• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Rients Ritskes: “Ik bevind mij in goed gezelschap”

Rients Ritskes: “Ik bevind mij in goed gezelschap”

22 juni 2013 door Jules Prast

Wat is eigenlijk een zenmeester? Die vraag stond vandaag centraal in een radio-uitzending over wat de ‘affaire-Ritskes’ is gaan heten. Rients Ritskes, leider van Zen.nl, verweerde zich voor het eerst tegen de aantijgingen van ’titelfraude’ die tegen hem zijn geuit. Een nabeschouwing op verzoek van de redactie van het Boeddhistisch Dagblad.

Beluister de uitzending terug via de site van de BOS.

Je kunt lesgeven in zen, maar pas wanneer je zenmeester of ‘roshi’ bent, dan heb je alle bevoegdheden, legde de Nederlandse zenmeester Jiun Hogen roshi van het Drentse zencentrum Noorderpoort vandaag bij ‘Hemelsbreed’ (Radio 5) uit aan de Boeddhistische Omroep. Alleen aan een roshi komt de bevoegdheid toe om veranderingen in de zentraining aan te brengen of anderen te autoriseren om als zenleraar of zenmeester op te treden.

Jiun Hogen roshi ontpopte zich in de uitzending als een belangrijke getuige-deskundige. “Er is geen geordend curriculum voor een zenmeester,” zei zij. “De basis is wel de koanstudie, maar waar het in feite om gaat is het ontwikkelingsproces als zodanig. Je spirituele ontwikkeling en je persoonlijke ontwikkeling moeten in balans zijn.”

Eigenlijk kan iemand tijdens de zentraining niet bezig zijn met een potentieel zenmeesterschap. “Een doel hebben is strijdig met het karakter van de zentraining, die altijd gaat over jezelf losmaken. Leraren zijn mensen die door hun ontwikkeling opeens leraar blijken te zijn geworden,” aldus Jiun Hogen roshi.

Bescheiden
Ook Sokun Tsushimoto roshi, de Japanse zenmeester die afgelopen april de affaire-Ritskes aan het rollen bracht, werd geïnterviewd. “Een ware zenmonnik is bescheiden en zal nooit opgeven over zijn titels,” verklaarde hij via een tolk in het radioprogramma. Een echte zenmeester, zo maakte hij duidelijk, wordt na een jarenlange koanstudie officieel door een roshi geautoriseerd wanneer allen zijn kwalificaties voor deze rol erkennen.

Rients Ritskes, foto site Zen.nl
Rients Ritskes, foto site Zen.nl

Bescheiden toonde Rients Ritskes zich in de uitzending allerminst, ook niet nu de Boeddhistische Omroep hem hier bij herhaling de gelegenheid toe bood. Hij vergeleek zichzelf met de beroemde achttiende eeuwse zenmeester Hakuin, die volgens de overlevering ook niet formeel was geautoriseerd: “Ik verkeer in goed gezelschap.”

En hij sprak een betekenisvol zinnetje uit over Zen.nl: “Wij zitten dicht bij de markt.” Om daaraan toe te voegen dat dat overeenkomstig de tien plaatjes van de os is, een bekende allegorie van de zenweg. Ook daar komt de reis die begint met een zoektocht naar de os (symbool voor het ware zelf) uit op de markt, zonder os.

Ambitie
Traditie komt uit de radio-uitzending naar voren als het sleutelwoord. In de jaren tachtig bezocht Rients Ritskes een aantal malen het Japanse zenklooster van Hirata roshi. Volgens Ritskes zou deze hem toestemming hebben gegeven om in Nederland zenles te geven. Aan hem maakte Ritskes zijn ambitie kenbaar om zelf ooit roshi te worden, maar aan de voorwaarde van Hirata roshi van een langdurig verblijf in Japan kon hij niet voldoen.

Ritskes stelde Hirata roshi voor om in Nederland zijn vorderingen in het leraarschap te komen beoordelen. Hirata Roshi voelde zich daarvoor te oud en stelde voor dat zijn student Sokun Tsushimoto, later zelf door hem als roshi geautoriseerd, deze rol op zich zou nemen.

Sokun Tsushimoto met secondant Rients Ritskes bij de jukai (toevluchtnemen) van Dick Verstegen. Ritskes was toen al baas van zijn eigen zen-organisatie, Zentrum in Utrecht.
Sokun Tsushimoto met secondant Rients Ritskes bij de jukai (toevluchtnemen) van Dick Verstegen. Ritskes was toen al baas van zijn eigen zen-organisatie, Zentrum in Utrecht.

In de jaren negentig kwam Sokun Tsushimoto in Nederland herhaaldelijk gezamenlijke sesshins met Ritskes verzorgen. In 1999 ontving Ritskes van hem een goudbrokaten ‘raksu’ (een liturgisch schort), een cadeau dat hij opvatte als een informele erkenning van zijn zenmeesterschap.

Wereldkundig
Rond de eeuwwisseling begon het contact tussen Rients Ritskes en Sokun Tsushimoto te verwateren. Sokun Tsushimoto zette een punt achter zijn monniksbestaan en ging een artsopleiding volgen.

In april van dit jaar kwam hem ter ore dat Ritskes actief was als zenmeester en zich er blijkens de website van Zen.nl op beriep hiertoe door hem te zijn geautoriseerd. Sokun Tsushimoto had echter nooit een meester-leerlingrelatie gehad met Ritskes. Hij eiste dan ook dat Ritskes wereldkundig zou maken dat hij niet een bevoegde meester was in de Japanse Rinzai-traditie van het zenboeddhisme.

Ritskes besloot hierop, zo verklaarde hij vandaag opnieuw voor de microfoon van de Boeddhistische Omroep, dat het tijd was om de banden met Japan te verbreken. Hij zou zich al langer hebben gerealiseerd dat hij zen liever op een eigentijdse, Europese manier invulling wilde geven. In het signaal van Sokun Tsushimoto zag hij het geëigende moment om publiekelijk een andere weg in te slaan. Voor het argwanende oog van de publieke opinie werd hier de ’titelfraude’-affaire geboren.

Goed werk
Alleen: “Er viel niets te verbreken,” aldus Sokun Tsushimoto. “Dat is belachelijk wanneer je om te beginnen niet verbonden bent. Het enige wat Ritskes heeft gedaan is gebruik maken van de traditie.”

Ritskes herhaalde in de uitzending vandaag dat hij zich nooit ‘roshi’ heeft genoemd. Maar het lijkt Sokun Tsushimoto erom te gaan dat hij zich in strijd met de traditie wel feitelijk als zenmeester gedraagt. Omdat alle pijlen zich vandaag op Ritskes richtten, werd niet duidelijk of Sokun Tsushimoto niet al eerder nattigheid had kunnen voelen toen hij in de jaren negentig samen met Ritskes zentrainingen leidde.

Ritskes zei vandaag: “Ik voel mij nog steeds een kind van de Japanse zentraditie.” Hij ontweek echter de vraag of hij zich niet veel ellende had kunnen besparen wanneer hij gewoon meditatielessen was gaan geven zonder zich op zen te beroepen. Hij voelt zich geïnspireerd door boeddhisme, maar gaf onder een spervuur van vragen toe dat boeddhisme in de cursussen van Zen.nl niet een grote rol speelt.

Jiun Hogen roshi van het zencentrum Noorderpoort sprak er vandaag haar verbazing over uit dat iemand ‘uit het niets’ zenmeester blijkt te kunnen worden. “Het is jammer dat dit pas in zo’n laat stadium uitkomt. De schade die dit toebrengt is groot, terwijl Rients verder wel degelijk goed werk verricht.”

Beluister de uitzending terug via de site van de BOS.

Categorie: Nieuws Tags: Boeddhistische Omroep Stichting BOS, interview, Rients Ritskes, Zen.nl, zenleraar

Lees ook:

  1. Tulpenboeddhisme in de polder
  2. Zen.nl door stap Rients Ritskes nu zelfstandige zentraditie
  3. Wanda Sluyter breekt met Zen.nl
  4. ‘Ritskes levensgevaarlijk bezig met advies aan bipolaire patienten’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Menno Prins zegt

    22 juni 2013 om 19:48

    Als Ritskes inderdaad de tien plaatjes van de os, een bekende allegorie van de zenweg als voorbeeld noemt:”De reis die begint mét os (symbool voor het illusoire zelf) uit op de markt, zonder os”; dan staat de inhoud in zijn versie 180 graden andersom dan in het boekje “De os en zijn hoeder” een Zen-bezinning (door Hugo M. Enomya-Lasalle). Daarin begint het verhaal met een zoektocht náár de os (die dus geheel uit zicht is; om via plaatje 7 op de rug van de os huiswaarts te keren en in plaatje 10 met “open handen naar de markt” te gaan. De os staat in deze serie niet voor het illusoire zelf, maar voor de boeddha-natuur. Dat lijkt mij wel een verschil. Bovendien lijkt mij “met lege handen naar de markt gaan” iets geheel anders dan “met een businessplan de meditatiemarkt op gaan”. Naar mijn mening zou het zuiverder zijn om te spreken van een op Zen gebaseerde activiteit. Dat geeft immers exact aan wat het is … (Vergelijk: Mindfulness Based … zoals MBSR = Mindfulness Based Stress Reduction). Alle welles/nietes uit de wereld. Dacht ik zo.

  2. Henk Molenaar zegt

    22 juni 2013 om 20:33

    Ritskes zei vandaag: “Ik voel mij nog steeds een kind

  3. Ron Sinnige zegt

    22 juni 2013 om 22:31

    Ik heb genoten van de mooie uitzending van Agnes Sommer. Een standbeeld voor haar!

    • Guus Went zegt

      24 juni 2013 om 06:01

      Niets teveel gezegd Ron.

      De man schminkt zichzelf werkelijk vol-le-dig af. Graaft zijn eigen graf en gaat er gerust ook nog maar meteen inliggen, als een Dai Osho, een dode osho.

      Wat een leed, wat een ontluistering.

      Maar nu we dan toch eerlijk zijn:
      hij is natuurlijk niet de enige in Nederland die zich zo verhoudt tot zijn leraarschap. Om vragen te voorkomen: ik noem nooit namen in het openbaar.

      • Pjotr Bos zegt

        24 juni 2013 om 13:36

        Dai Osho is voor overleden monniken/priesters.
        (in de Soto en Zuivereland traditie zit dit weer anders)
        Zoals ik het zie wordt het als ere-titel gebruikt postuum, van dat was een grote man een grote monnik die goed werk heeft verricht die verdient wel een pluim.

  4. Eelco zegt

    23 juni 2013 om 10:12

    De ‘titelfraude’ twist is lijden. (Zo ook dit bericht.)

    • Sjoerd zegt

      24 juni 2013 om 14:30

      Titelfraudetwist=ego, ego is een ogenschijnlijk anker in een onzekere werkelijkheid, angst voor deze onzekerheid en begeerte naar angstloosheid=lijden.
      Voor deze twist zijn altijd meer dan 1 ego nodig.

  5. Anne zegt

    23 juni 2013 om 11:48

    Er missen zaken. Zo werd ook gesteld door Sokun Tsushimoto dat hij niet wist of Ritskes de deur was geweigerd en dat hij daar ook niet om verzocht had. Hij zou slechts rapport hebben gedaan van de claims van Ritskes over leraarschap. Er werd toegevoegd dat in Japan praktisch niemand weet wie Ritskes is en weigeren hem veel belangrijker zou maken dan hij daadwerkelijk is (zegt dit iets over de NL discussie en het zo groot maken van dit gebeuren?). Het was allemaal minder opgeblazen dan de poeha die er door verschillende mensen van werd gemaakt.
    Verder uitstekende uitzending. Netjes alsnog te beluisteren op de BOS site. Een beetje verstandig mens zoekt even na wie er achter een organisatie zit en komt dus heel snel op deze opname. Kan iedereen de claims van beide kanten goed horen en kiezen wat er van te vinden. De uitleg van Jiun Hogen roshi kan geïnteresseerden uitstekend helpen de woorden die zij gehoord hebben te duiden.
    Boek dicht , klaar en ophouden met het opblazen van de situatie tot iets dat groter is dan de werkelijkheid.

  6. Guus vO zegt

    23 juni 2013 om 18:10

    Ik wil juist graag alle poehamakers en opblazers bedanken (en dat is geen komische verwijzing naar Ritskes zelf). Het feit dat deze uitzending überhaupt gemaakt is – en wij nu allemaal zelf kunnen luisteren en oordelen – is mede aan hun ‘poeha’ te danken, vermoed ik.

  7. robin zegt

    23 juni 2013 om 20:58

    maar wel terechte ‘poeha’, nietwaar?

  8. Tom zegt

    24 juni 2013 om 17:27

    “De schade die dit toebrengt is groot, terwijl Rients verder wel degelijk goed werk verricht.”…………..
    Deze zin is voor mij stof tot nadenken. Vooral in het licht van alles wat er over Ritskes gezegd en geschreven is(ook door mijzelf)

  9. robin zegt

    24 juni 2013 om 19:15

    “De schade die dit toebrengt is groot, terwijl Rients verder wel degelijk goed werk verricht… en daarvoor ook goed betaald krijgt.” zou ik daar aan toe willen voegen. Of is dat flauw?

  10. Joep zegt

    24 juni 2013 om 21:55

    Veel geleerd van de boeken van Rients. Maar naar gelang de jaren verstrijken kom ik erachter dat dhr Ritskes zo erg bezig is met zich belangrijk voelen en dit etaleren naar de buitenwereld dat ik zijn z.g. leraarschap ernstig in twijfel trek. Iemand die zo met zichzelf in de weer is heeft nog maar heel weinig van ZEN boeddhisme begrepen.

    • Thijs zegt

      31 juli 2013 om 15:06

      Ik ben op zoek naar een zenmeester, of in ieder geval iemand die mij kan helpen in de ontwikkeling van mijn meditatie. Ik ben juist wel op zoek naar een vorm van meditatie die geinspireerd is op het boeddhisme, aangezien meditatie naar mijn gevoel anders een lege huls blijft, oppervlakkig. Nou lees ik vandaan in de Volkskrant over ‘De bekende Nederlandse zenleraar Rien Ritskes’ dus ik dacht, ik google hem eens. Bovenstaande reactie van Joep is PRECIES waarom ik mensen zoals Ritskes niet serieus neem als leraar.

  11. Joop Romeijn zegt

    25 juni 2013 om 11:58

    Naast de (ex-)leerlingen van Zen.Nl die zich mogelijk behoorlijk bedonderd voelen door Ritskes zijn het vooral de Zen Leraren (In Opleiding) die onze compassie verdienen. Ook al hadden ze kunnen weten dat het allemaal te mooi werd voorgespiegeld.

    Naast de zeer betrekkelijk geworden spirituele waarde van het Zen.Nl-leraar-zijn zou nu ook de economische waarde ervan wel eens kunnen dalen.
    Het blog van Ron Sinnige van 24 juni meldt oude en nieuwe vertrekkers.

    Hoe gaat de Zen.Nl-gemeenschap nu zelf reageren?
    Tot nu toe straalt de wekelijkse ‘Nieuwsbrief’ (www.zen.nl/nl/nieuws.php) nog steeds hetzelfde sektarische optimisme uit. Maar zal dat aanstaande vrijdag nog steeds zo zijn, nu Ritskes zich heeft geuit?
    En hun link naar ‘Wat is Zen‘ op hun website is ook nog steeds niet veranderd, terwijl die toch niet meer past.

  12. Pjotr Bos zegt

    25 juni 2013 om 13:24

    Ritskes heeft het in de uitzending over dat Sokun Tsuchimoto als opleidings-waarnemer in naam van Hirata roshi optrad.

    In plaats van dat Rients Ritskes naar Japan zou hoeven en Hirata roshi naar Nederland. Zodoende kon Ritskes toch nog zijn opleiding volgen die Hirata roshi hem heeft voorgesteld.
    Dus wellicht heeft Ritskes toch nog iets meer dan 3 maanden training gehad onder Hirata roshi via Tsuchimoto roshi als waarnemer van Hirata roshi?

    Dit is dus nieuw voor mij ik wist niet dat Sokun aangewezen was om in naam van Hirata roshi Rients zijn opleiding te verzorgen.

    • Pjotr Bos zegt

      25 juni 2013 om 13:31

      En Sokun Tsuchimoto lijkt van niks te weten?
      Want hij noemt zich gewoon vriend en niet “opleider van Ritskes in naam van Hirata Roshi”

      • Pjotr Bos zegt

        25 juni 2013 om 13:39

        excuus het moet zijn: Tsushimoto.

  13. Ronald de Caluwé zegt

    17 juli 2013 om 09:58

    Vandaag pas kunnen luisteren. Redelijk goed doorgevraagd, zonder al te veel druk te zetten. Hierdoor bleef het gesprek op een prettige toon doorgaan. Het werd echter Ritskes ook weer niet ál te moeilijk gemaakt. Maar goed, het was dan ook geen kruisverhoor.
    Eens met wat her en der geschreven is: de man houdt geen stand. Het vergelijk van het 10e plaatje van de os met zijn marktmodel is ronduit stuitend m.i.
    Dat Jiun roshi afsluit met de uitspraak dat er nu eenmaal misverstanden zijn doet m.i. haar hele mooie bijdrage teniet.
    Ben inderdaad benieuwd naar het vervolg dat aangekondigd werd!

  14. Ik zegt

    1 februari 2014 om 16:39

    Hoe Lang is een Chinees?

Primaire Sidebar

Door:

Jules Prast

Jules (1961) schreef van 2012 tot 2025 regelmatig voor het Boeddhistisch Dagblad en sindsdien incidenteel. Bij het Kanzeon Zen Centrum Amsterdam ontving hij in 2013 de dharmanaam Taigu (‘grote dwaas’). Behalve van zen is hij een liefhebber van Shinran en de nembutsu. Parallellen tussen christendom en boeddhisme vormen een terugkerend thema in zijn werk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…
    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.