Met de tv-campagne die vandaag start, stelt Wakker Dier het positieve imago van de zuivelsector aan de kaak. Anne Hilhorst van Wakker Dier: ‘Wij laten de andere kant van zuivel zien, de kant van vaak vieze stallen, harde vloeren en veel dierenleed.’
Veel reclames en verpakkingen van zuivel tonen zwart-witte koeien onder Hollandse luchten in groene weides. Zelden zie je koeien in stallen, terwijl koeien gemiddeld vijfentachtig procent van hun leven in stallen doorbrengen. Anne Hilhorst: ‘Het verschil tussen het beeld dat de zuivelindustrie ons graag voorhoudt en het leven van koeien in stallen, symboliseren wij door middel van fotoshop.’
Van alles mis in stallen
De meeste koeien leven in ligboxstallen en die zijn in de regel te krap. De vaak harde en viezige vloeren veroorzaken bij veel koeien klauwproblemen en kreupelheid. Ligplekken zijn vaak krap en hard. En door de steeds hogere melkproductie, ligt uitputting op de loer waardoor de dieren gevoeliger voor ziektes worden. ‘Al in hun zesde jaar zijn de meeste koeien uitgeput, op, gesloopt. En moeten ze naar de slacht’, zegt Anne Hilhorst.
Zuivel is niet zo zuiver als we denken
Wakker Dier voert sinds vorig jaar zomer campagne voor een beter leven voor melkkoeien. De dierenwelzijnsorganisatie wil dat alle zuivel minimaal voldoet aan de eisen van één ster Beter Leven van de Dierenbescherming of Natuurweide (Nederlands biologisch keurmerk). Deze keurmerken pakken belangrijke dierenwelzijnsproblemen aan zoals het aantal weide-uren en/of de omstandigheden in de stal.
Kijk hier naar de campagne beelden