Debuterend auteur Machiel Hoek (48) plaatst morgen en daaropvolgende zaterdagen grote advertenties in NRC voor zijn roman “Het meisje dat de wereld veranderde”. Waarom?
Het is bijzonder dat een auteur dit op eigen kosten doet, en zeker als het een auteur betreft die nog geen landelijke bekendheid heeft, sterker nog: die net z’n debuut beleeft. Wat is de achtergrond van deze kostbare actie?
Machiel: ‘Ik werd geïnspireerd door Ilja Gort die enkele weken geleden een advertentie in NRC plaatste om te reageren op een wel erg negatieve recensie van zijn boek. Mijn boek “Het meisje dat de wereld veranderde” is in april bij Paris Books verschenen en inmiddels door duizenden mensen gelezen, met bijzonder positieve reacties en reviews. Dit boek ráákt mensen diep, maar recensenten pakken het niet op, hoezeer ik ze ook benader. Dus heb ik het heft zelf maar in handen genomen en plaats ik advertenties met daarin een aantal van de recensies van échte lezers.’
Maar zo’n advertentie kost meer dan het je als schrijver ooit oplevert. Waarom doe je dit?
Machiel: ‘Om dit boek te kunnen schrijven moest ik mijn leven omgooien en heb daardoor miljoenen opgegeven. Dit boek is mijn levensmissie; de boodschap van het verhaal over het geheim van het leven wil ik zo breed mogelijk verspreiden, omdat deze kan bijdragen aan een mooiere wereld. Het gaat in tegen de huidige trend van polarisatie en zwart-witdenken. In dit boek ligt mijn hart en ziel, en dus doe ik er alles aan om te zorgen dat het z’n weg naar de juiste lezers kan vinden, koste wat het kost.’
Waarom pakken recensenten jouw boek dan niet op?
Machiel:’ Ik krijg de indruk dat er een kloof is tussen de wereld van boekrecensenten en dat wat de meeste boekenlezers wérkelijk raakt en boeit; een aantal bestsellers worden afgekraakt en complexe boeken worden opgehemeld. Ik kan het niet anders verklaren. Of mijn boek is tóch pulp, hahaha!’