Als de plannen doorgaan wordt op termijn- mogelijk in fasen, in de omgeving van Utrecht en in opdracht van de Chinese boeddhistische orde Putuo Mount een boeddhistische tempel gebouwd. Het is de eerste Putuo Mount-tempel van deze invloedrijke orde in Europa. Over de invulling van de plannen is niet zoveel bekend, later in het jaar zal daar meer over naar buiten worden gebracht.
Afgelopen week bezocht een delegatie van monniken, met aan het hoofd abt Daoci van de Putuo Mount-orde Nederland. Ze stelde zich op de hoogte van de mogelijkheden, vestigingsplaats en financiering van de nieuwe tempel. In eerste instantie zou de tempel gebouwd worden namens en op initiatief van (een deel van) de Chinese bevolking in Nederland. Ter plekke werd meegedeeld dat de nieuwe tempel in naam en in opdracht van de tempel in China gebouwd zal worden. De financiers zullen wel in de Nederlandse Chinese gemeenschap gezocht worden.
Namens de Boeddhistische Unie Nederland (BUN) verwelkomden Paula de Wijs en André Kalden het gezelschap. Kalden: ‘Het is bijzonder u als delegatie in Nederland namens de Boeddhistsiche Unie Nederland welkom te mogen heten. De BUN telt 43 leden, het zijn allen organisaties die via hun lidmaatschap hun onderlinge vriendschap uiten. Want al zijn de organisaties verschillend, de Boeddha dharma is één. Zoals u weet kunnen we de dharma visualiseren als een rivier die door een landschap van tijd, cultuur en plaats slingert en zich steeds verder vertakt. Het water van de rivier neemt de kleur van de aarde aan; dan weer geel, dan weer bruin, dan weer rood, dan weer grijs, maar het water blijft water en welke kleur het ook heeft, de eigenschappen zijn in basis dezelfde. Zo ook de Boeddha dharma, met als eigenschap liefdevolle vriendelijkheid en het mededogen van Kuan Yin waarover de eerwaarde zojuist sprak. Wie weet zal uw organisatie het 44e lid worden van onze unie. Onze deuren staan in ieder geval voor u open.’ De delegatie is inmiddels weer uit Nederland vertrokken.
Mount Putuo, waarnaar de orde is genoemd, is een van de vier heilige bergen in het Chinees boeddhisme. De andere bergen zijn Mount Wutai (Manjusri), Mount Jiuhua (Ksitigarbha) en Mount Emei (Samantabhadra). Mount Putuo is gelegen op een eiland, zuidwest van Shanghai, in de Chinese Oostzee. Op een redelijk klein gebied zijn veel boeddhistische tempels en heiligdommen te vinden. Elk jaar, op 19 februari, 19 juni en 19 september, komen miljoenen pelgrims naar het eiland, voor de viering van de geboortedag van Guanyin ( ook bekend als Avalokitesvara en Kwan Yin) , een voor veel boeddhisten heilige bodhisattva. Al meer dan duizend jaar is Mount Putuo een pelgrimsoord. Tijdens de Tang dynastie, gelijk met de ontwikkeling van de zijde route, ontwikkelde Putuo Mountain zich met Guanyin tot een befaamd centrum in het Chinees boeddhisme.
Joop Romeijn zegt
Dit artikel vergt wel erg goed en subtiel lezen, en ook politieke inzichten.
“In eerste instantie zou de tempel gebouwd worden namens en op initiatief van (een deel van) de Chinese bevolking in Nederland. Ter plekke werd meegedeeld dat de nieuwe tempel in naam en in opdracht van de tempel in China gebouwd zal worden. De financiers zullen wel in de Nederlandse Chinese gemeenschap gezocht worden.”
Om het wat minder subtiel te zeggen: eerst wordt tegen (een deel van!) de Chinese gemeenschap gezegd dat zij de regie krijgen – en moeten betalen – maar nu blijkt de regie bij de hoofdtempel in China te liggen – en mogen de Chinezen in ons land nog steeds betalen.
Wat vindt de mensen van de Chinese Tempel He Hua in Amsterdam (aan de Zeedijk) hier eigenlijk van; jammer dat de reporter dat niet nagevraagd. Er speelt natuurlijk een politiek probleem: de Amsterdamse tempel is onderdeel van een organisatie in Taiwan, en dat ligt niet goed in Peking, vermoed ik.
Nog iets anders. André Kalden heeft hier gesteld:
“de Boeddha dharma is één. Zoals u weet kunnen we de dharma visualiseren als een rivier … maar het water blijft water en welke kleur het ook heeft, de eigenschappen zijn in basis dezelfde. Zo ook de Boeddha dharma, met als eigenschap liefdevolle vriendelijkheid en het mededogen van Kuan Yin waarover de eerwaarde zojuist sprak.”
Jammer dat de reporter niet is nagegaan of dit een opvatting is die breed leeft in de boeddhistische gemeenschap. Uit wat ik lees neemt het aantal boeddhisten dat stelt dat de verschillen tussen de tradities zo groot zijn dat het niet zinnig is over HET boeddhisme te spreken? Het is eigenlijk vooral de overheid die deze eenheid graag heeft. want makkelijker om mee te communiceren (en in sommige landen: beheersen).
“Liefdevolle vriendelijkheid en het mededogen ” (ik citeer Kalden weer), oftewel metta en karuna zijn overal (trouwens niet alleen in het boeddhisme) van betekenis, maar zijn zeker niet de enige en bij sommigen zelfs niet de meest essentiele kenmerken van de Dhamma.
Of was deze uitspraak alleen maar vriendelijk bedoeld naar de Chinese delegatie, waarin deze opvatting van één Dharma vermoedelijk heerst?
Leestip: vervang in deze tekst ‘China’ door ‘Turkije’ en ‘dharma’ door ‘islam’; is het dan nog zo positief?