Tien wetenschappers en academici van Scientist Rebellion hebben vanmorgen in Amsterdam met fietsen de ingang van de privéjet terminal op Schiphol-Oost geblokkeerd. Sommigen ketenden zich vast aan de fietsen terwijl anderen spandoeken vasthielden met de tekst ‘Verbied privéjets’. Deze actie maakte deel uit van de internationaal gecoördineerde campagne ‘Make Them Pay’, met 19 andere acties in 12 landen, die rond dezelfde dag plaatsvonden. Tien academici werden door de politie gearresteerd.
‘Om een klimaatcatastrofe te voorkomen, moeten we overschakelen op de crisismodus. Dit houdt in dat de luxe-uitstoot van de rijke elite, wiens koolstofvoetafdruk ordes van grootte groter is dan die van de rest van ons, moet worden verminderd. Het is onaanvaardbaar dat de superrijken de hele wereld rond blijven vliegen terwijl miljoenen nu al lijden onder rampzalige gevolgen van klimaatverandering’, zegt dr. Marthe Wens, universitair docent droogterisico, waterzekerheid en maatschappelijke gevolgen van klimaatverandering aan het Instituut voor Milieuvraagstukken, Vrije Universiteit Amsterdam. Dr. Wens blokkeerde mede de ingang van de privé-jetterminal.
Privéjets zijn volgens XR het toppunt van klimaatonrechtvaardigheid en uitstootongelijkheid. Een privéjet stoot 10 keer meer broeikasgassen uit dan een commercieel vliegtuig en 50 keer meer dan de trein. Een vlucht van vier uur in een privéjets stoot evenveel uit als de gemiddelde Europese burger in een heel jaar. Bovendien produceert 1% van de wereldbevolking meer dan de helft van de totale luchtvaart emissies, terwijl 80% van de wereldbevolking nog nooit een voet aan boord van een vliegtuig heeft gezet.
Ook in Nederland neemt het gebruik van privéjets toe. Een derde van de privé-jet vluchten vanaf Schiphol is korter dan 250 kilometer. Parijs en Londen – beide perfect bereikbaar per trein – zijn de populairste bestemmingen.
‘Om het plat te zeggen: De rijken maken de planeet kapot, de schade is onomkeerbaar en we moeten ze stoppen. Privéjets verbieden, veelvliegers belasten en de vervuilers laten betalen zijn verstandige eerste stappen’, zegt dr. Darci Rush, senior marinebioloog die werkt aan paleoklimaat reconstructies, en die aan een fiets vastgeketend zat.
Omdat Nederland een relatief grote luchtvaartsector heeft, kan een verbod op privéjets andere EU-landen aanmoedigen hetzelfde te doen. Bovendien moeten de steeds populairder wordende supersonische privéjets geen landingsrechten krijgen in de EU. Deze jets stoten twee tot drie keer meer CO2 uit dan gewone privéjets en zij vliegen op een grotere kruishoogte, waardoor deze CO2 een nog groter invloed heeft op de opwarming van de aarde.
Uit burgerberaden in verschillende landen is gebleken dat de bevolking voorstander is van een verbod op privéjets. In deze burgerberaden werd ook geconcludeerd dat rijke vervuilers moeten betalen voor hun hogere uitstoot, en dat er een progressieve belasting geheven moet worden voor diegenen die verder en vaker vliegen dan anderen.
De acties van Scientist Rebellion hebben tot doel de fundamentele ongelijkheid die ten grondslag ligt aan het klimaatprobleem bloot te leggen, namelijk dat diegenen die er het minste schuld aan hebben, er het meeste last van hebben. Dit is onacceptabel en staat elk realistisch pad naar een oplossing in de weg. Meer informatie over de internationale campagne is te vinden op https://makethempay.info/