De meeste Nederlanders hebben een onrealistisch beeld van het leven van kalfjes uit de zuivelindustrie. Dat blijkt uit opinieonderzoek dat I&O Research uitvoerde in opdracht van Dier&Recht. De dierenwelzijnsorganisatie gaat Nederlanders met verschillende acties voorlichten over de realiteit achter de zuivelindustrie, zoals het treurige lot van de ‘restkalfjes’. De actie is een vervolg op de controversiële campagne die vorig jaar leidde tot een kort geding en een rechtszaak.
Onderzoeksbureau I&O Research vroeg 1.207 Nederlanders naar hun kennis en mening over de Nederlandse zuivelsector. Daaruit blijkt onder meer dat veel Nederlanders geen idee hebben wat er gebeurt met de kalfjes uit de zuivelindustrie. Zo weet slechts 18% van de ondervraagden dat alle kalfjes kort na hun geboorte worden weggehaald bij hun moeder. Twee derde van deze kalfjes gaat op transport naar de kalverhouderij waar ze binnen een jaar worden vetgemest en geslacht. Slechts 29% van de respondenten weet dat kalfjes in de kalverhouderij nooit buiten komen. Directeur van Dier&Recht, Frederieke Schouten: ‘De resultaten zijn ronduit schokkend; 44% van de ondervraagden weet zelfs niet dat een koe alleen melk geeft nadat ze is bevallen van een kalf.’
Nederlanders willen meer welzijn voor kalfjes
Uit het onderzoek blijkt ook dat veel Nederlanders niet te spreken zijn over de leefomstandigheden in de kalversector. Bijna 80% van de Nederlanders vindt dat die kalfjes in de wei horen maar in werkelijkheid komen deze dieren nooit buiten. 31% van de respondenten zegt geen koemelk te willen kopen van koeien waarvan de kalfjes direct na de geboorte worden weggehaald.
Schouten: ‘Dit betekent dus eigenlijk dat drie op de tien Nederlanders geen zuivel meer zouden moeten kopen, want alle melk in de supermarkt komt van koeien waarvan het kalf vlak na de bevalling is weggehaald.’
Nieuwe posteractie
Met de posteractie die vandaag start in de grote steden, belicht Dier&Recht opnieuw de schaduwzijde van zuivel. Schouten: ‘De dagelijkse realiteit voor kalfjes uit de zuivelindustrie wijkt behoorlijk af van het beeld dat de meeste Nederlanders hebben van deze sector. Consumenten moeten weten dat zuivel niet zo onschuldig is als zuivelreclames ons doen geloven. Diervriendelijke consumenten kiezen dan hopelijk vaker voor plantaardige alternatieven.’