Op 16 november werd een live-registratie gepubliceerd van een ‘The Four Thoughts’, een compositie voor cellokwartet van Frank van Velthoven.
De thematiek van ‘The Four Thoughts’ vindt zijn oorsprong in een oude Tibetaans boeddhistische tekst waarin aan de hand van 4 gedachten wordt opgeroepen dit menselijke bestaan te benutten om een spirituele ontwikkeling door te maken.
De 4 delen van het stuk zijn geïnspireerd op deze ‘gedachten’, respectievelijk 1. De bijzondere gelegenheid die een geboorte als mens biedt, 2. De vergankelijkheid (van die bijzondere gelegenheid), 3. De wetmatigheid van oorzaak en gevolg en 4. De nadelen (het lijden) van het wereldse bestaan.
In de opbouw van het stuk wordt een element uit de klassieke Indiase muziek gebruikt. In Indiase muziek speelt de tanpura gedurende het hele stuk een drone-toon waar de melodieën zich toe kunnen verhouden.
In dit kwartet is per deel 1 noot aangewezen die deze functie heeft, maar deze noot is niet aan 1 instrument toegewezen en hij kan in verschillende octaven voorkomen. Als laatste regel mag deze toon nooit de grondtoon zijn van de andere melodische bewegingen.
Samenvattend heeft ieder van de 4 delen 1 noot die door het hele deel klinkt, maar zo verweven is in de 4 stemmen dat hij niet als drone opvalt.
Door deze constructie heeft het stuk een eigen karakter en blijft de spirituele inspiratie door de hele compositie voelbaar.
Dit is een live-registratie door Kwartet CelloWercken Zutphen, onder leiding van Jeroen den Herder. Cello’s: Jeroen den Herder, Camelia Ciobanu, Lluïsa Paredes en Sari Šaciri.
Hoewel de inspiratie voor het stuk uit de boeddhistische literatuur komt, en het componeren zelf een vorm van contempleren was, wil de componist niet spreken van ‘boeddhistische muziek’. Een boeddhistische bakker bakt ook geen boeddhistisch brood.
Youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=V8HEef8sJ84
Bandcamp
https://frankvanvelthoven.bandcamp.com/album/the-four-thoughts-cello-quartet?from=fanpub_fnb