• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Na gebed voor Tibetaanse zelfverbrander: drie jaar cel voor monniken

Na gebed voor Tibetaanse zelfverbrander: drie jaar cel voor monniken

10 juni 2013 door de redactie

Twee monniken zijn door een Chinese rechtbank veroordeeld tot elk drie jaar gevangenisstraf nadat ze gebeden hielden voor een  aan een zelfverbranding gestorven Tibetaan.

De twee monniken, Tsundue en Gedun Tsultrim, werden op 21 november 2012 door de autoriteiten vastgezet, toen ze op weg waren om hun respect te betuigen en gebeden te zeggen in het huis van Wangchen Norbu, een 25-jarige Tibetaanse man, die twee dagen eerder was gestorven nadat hij zichzelf in brand had gestoken in de buurt van het Kangtsa Gaden Choepheling klooster in het Kangtsa gebied van Qinghai. Andere monniken en leken werden ook verhinderd om naar Wangchen Norbu’s huis te gaan, en sommigen van hen deden gebeden op straat, waar ze werden tegengehouden door de politie en ambtenaren.

De gevangenneming van de monniken, die verdacht worden van het opdragen van gebeden in hun klooster op de dag van Wangchen Norbu’s zelfverbranding, is in lijn met de meer agressieve en geformaliseerde reactie van de Chinese autoriteiten op de golf van zelfverbrandingen in Tibet sinds 2009. Dit omvat het opleggen van lange straffen aan Tibetanen, die beschuldigd worden van het ‘aanzetten tot’ of in sommige gevallen enkel het getuigen zijn bij zelfverbrandingen, waar geen enkel bewijs van verdere betrokkenheid aanwezig is. Dit is het eerste bekende geval van monniken, die worden veroordeeld voor het bidden, of het doen van een poging om te bidden, voor een Tibetaan, die zichzelf in brand heeft gestoken.

Zowel leken als monniken, die geprobeerd hadden om naar het huis van Wangchen Norbu te lopen voor het uitvoeren van traditionele gebeden, werden onderworpen aan pesterijen en intimidatie achteraf. De veroordelingen van Tsundue en Gedun Tsultrim zijn waarschijnlijk bedoeld om een waarschuwing te zijn voor anderen. Volgens een Tibetaan die met bronnen in Tibet sprak, lijkt het een aanwijzing dat zij de verantwoordelijkheid voor het organiseren van de gebeden op zich hebben genomen om anderen te beschermen.

Tsundue, van boven in de twintig, en Gedun Tsultrim, die 30 jaar oud is is, zitten sinds hun detentie in november 2012 gevangen, maar het nieuws van hun veroordeling vorige maand is nog maar net door twee Tibetaanse bronnen in ballingschap naar boven gekomen. Details van de aanklachten tegen hen en hun huidige verblijfplaats zijn voor handen.

Volgens dezelfde Tibetaanse bronnen in ballingschap, werd Tsundue beschuldigd de organisator te zijn van een gebed ceremonie na de zelfverbranding in zijn klooster, Bido (བིས་མདོ་དགོན་), in een naburige dorp van Kangsta in de gemeente Xunhua (Do-wi) Salar in de Autonome Prefectuur Tsoshar (Chinees: Haidong), Qinghai. Hij werd ook beschuldigd een van de belangrijkste monniken te zijn, die van plan waren om de traditionele gebeden te leiden bij Wangchen Norbu’s thuis twee dagen nadat hij zichzelf in brand had gestoken. Gedun Tsultrim, ook een monnik uit het Bido klooster in het dorp Bido, werd beschuldigd van het verzamelen van het offerandes onder monniken voor Wangchen Norbu’s familie, en voor het organiseren van monniken om naar zijn familie huis gaan voor gebeden.

Foto’s van Wangchen Norbu’s lichaam, gehuld in khatags (Tibetaanse witte zegensjaals), werden door Tibetanen in ballingschap ontvangen na zijn zelfverbranding in november vorig jaar.
In de Tibetaanse cultuur, moet het lichaam van een persoon, nadat deze is overleden, met rust worden gelaten, terwijl speciale gebeden en ceremonies worden gehouden voor de overdracht van het bewustzijn van de persoon op het pad naar een gunstige wedergeboorte. Dit is een van de redenen waarom in een aantal gevallen Tibetanen op de plaats van een zelfverbranding hun leven hebben geriskeerd in pogingen om het lichaam van de persoon, die zichzelf in brand heeft gestoken, te beschermen, en om deze naar een veilige plaats te brengen – hetzij een klooster of woning – waar traditionele rituelen kunnen worden uitgevoerd. Het verergert de pijn voor Tibetanen, als monniken worden verhinderend om te bidden voor overleden Tibetanen.

In januari kreeg een Tibetaanse monnik, genaamd Lobsang Kunchok, een voor twee jaar geschorst doodvonnis (dat waarschijnlijk wordt omgezet in levenslange gevangenisstraf) en werd zijn neef Lobsang Tsering veroordeeld tot tien jaar voor “opzettelijke doodslag” in verband met de zelfverbranding van acht Tibetanen in Ngaba (Chinees: Aba), hoewel vijf van deze zelfverbrandingen nooit hebben plaatsgevonden. De twee Tibetanen zijn slachtoffer geworden van een nieuwe campagne van de Chinese autoriteiten om de zelfverbrandingen in Tibet te criminaliseren. Deze zware straffen waren de eersten, die werden opgelegd aan personen, die naar verluidt Tibetanen hebben ‘aangezet’ of ‘gedwongen’ om zichzelf in brand te steken. (ICT-rapport, Distress bij doodvonnis voor Tibetaanse beschuldigd van ‘aanzetten tot’ zelfverbranding).

De veroordeling en uitgebreide propaganda-inspanningen rond het proces van de twee Tibetanen (nieuws van de vermeende samenzwering werd behandeld in de officiële pers en op de staatstelevisie) tonen een harde lijn en meer systematische reactie van de autoriteiten om de zelfverbrandingen te positioneren als strafbare feiten en de schuld voor de zelfverbrandingen toe te schrijven aan ‘krachten van buitenaf.’ (ICT-rapport, Storm over de Graslanden, Zelfverbrandingen in Tibet en het Chinesebeleid).

Bron ICT.

 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Mensenrechten, Nieuws, Rechtspraak Tags: celstraf, China, Cina, gebed, ICT, Tibet, veroordeling

Lees ook:

  1. Tibetaanse zanger veroordeeld tot vier jaar cel
  2. Monnik Thardhod Gyaltsen achttien jaar de cel in
  3. Boeddhistisch Tibetaanse monniken vermist na arrestatie door Chinese politie
  4. Tibetaanse dissident Dhi Lhaden veroordeeld tot 4 jaar gevangenisstraf

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
30 mei
Vipassana meditatie Rotterdam
30 mei 23
Rotterdam
31 mei
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
31 mei 23
01 jun
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
1 jun 23
03 jun
Zen in Twente ochtend met Doin Sensei op 3 juni
3 jun 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

    Joop Ha Hoek - 29 mei 2023

    ‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

    Waarover praten we als we het over identiteit hebben?

    Kees Moerbeek - 28 mei 2023

    Zolang de identiteitsstrijd werd gevoerd uit naam van gemarginaliseerde of als minderwaardig beschouwde minderheidsgroepen, stond deze op het programma van links. Zodra de referentiegroep echter een meerderheid werd, of een groep die zichzelf superieur opstelde naar andere groepen, werd het bestempeld als een rechts of extreemrechts geluid.

    Daoïsme, de mystieke traditie, een bloemlezing

    Erik Hoogcarspel - 27 mei 2023

    Jan de Meyer (1961) is sinoloog en vertaler. Hij doet al 40 jaar onderzoek naar het daoïsme en hij heeft een nieuwe bloemlezing geschreven van de belangrijkste teksten van het daoïsme. De meeste lezers zijn al bekend met twee beroemde teksten uit deze Chinese traditie: de Laozi en de Zuangzi. Beide teksten zijn al verschillende malen in het Nederlands vertaald, onder andere door de bekende sinoloog Kristoffer Schipperṣ.

    ‘Meebewegen met wat er is’

    gastauteur - 15 mei 2023

    Als het gaat om dak- en thuisloze mensen wordt er door de maatschappij merendeels nog vanuit 'schuld en eigen verantwoordelijkheid' gedacht. Men heeft vaak het verkeerde idee dat iedere persoon in Nederland eigen verantwoorde keuzes maakt en dus verantwoordelijk is voor diens eigen lijden. Of men denkt dat het heel makkelijk is om een uitkering aan te vragen. De gewone burger weet niet hoe het is voor iemand die in een totaal andere realiteit zit.’

    Ras – nutteloze, kwaadaardige onzin

    Kees Moerbeek - 14 mei 2023

    Angela Saini heeft voor haar boek Superieur: de terugkeer van de rassentheorie zo’n beetje alle literatuur over rassenwetenschap doorgespit, schrijft ze. Veel genetici menen dat als genetica bewijst dat er nauwelijks reden is om rassenonderscheid te maken, het dus snel afgelopen zal zijn met racisme. Was het maar waar. Racisme is juist een sociale constructie met een enorme invloed, constateert ze.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Over de Lotus-soetra (23): De parabel van de man die naar water graaft
    • Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’
    • haiku
    • Tussen veranderlijk en onveranderlijk vind je de deur naar non-dualiteit
    • Waarover praten we als we het over identiteit hebben?

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens