In de afgelopen jaren was Rob Hogendoorn een van de bronnen voor een documentaire van Elodie Emery en Wandrille Lanos, ‘Bouddhisme, la loi du silence’ [‘Boeddhisme, de wet van het zwijgen’].
Deze documentaire werd gemaakt in opdracht van het gezaghebbende Frans-Duitse netwerk Arte. Hij gaat over het systematische misbruik binnen de Tibetaanse boeddhistische gemeenschappen en de zwijgcultuur die dit mogelijk maakt.
Deze 90 minuten durende film kan nu online bekeken worden in het Frans en (postsynchroon) Duits:
https://www.arte.tv/fr/videos/095177-000-A/bouddhisme-la-loi-du-silence/
https://www.arte.tv/de/videos/095177-000-A/buddhismus-missbrauch-im-namen-der-erleuchtung/
In de film komen onder anderen Stephen Batchelor, Tenzin Palmo, Jeremy Russel, Geshe Lakhdor, Tenzin Geyche, en Namkha Rinpoché (die zelf beschuldigd werd van seksueel misbruik) aan het woord. Emery en Lanos filmden in Frankrijk, Spanje, België, Nederland, Nepal, en India.
De film bevat uitgebreide beelden van het strafproces in België tegen Robert Spatz (alias Lama Kunzang), die in afwachting is van de uitspraak van het beroep tegen zijn veroordeling terwijl hij in Spanje woont. Het werpt nieuw licht op de betrokkenheid van Matthieu Ricard bij Spatz en zijn (voor)kennis van de mishandeling en het misbruik van minderjarige kinderen.
Ook bevat het originele audio van de veel gepubliceerde ontmoeting tussen vier slachtoffers en overlevenden van misbruik door Tibetaanse boeddhistische lama’s met de Dalai Lama in Rotterdam in 2018. Twee deelnemers aan die ontmoeting, Ricardo Mendes en Oane Bijlsma, blikken terug op hun interactie met de Dalai Lama, precies in de kamer waar zij zich toen bevonden.
Een Engelse (ondertitelde) versie zou binnenkort beschikbaar moeten komen. Het aanvragen van een Engelse versie met een kort briefje aan Arte kan de release bespoedigen: english@arte.tv.
Tantra Hardrock zegt
Gênant allemaal.
De echte boeddha draait zich om in zijn graf.
Wat een protserige onzin allemaal. Een of andere dikke kerel, in een gouden paleis, die mensen mishandeld. Dat is dan ‘het boeddhisme’
Hierom, noem ik mij dus geen boeddhist hé. Het wordt geassocieerd met deze Soygal Rinpochee waanzin.
Boeddha had het over de middenweg.
Ascese = vluchtgedrag
hedonisme = vluchtgedrag
Je moet daartussenin gaan zitten
Soygal staat voor hedonisme en zelfs decadentie. Hij is dus geen boeddhist
Daarnaast, waarom moet je boeddhisme beleven in zo’n soort enorm groepsverband? Waarom moet er weer een of andere sekte omheen gebouwd worden? Waarom moeten er dan op zo’n altaar zevenentachtig gouden boeddha beelden staan? Alsof je daar iets aan hebt, voor je ontwikkeling
In die zin heb ik meer met de zen. Die esthetiek past beter bij de leer