• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Tibetaans boeddhisme » Schoolstrijd in boeddhistisch klooster

Schoolstrijd in boeddhistisch klooster

15 juni 2013 door de redactie

Hoe beleven boeddhistische nonnen in Noord-India het dagelijks leven? VU-promovenda Elles Lohuis zocht het uit en zag dat de onderwijskansen voor meisjes langzaam verbeteren, maar dat deze door veel van hun families nog als overbodig worden beschouwd.

Lohuis beschrijft in haar promotieonderzoek hoe nonnen het dagelijks leven in Tibetaans boeddhistische kloosters in de Himalaya in Noord-India ervaren. De leefomstandigheden in deze afgelegen berggebieden zijn moeilijk. Voedsel en drinkwater zijn schaars, het klimaat is genadeloos en educatieve en medische voorzieningen ontbreken vaak. Hoewel de onderwijskansen voor meisjes in deze gebieden langzaam verbeteren, wordt onderwijs voor meisjes nog steeds door het merendeel van de families als overbodig beschouwd.

Scholing die aansluit bij de Tibetaans boeddhistische culturele achtergrond wordt door de overheid niet aangeboden. Mede vanwege de traditionele genderongelijkheid in het Tibetaans boeddhisme, was georganiseerd religieus onderwijs voor vrouwen en nonnen eeuwenlang vrijwel afwezig. Door de groeiende belangstelling voor het boeddhisme in het Westen sinds de jaren zestig, en met name door westerse vrouwen zich tot het Tibetaanse boeddhisme wendden, is de positie van Tibetaans boeddhistische vrouwen onder de aandacht gebracht.

Vanaf het midden van de jaren tachtig hebben westerse vrouwen de genderproblematiek op diverse manieren opgepakt. De Jamyang Foundation heeft verschillende kloosters met educatieve projecten voor boeddhistische vrouwen opgericht in de uithoeken van de Indiase Himalaya. Door het bieden van onderwijs en een monastieke levensstijl hoopt deze organisatie bij te dragen aan de empowerment en veranderende percepties van vrouwen in de Himalaya.

Het klooster als conflictgebied

Met de grote hoeveelheid gegevens die verzameld zijn was het mogelijk om het dagelijks leven van de nonnen te verkennen, de noodzakelijke context te beschrijven en het proces van verandering door de tijd te bestuderen. Het dagelijks leven laat zien dat de nonnen zich losmaken van hun gemeenschap, ontwortelen van hun familie. Zij integreren in hun co-gecreëerde klooster op verschillende manieren. De diverse globale en lokale partijen in en rond het klooster spelen hun belangen uit in het religieuze veld en maken hiermee het klooster tot een conflictgebied.

De nonnen geven vorm aan hun klooster en handhaven hun positie in het religieuze veld met een scala aan tactieken. Afhankelijk van de mate van inbedding in de lokaliteit, de verscheidenheid van de lokaliteit en de leeftijdsgroep, maken de nonnen verschillende manoeuvres binnen het speelveld in en rondom het klooster. Om met deze conflicten aangaande hun monastieke levensstijl en educatie om te gaan, vormen de nonnen de aangereikte globale middelen om tot een lokale ‘smaak’. De resultaten van de acties van de nonnen variëren dienovereenkomstig op basis van de lokale beschikbare middelen en de starheid van de heersende gewoonten en tradities.

Globalisering transformeert non

De stabiliteit van het klooster als een sociale ruimte is verankerd in de tactiek van de nonnen. Voortdurend onderhevig aan de bewegingen van de conversie van globale en lokale middelen en onderhandelingen tussen de betrokken partijen, steunt de sociale ruimte van het klooster op de basis van een steeds veranderend evenwicht tussen ruimte en tijd. Gevoed door de verbeelding van wat er binnen handbereik is geven de nonnen gezamenlijk vorm aan hun sociale ruimte in hun dagelijks leven. Het is dit collectieve element binnen de ‘dagelijkse praktijk’ van de nonnen, hun gemeenschappelijke inzet en hun toewijding dat de nodige stabiliteit in hun sociale ruimte brengt.

Met deze vergelijkende studie over de kloosters voor nonnen in een geografisch beperkt gebied komt de globalisering naar voren als een vloeiend proces, multidimensionaal en interactief, altijd in beweging op verschillende tracks en verschillend lokaal terrein. Geassimileerd in diverse plaatsen op verschillende manieren, duikt het mondiale op in verschillende manifestaties door middel van de toe-eigening en de transformatie door de individuen en de lokaliteiten die het raakt.

Wrijving tussen mondiaal en lokaal

Deze studie toont de transformatie, of het wijzigen van het globale, afhankelijk van de variëteit van de lokale cultuur. Deze studie toont ook aan dat het globale wordt gebruikt als een bron voor het maken, onderhouden en uitbreiden van de ruimte van individuen en gemeenschappen. Het ontmoeten van het lokale en het mondiale veroorzaakt wrijvingen en conflicten. In een poging om te gaan met deze conflicten, maken individuen zich het globale eigen en zetten dit mondiale om tot lokale middelen om zo hun positie te behouden en te versterken.

Het onderzoek draagt bij aan een beter begrip van de manieren waarop lokale begunstigden in staat zijn om mondiale ondersteuning te transformeren en te integreren. Deze studie toont aan dat de mondiale middelen moeten worden toegeëigend en omgezet naar de specifieke lokaliteit voordat zij van waarde kunnen zijn.

Kennis van de lokaliteit is de sleutel. Het zijn de plaatselijke ontvangers die over de meeste kennis en ervaring beschikken met betrekking tot de conversie van middelen en de lokaliteit. De mondiale weldoeners dienen de onvermijdelijkheid van de lokale smaak te herkennen en naar deze kennis te handelen met het vertrouwen in de lokale ontvangers om de gedeelde visie af te stemmen op de ervaren behoeften en de geboden ondersteuning.

Bron ScienceGuide

 

 

 

Categorie: Nieuws, Tibetaans boeddhisme Tags: kloosters, nonnen, onderwijs

Lees ook:

  1. Tweehonderd monniken en nonnen omgekomen in Nepal
  2. China blijft bij verbod op geven onderwijs in kloosters
  3. Tashi Choedon – Vervolging en seksueel misbruik van Tibetaanse boeddhistische nonnen door de CCP
  4. Boeddhistisch relikwieën te zien in Amerika en Canada

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…
    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.