Het Verenigd Koninkrijk heeft zijn bezorgdheid geuit over het groeiende netwerk van Chinese scholen in Tibet, waar culturele dwang zou worden uitgeoefend op kleine kinderen, die met koloniale en communistische middelen worden gehersenspoeld.
Free Tibet heeft een video van Tim Loughton, parlementslid en medevoorzitter van de All Party Parliamentary Group for Tibet, en van dr. Gyal Lo gedeeld op haar officiële Twitter-site. De eerste is te horen terwijl hij de laatste bedankt voor zijn informatie over het netwerk van Chinese koloniale kostscholen in Tibet.
Loughton: ‘Ik ben echt blij dat dr. Gyal Lo vandaag veel van mijn parlementaire collega’s heeft kunnen ontmoeten die deel uitmaken van de All Party Parliamentary Group for Tibet. Het is echt schokkend om te horen wat er gebeurt in de zogenaamde koloniale kostscholen, terwijl meer dan een miljoen kinderen effectief zijn ontvoerd en geïndoctrineerd met Chinese propaganda en Chinese taal, in een poging om alle sporen van hun Tibetaanse erfgoed volledig uit te wissen.
Ik ben bang dat de Chinese Communistische Partij voor niets zal stoppen en het op deze manier misbruiken van kinderen is volkomen schandalig en is een andere vorm van genocide waarvan we weten dat de Chinezen in staat zijn om mensen binnen hun eigen grenzen aan te vallen. Er blijft een zorgwekkende situatie bestaan in Tibet, omdat de jongeren daar niet mogen vluchten uit Chinese internaten en zelfs de plaatselijke tempel niet mogen betreden of niet mogen deelnemen aan een Tibetaans festival.’
Sinds 2020 hebben de Chinese autoriteiten in Tibetaanse en Binnen-Mongoolse gebieden het Chinese schoolboekensysteem ingevoerd, waardoor onderwijs in het Chinese medium verplicht is op scholen van alle niveaus en klassen. Zowel staatsscholen als particuliere scholen zijn verplicht de nieuwe gesiniseerde schoolboeken aan te nemen, die meestal partijpropaganda bevatten en inhoud die relevant is voor de Tibetaanse cultuur en taal uitsluiten.
Ten minste sinds 2012 worden particuliere initiatieven ter bevordering van de Tibetaanse taal en cultuur onderdrukt, en personen die pleiten voor onderwijs in de Tibetaanse taal en cultuur zouden zijn aangehouden en gemarteld. Particuliere onderwijsinstellingen die eerder door de autoriteiten waren goedgekeurd, zouden zijn gesloten, terwijl kloosterinstellingen zouden zijn gedwongen om voorrang te geven aan onderwijs en verspreiding van het Mandarijns-Chinees.