• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Taigu – maatschappelijke mobilisatie

Taigu – maatschappelijke mobilisatie

29 maart 2022 door Jules Prast

Direct nadat de Amerikaanse president Biden zaterdagavond zijn toespraak in Warschau had beëindigd, stapte hij in de auto naar het vliegveld. Nog voordat hij opsteeg op weg terug naar Washington, lieten zijn medewerkers een persbericht uitgaan om de laatste woorden van zijn rede te verduidelijken. “For Godsake, this man can not remain in power,” had de leider van de vrije wereld gezegd over zijn Russische ambtsgenoot Poetin, die de open haard aansteekt met de regels van de internationale rechtsorde en dood en verderf sticht in Oekraïne. “In Godsnaam, deze man kan niet aan de macht blijven,” luidde zijn uitspraak in het Nederlands vertaald.

De Amerikaanse president zei iets wat als vanzelfsprekend resoneerde bij zijn directe gehoor van Poolse en Oekraïense genodigden en bij miljoenen kijkers in democratische landen, maar niet goed viel bij diplomaten en politici. Het officiële beleid van de NAVO is om de vijandelijkheden in Oekraïne tot zwijgen te brengen, niet om de val van Poetin te bewerkstelligen. Als een kat in het nauw zou dit de Russische dictator, inmiddels algemeen uitgemaakt voor oorlogsmisdadiger, kunnen brengen tot wanhoopsdaden. Tart niet de leider van een land met het grootste aantal kernkoppen in de wereld! De beleidsreflex volgend op negen geïmproviseerde woorden aan het slot van Bidens redevoering maakte op slag één ding duidelijk: na een koortsachtig topoverleg van drie dagen met bondgenoten in Europa is de NAVO geheel verenigd in appeasement.

Een nieuwe Koude Oorlog is door Ruslands jongste agressie tegen Oekraïne een feit geworden, maar deze werkelijkheid is nog te weinig doorgedrongen tot onze individuele beleving en ons maatschappelijk handelen. Terwijl het Europese huis in brand staat, blijven we bezig met ons favoriete speelgoed, zoals in hoofdstuk drie van de Lotus Sutra. We voelen ons veilig in onze morele veroordeling en in de burgerlijke vrijheden van onze samenlevingen, terwijl vader ons vanuit Polen met vaardige retoriek probeert te doen ontwaken tot het inzicht dat democratie in doodsnood verkeert nu Rusland de bijl aan de wortel van humaniteit en beschaving legt.

Maar de hele wereld is het toch met ons eens? Nee, als je de situatie getalsmatig analyseert, dan zul je zien dat de wereld op de wip zit, kijkend wie deze strijd gaat winnen, de democraten of de autocraten. Als je de stemmen van 141 landen tegen Rusland in de algemene vergadering van de Verenigde Naties herrekent tot het vertegenwoordigde aandeel in de wereldbevolking, dan kom je tot de ontnuchterende bevinding dat meer dan de helft van de wereld zijn kruit droog houdt, klaar om zo nodig de bordjes te verhangen, mocht de strijd in het voordeel uitvallen van de autocraten. De stemmen tegen Ruslands agressie vertegenwoordigen vooral die van de kleine lidstaten van de VN.

Natuurlijk, er zijn talloze bodhisattva’s aan het werk in de landen van het Europese continent, met inbegrip van Oekraïne, om de nood van ontheemde burgers te lenigen of zich met gevaar voor eigen leven gewapenderhand in het militaire strijdtoneel te begeven. Maar verder lijken, buiten begrijpelijke angstgevoelens, de existentiële keuzes van onze tijd menigeen onberoerd te laten. Aan tafel en op straat wordt erover gesproken dat kinderen die nu in Amsterdam worden geboren, later in overgrote meerderheid geen betaalbare woning in de stad zullen kunnen vinden, om maar eens een voorbeeld uit het dagelijks leven te noemen. Ja, we zullen meer geld uittrekken voor onze defensie, maar hadden we in het coalitieakkoord de begroting daarvoor al niet met vijfentwintig procent verhoogd? Nou dan!

In de spreekwoordelijke ziel van Taigu strijden de gevoelens van de voormalige reserve-officier uit de vorige Koude Oorlog om voorrang met die van de tegenwoordige boeddhist, of is dit een valse tegenstelling net onder de oppervlakte van de sluier van het maya? Waar is binnen onze burgerij het gevoel van urgentie, terwijl wij onze Amerikaanse bondgenoten getalsmatig in overgrote meerderheid de kastanjes uit het vuur laten halen bij de versterking van de voormalige Oostbloklanden, van de Baltische staten in het noorden tot en met Bulgarije in het zuiden?

Als we nu tot de jongere mensen in onze samenleving willen laten doordringen dat de strijd om hun toekomst in vrijheid menens is, waarom zouden we dan niet de bestaande ‘kaderwet dienstplicht’ activeren, en een deel van de mannelijke en vrouwelijke bevolking van zeventien tot veertig jaar gaan keuren op geschiktheid om een periode van maatschappelijke of militaire dienstplicht te vervullen? Voorbereidingen voor mobilisatie zouden een creatieve, vooruitdenkende oplossing kunnen zijn, die kunnen bijdragen aan tal van maatschappelijke uitdagingen, niet alleen in de strijd voor democratie, maar ook bijvoorbeeld voor de energietransitie die ons wacht. Op dit moment echter zouden zulke voorbereidingen onze maatschappelijke realiteitszin met een schok in beweging kunnen zetten en recht doen aan de geest van de toespraak van vadertje Biden in Warschau, die uit meer bestond dan zijn laatste negen woorden.

Categorie: Geluk, Jules Prast, Krijgsmacht, Mensenrechten, Nieuws, Politiek Tags: Biden, koude oorlog, NAVO, Oekraïne, Rusland

Lees ook:

  1. Taigu – Oorlog en vrede
  2. Oorlog en vrede (deel 2)
  3. Interfax – hoofd van Russische boeddhisten steunt  militaire operatie in Oekraïne
  4. Zeshin – u kunt doen wat ik niet kan?

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Jules Prast

Jules (1961) schreef van 2012 tot 2025 regelmatig voor het Boeddhistisch Dagblad en sindsdien incidenteel. Bij het Kanzeon Zen Centrum Amsterdam ontving hij in 2013 de dharmanaam Taigu (‘grote dwaas’). Behalve van zen is hij een liefhebber van Shinran en de nembutsu. Parallellen tussen christendom en boeddhisme vormen een terugkerend thema in zijn werk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • God als de totaal andere – Karl Barth
    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.