Het voortbestaan van boeddhistische tempels op het Japanse platteland wordt ernstig bedreigd door de toenemende vergrijzing van dorpelingen en monniken en de trek naar de grote steden van hun jonge opvolgers. Monniken zijn, om de tempels open te houden, afhankelijk van giften van de dorpsbewoners. En dat worden er steeds minder.
Japanse tempels op het platteland zijn belangrijke ontmoetingsplaatsen en plekken voor verering van de voorouders. Tot nu toe was het een eeuwenoude traditie dat het beheer ervan in handen was van een familie. Toyoma is een boeddhistische monnik, hijzelf behoort tot de 32ste generatie binnen zijn familie die het onderhoud van de tempel verzorgt en ceremoniële diensten mogelijk maakt. Al meer dan duizend jaar zongen en baden zijn familieleden voor het welzijn van de dorpelingen. Maar hij vreest voor de toekomst.
Toyoma heeft drie zoons maar geen van de drie is van plan het beheer van de tempel op zich te nemen. Ze besteden hun tijd aan judo en aan andere zaken die jonge mensen bezig houden. De monnik herkent dat wel. Toen hij 18 werd had hij ook geen zin om zijn vader op te volgen, maar uiteindelijk overwon het plichtsbesef. Het runnen van boeddhistische tempels is in Japan al heel lang een familiebedrijf. Monniken leefden oorspronkelijk celibatair, hoewel velen er onofficieel een gezin op nahielden. Meer dan een eeuw geleden werden de regels veranderd en was het mogelijk dat monniken konden trouwen.
Monnik Toyoma heeft de financiële steun nodig van ongeveer 100 huishoudens om zijn familiebedrijf , de kleine tempel in het dorp, draaiend te houden. Voor elke dienst en herdenking in de tempel krijgt hij van de betrokken familie een financiële vergoeding. Maar het aantal huishoudens dat hem steunt is al gedaald tot onder de 50. Behalve dat jonge mensen de dorpen ontvluchten en naar de grote steden trekken, zijn ze volgens de monnik ook steeds minder geïnteresseerd in sprirituele zaken.
Sommigen monniken zoeken alternatieven om inkomsten te genereren. Zo bieden zij op internet hun diensten aan voor het verzorgen van begrafenissen of het zingen van gebeden. Korting is mogelijk en bij grotere afname van de diensten kan er iets aan de prijs gedaan worden. Toyoma ziet deze ontwikkeling met lede ogen aan. Hij vertelt dat hij nog nooit met een factuur heeft gewerkt. Tegen families zegt hij wat de kosten van een dienst zijn. Maar hij is afhankelijk van hun goodwill.
bron: BNN. Foto Ilya Konter.
Orandajin zegt
Ik heb ik Japan ook een aantal grote en minder grote boeddhistische tempels en Shinto schrijnen bezocht en stuk voor stuk zijn het schitterende plaatsen om tot jezelf en de natuur te komen.
Waar het er bij de grote populaire tempels nogal druk kan zijn is het bij de kleinere en minder bekende tempels lekker rustig en maak je makkelijker contact met de mensen die de tempels onderhouden. Zo heb je de gelegenheid om even een gesprek met elkaar aan te gaan en een kopje groene thee te drinken.
Dat deze plaatsen steeds moeilijker te onderhouden zijn is helaas de realiteit en en zullen ongetwijfeld vele verdwijnen of slecht onderhouden worden.