    André Droogers - 24 november 2023

    Het aanbod aan betekenisgeving was met zesentwintig partijen zeer divers. Daarin verschillen we van Engeland of de VS. Sommige partijen hebben een ideologische basis, andere partijen bestrijden juist ideologieën. Populistische lijsttrekkers vielen op door hun onderbuikspreken, naar eigen zeggen namens het zwevende volk. Enkele partijen gebruikten de democratische verkiezingen om de democratie welbewust uit te hollen. Nogal wat partijen mikten op proteststemmen of op nationalistische sentimenten. Soms kwam men met voorstellen die tegen de Grondwet ingingen en bevolkingsgroepen discrimineerden. En dan waren er ook nog one-issuepartijen en deelgroeppartijen. Hoe plooiden die het algemeen belang met hun particuliere wensen?

    Taigu – Percepties over Palestina, een essay voor boeddhisten

    Taigu - 21 november 2023

    Gautama bevroeg en gaf raad aan wereldse heersers met snode plannen. Juist spreken, een van de onderdelen van het Achtvoudig Pad, was voor hem een middel om zijn middenweg aan de man te brengen. Dus waarom zou spreken in moeilijke omstandigheden een beletsel kunnen zijn voor boeddhisten en hun leraren? Wat is er mis met je verdiepen in de standpunten en gevoelens van anderen, voordat je in hun ogen genocide preekt wanneer je in een daad van protest uit volle borst de leuze ‘From the river to the sea’ scandeert om jouw steun voor de bevrijding van de een ten koste van de ander uit te drukken?

    Wie mediteert er nu eigenlijk?

    Erik Hoogcarspel - 20 november 2023

    Stel je voor dat je weer eens zit te mediteren en dat het allemaal deze keer erg goed gaat. Je aandacht blijft redelijk bij de ademhaling hangen en wordt alleen af en toe afgeleid door voorbijgaande marginale gedachten. Opeens realiseer je je dat de ademhaling helemaal vanzelf gaat en dat de gedachten zich van niemand en niets iets aantrekken. Het is niet jouw ademhaling, het is gewoon ademhaling, het zijn niet jouw gedachten, het zijn gedachten. Je bent er niet, maar dat hoeft ook helemaal niet. Je begrijpt opeens wat de Boeddha bedoelde met zijn uitspraak dat de werkelijkheid zonder zelf is, anātman.

    Vluchtelingenbeleid in grootmoederstijd 1914 -1918

    Kees Moerbeek - 19 november 2023

    Op 4 augustus 1914 viel het Duitse leger België binnen op doortocht naar aartsvijand Frankrijk en schond doelbewust de Belgische neutraliteit. De oorlogsmisdaden tegen de burgerbevolking, ook wel The Rape of Belgium genoemd, schokte de publieke opinie. Kort hierna kwamen de eerste vluchtelingen aan in ons land en na de Val van Antwerpen werden dit er 1 miljoen

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • B’eter – Simpele kruidige pompoencake
    • Beter kijken
    • Een piekerpad op het piekerpad
    • Het jaar 2023 – dag 335 – traditie
    • Heilige Herrie – bijbelteksten en popmuziek

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.